Kolmannes veroista on kulutusveroja – tupakka-askin hinnasta jo 89 prosenttia veroa

Vuonna 2020 Suomessa kerättiin kulutusveroja 33,3 miljardia euroa. Kulutusverot olivat viime vuonna kolmasosa kaikista Suomen veroista ja veronluonteisista maksuista. Kulutusverojen suhde bruttokansantuotteeseen oli vuonna 2019 Suomessa 14,2 prosenttia. Näin mitattuna Suomen kulutusverotus on OECD-maiden kärjen tuntumassa.

Keskeisimpiä valmisteveroja Suomessa ovat energiaverot sekä alkoholijuoma- ja tupakkavero. Esimerkiksi bensiinilitran hinnasta noin kaksi kolmannesta on valmiste- ja arvonlisäveroa. Puolen litran Koskenkorva-pullon hinnasta veroa on jopa 83 prosenttia, tupakka-askista peräti 89 prosenttia.

Luvut käyvät ilmi Veronmaksajien ekonomistin Janne Kalluisen selvityksestä ”Kulutusverot meillä ja muualla 2021”. Selvityksessä on tarkasteltu kulutusverotusta Suomessa ja vertailtu sitä muihin EU- ja OECD-maihin.

Kulutusverojen osuus kaikista verotuloista on kasvanut 2000-luvulla. Vuonna 2000 kulutusverojen osuus verotuotoista oli 29,0 prosenttia ja 2010 31,8 prosenttia. Vuodesta 2011 alkaen osuus on ollut kuitenkin jatkuvasti noin 33 prosentin luokkaa.

- Kulutusverojen euromääräinen kertymä kuitenkin laski koronavuonna 0,7 miljardia euroa, jokseenkin samassa suhteessa kuin kokonaisverokertymäkin, Kalluinen kertoo.

Kuluvalla vaalikaudella kulutusverotukseen on tehty useita muutoksia. Muun muassa liikenne- ja lämmityspolttoaineiden, tupakan sekä alkoholi- ja virvoitusjuomien verotasoihin on tehty korotuksia. Tämän ohella teollisuuden sähköverotaso on alennettu EU:n minimiin ja energiaintensiivisten yritysten veronpalautuksen vaiheittaisesta poistosta on päätetty.

- Kuluvan vaalikauden aikana suuri osa hallitusohjelman kulutusveroihin liittyvistä linjauksista on toteutettu. Loppuvaalikaudelta on kuitenkin lupa odottaa ainakin selvityksiä edellytyksistä ja mahdollisuuksista uusiin kulutusveroihin, kuten ympäristöveroihin ja terveysveroon, Kalluinen huomauttaa.

Selvitys ja sen infografiikat ovat ladattavissa Veronmaksajien verkkosivuilta osoitteessa veronmaksajat.fi

ekonomisti Janne Kalluinen, p. 09 6188 7327, 044 321 0990

Veronmaksajien Lehtinen: Kotitalousvähennyksen korottaminen myönteistä ja palkkaverokin kevenee hitusen – hyvä että osinkojen lähdevero haudattiin9.9.2021 16:24:23 EEST | Tiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää myönteisenä budjettiriihen päätöstä korottaa kotitalousvähennystä kahdeksi vuodeksi kotitaloustyön sekä hoiva- ja hoitotyön osalta. Myös lämmitystapamuutoksia edistetään lähivuosina korotetulla kotitalousvähennyksellä. Kotitalousvähennyksen korotus on merkittävä. Esimerkiksi tuhannen euron työstä vähennys nousee 200 eurolla eli 300 eurosta 500 euroon kokeilun aikana. - Kotitalousvähennyksen kohentaminen on hyvä muutos, jolla torjutaan harmaata taloutta ja edistetään työllisyyttä kehittyvällä kotitalouspalvelujen toimialalla. Samalla puretaan myös julkisen puolen hoivapaineita, kun kansalaisia kannustetaan itse hankkimaan kotiin palveluita, Lehtinen kiittää. - Kotitalousvähennystä valitettavasti leikattiin heti tämän vaalikauden alussa. Nyt ollaan viimein ottamassa pitkään odottamamme korjaava askel kotitalousvähennyksen parantamisen suuntaan. Budjettiriihen veroratkaisut sekä sosiaalivakuutusmaksujen ennakoidut muutokset