Kolmasosa Arinan asiakasomistajista äänesti edustajistovaaleissa

S-vaalilautakunta on julkistanut Arinan kevään 2022 edustajistovaalien tuloksen. Äänioikeutta käytti 56 958 (+31 %) osuuskaupan asiakasomistajaa, äänestysprosentin ollessa 32,2 % (+5,4 %-yksikköä). 65-jäseniseen edustajistoon valittiin 35 nais- ja 30 miesjäsentä, joista 34 (52 %) oli uusia. Edustajistoon valitut ja kaikkien ehdokkaiden äänimäärät on julkaistu arina.fi/vaalit vaalisivuilla. S-vaalilautakunta kiittää asiamiehiä, ehdokkaita ja äänestäjiä aktiivisuudesta. Uusi edustajisto kokoontuu Arinan hallintoneuvoston, hallituksen ja johtoryhmän kanssa 20.-22.5. Rovaniemelle valmennukseen ja sääntömääräiseen kevätkokoukseen.

Vaalien äänikuninkaaksi 903 äänellä, nuorin edustajistoon jäsen 22-vuotias

Arinan asiakasomistajat valitsivat 200 ehdokkaan joukosta 65-jäsenisen edustajiston 6 eri jäsenalueelta. Eri ammattikuntia edustaneissa ehdokkaissa oli miesenemmistö (59 %), mutta valituissa naisenemmistö (54 %). Edustajistoon valitut ovat 22–80-vuotiaita, keski-iältään 55 vuotta. Edustajistoon äänestetyistä viisi jatkaa Arinan hallintoneuvostossa, minkä johdosta edustajistoon valittiin heidän tilalle varajäsenet.

Vaalien äänikuningas on Pekka Kainua (903 ääntä) Oulusta. Seuraavaksi eniten ääniä saivat Annukka Kurvinen (887 ääntä) Rovaniemeltä ja Marja-Leena Kemppainen (870 ääntä) Oulusta. Suoralla vaalitavalla toista kertaa toteutetuissa vaaleissa edustajistoon pääsi pienimmillään 267 äänellä.

Sähköisen äänestämisen helppous keräsi kiitosta

Arinan edustajistovaalit toteutettiin niin ikään toista kertaa sähköisen ja postivaalin yhdistelmänä. Sähköinen äänestys lisäsi suosiota, kun sähköisiä ääniä annettiin 24 204 (42,5 %), peräti 56 % enemmän kuin vuoden 2018 vaaleissa. Postiääniä annettiin 32 754 (57,5 %), sekin 17 % edellisvaaleja enemmän. Ääntenlaskennassa poistettiin 132 tuplaääntä ja hylättiin 82 postiääntä. Vanhin sähköisesti äänestänyt oli 98-vuotias ja postitse äänestänyt 101-vuotias. Nuorimmat äänestäjät sekä sähköisessä että postiäänestyksessä olivat 16-vuotiaita.

Sopivan ehdokkaan valintaa helpotti vaalikone, jossa ehdokkaat vastasivat kaikkiaan 10 kysymykseen mm. palveluverkostosta, palvelutarjonnasta ja asiakasomistajahyödyistä. Lisäksi ehdokkaat saivat kertoa vaalikoneessa omat paikallistoiveensa ja perustella, miksi haluavat Arinan edustajistoon.

Valmennuksen kautta asiakasomistajien edunvalvojiksi

Nyt valittu uusi edustajisto on toimivaltainen heti äänestystuloksen vahvistamisen jälkeen. Virallisesti edustajisto aloittaa 4-vuotiskautensa valmennuksella 20.–22.5. Rovaniemellä. Valmennusviikonlopun päättää edustajiston 1. sääntömääräinen kevätkokous.

”Vuoden ruoat” -pääpalkinnot arvottiin jäsenalueille 1 ja 6

Arinan asiakasomistajat osallistuivat äänestyksen yhteydessä vaaliarvontaan, jossa pääpalkintoina oli kaksi 4941 euron arvoista ”Vuoden ruoat”-palkintoa. Lisäksi arvottiin 65 kpl S-ryhmän 50 € lahjakorttia. Voittajille ilmoitetaan voitosta henkilökohtaisesti, minkä jälkeen voittajat julkaistaan arina.fi/vaalit vaalisivuilla.

Kaikkien ehdokkaiden äänimäärät löytyvät oheisesta liitteestä.

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti lähes 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Paikallisin voimin uuteen kukoistukseen – Original Sokos Hotel Arinan uudistus on valmis20.5.2022 07:58:00 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Arinan lokakuussa 2020 alkanut peruskorjaus ja uudistus on nyt 1,5 vuoden jälkeen valmis. Huoneiden uudistus toteutettiin kolmessa eri vaiheessa ja sujuva yhteistyö urakoitsijan sekä asiakkaiden kanssa mahdollisti hotellin ovien auki pysymisen vieraille koko uudistuksen ajan. Huoneuudistuksen yhteydessä uudistettiin myös hotellin kuntosali, leikkitila, asiakassaunat, hissiaulat ja vastaanotto.

Arinan vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt palkittiin Levillä – Miika Huhtaniska pokkasi Arinan vuoden päällikön Martti-patsaan13.5.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkitsi vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt Levillä. Kategorioina olivat vuoden tulokas, vuoden työryhmät ja päälliköt, vuoden kehittäjät ja vuoden ryhmäpäällikkö. Yhdeksästä palkitusta toimiala- ja näkökulmapäälliköstä Arinan vuoden päällikölle luovutettavan Martti-patsaan pokkasi ravintolapäällikkö Miika Huhtaniska Rovaniemeltä.