Kolmannes kv-opiskelijoista lähtee Suomesta heti valmistuttuaan – 8 % työllistyneistä jää siivoamaan

Vain noin puolet tekniikan alan yliopistokoulutuksesta valmistuneista kv-opiskelijoista työllistyy vuoden sisällä. ”On tärkeää saada kaikki opiskelijat tekemään diplomityönsä yrityksiin”, Tekniikan akateemiset TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen sanoo.

Tekniikan alan yliopistokoulutuksesta valmistuneista ulkomaalaisista joka kolmas lähtee Suomesta heti valmistuttuaan ja vain noin puolet työllistyy vuoden kuluessa. Kahdeksan prosenttia työllistyneistä jää Suomeen ei koulutustaan vastaavaan työhön eli lähinnä siivoamaan, ilmenee opetushallinnon tilastopalvelun Vipusen tilastoista.

Samalla kansainvälisistä tekniikan alan yliopistokoulutetuista tulee halpatyövoimaa verrattuna suomalaisiin tekniikan alan yliopistokoulutettuihin. Suomalaisen vastavalmistuneen keskipalkka on 3 400 euroa kuukaudessa ja ulkomailta tulleen noin 18 prosenttia alhaisempi eli 2 800 euroa kuukaudessa, selviää Tekniikan akateemiset TEKin tuoreesta Graduate Survey -tutkimuksesta.

”Osin palkkaeroa selittää, että suomalaisilla on selvästi enemmän työkokemusta valmistuessaan. Lisäksi kansainvälisistä vastavalmistuneista osa ei työllisty koulutusta vastaaviin töihin, mikä näkyy palkkatasossa. Tilanne muuttuukin hieman, jos vertaamme omalle alalle työllistyneiden keskipalkkaa. Tällöin ero on hieman pienempi eli 15 prosenttia. Suomalaiset ansaitsevat 3500 euroa kuukaudessa ja ulkomailta tulleet 3000 euroa kuukaudessa”, analyytikko Arttu Piri TEKistä kertoo.

Suomalaisten ja kansainvälisten opiskelijoiden työtilanteet näyttävät muutenkin hyvin erilaisilta valmistumisen hetkellä. Valmistumishetkellä suomalaisista opiskelijoista vain 12 % etsii töitä, kun kv-opiskelijoista 34 % on vailla työpaikkaa. Kv-opiskelijoiden työllistymistä hankaloittaa erityisesti kontaktien puute yrityksiin. Kun suomalaiset opiskelijat tekevät opinnäytetyönsä tyypillisesti yrityksiin, kv-opiskelijat tekevät ne yliopistoille tai tutkimuslaitoksille.

”Valmistumishetkellä suomalaiset opiskelijat ovat tyypillisesti vakituisessa työsuhteessa yksityisellä sektorilla. Siksi olisi tärkeää, että myös kaikki kansainväliset opiskelijat saadaan tekemään diplomityönsä yrityksiin. Tampereella näin on jo tehty menestyksekkäästi tuotantotalouden DI-tutkinto-ohjelmassa, ja numerot näyttävät aivan erilaisilta”, TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen kertoo.

Jokisen mielestä työnantajien olisi syytä oppia arvostamaan ja tuntemaan muualta tulleita.

”Työmarkkinat ovat aidosti kansainväliset ja me tarvitsemme lisää osaajia Suomeen. Lisäksi kaikkien koulutuksen Suomessa saaneiden pitää voida pärjätä suomalaisilla työmarkkinoilla. Meidän on lisättävä suomen kielen alkeisopetus kaikkiin kv-opiskeluohjelmiin. Maailma muuttuu teoilla”, Jokinen ehdottaa.

Tekniikan akateemiset TEKin Graduate Survey tehtiin vuonna 2019 valmistuneille diplomi-insinööreille ja arkkitehdeille ympäri Suomen. Kyselyyn vastasi 2 270 henkilöä, mikä on 76 % kaikista vastavalmistuneista diplomi-insinööreistä ja arkkitehdeistä. Vastaajista 77 % oli suomalaisia, 19 % oli kotoisin EU:n ulkopuolelta ja 4 % EU-maista. Kysely toteutettiin yhteistyössä tekniikan alan yliopistojen kanssa.

Arttu Piri, analyytikko, Tekniikan akateemiset TEK, p. (09) 2291 2235
Jari Jokinen, toiminnanjohtaja, Tekniikan akateemiset TEK, p. 040 091 4839