Kolmasosa Arinan asiakasomistajista äänesti edustajistovaaleissa

S-vaalilautakunta on julkistanut Arinan kevään 2022 edustajistovaalien tuloksen. Äänioikeutta käytti 56 958 (+31 %) osuuskaupan asiakasomistajaa, äänestysprosentin ollessa 32,2 % (+5,4 %-yksikköä). 65-jäseniseen edustajistoon valittiin 35 nais- ja 30 miesjäsentä, joista 34 (52 %) oli uusia. Edustajistoon valitut ja kaikkien ehdokkaiden äänimäärät on julkaistu arina.fi/vaalit vaalisivuilla. S-vaalilautakunta kiittää asiamiehiä, ehdokkaita ja äänestäjiä aktiivisuudesta. Uusi edustajisto kokoontuu Arinan hallintoneuvoston, hallituksen ja johtoryhmän kanssa 20.-22.5. Rovaniemelle valmennukseen ja sääntömääräiseen kevätkokoukseen.

Vaalien äänikuninkaaksi 903 äänellä, nuorin edustajistoon jäsen 22-vuotias

Arinan asiakasomistajat valitsivat 200 ehdokkaan joukosta 65-jäsenisen edustajiston 6 eri jäsenalueelta. Eri ammattikuntia edustaneissa ehdokkaissa oli miesenemmistö (59 %), mutta valituissa naisenemmistö (54 %). Edustajistoon valitut ovat 22–80-vuotiaita, keski-iältään 55 vuotta. Edustajistoon äänestetyistä viisi jatkaa Arinan hallintoneuvostossa, minkä johdosta edustajistoon valittiin heidän tilalle varajäsenet.

Vaalien äänikuningas on Pekka Kainua (903 ääntä) Oulusta. Seuraavaksi eniten ääniä saivat Annukka Kurvinen (887 ääntä) Rovaniemeltä ja Marja-Leena Kemppainen (870 ääntä) Oulusta. Suoralla vaalitavalla toista kertaa toteutetuissa vaaleissa edustajistoon pääsi pienimmillään 267 äänellä.

Sähköisen äänestämisen helppous keräsi kiitosta

Arinan edustajistovaalit toteutettiin niin ikään toista kertaa sähköisen ja postivaalin yhdistelmänä. Sähköinen äänestys lisäsi suosiota, kun sähköisiä ääniä annettiin 24 204 (42,5 %), peräti 56 % enemmän kuin vuoden 2018 vaaleissa. Postiääniä annettiin 32 754 (57,5 %), sekin 17 % edellisvaaleja enemmän. Ääntenlaskennassa poistettiin 132 tuplaääntä ja hylättiin 82 postiääntä. Vanhin sähköisesti äänestänyt oli 98-vuotias ja postitse äänestänyt 101-vuotias. Nuorimmat äänestäjät sekä sähköisessä että postiäänestyksessä olivat 16-vuotiaita.

Sopivan ehdokkaan valintaa helpotti vaalikone, jossa ehdokkaat vastasivat kaikkiaan 10 kysymykseen mm. palveluverkostosta, palvelutarjonnasta ja asiakasomistajahyödyistä. Lisäksi ehdokkaat saivat kertoa vaalikoneessa omat paikallistoiveensa ja perustella, miksi haluavat Arinan edustajistoon.

Valmennuksen kautta asiakasomistajien edunvalvojiksi

Nyt valittu uusi edustajisto on toimivaltainen heti äänestystuloksen vahvistamisen jälkeen. Virallisesti edustajisto aloittaa 4-vuotiskautensa valmennuksella 20.–22.5. Rovaniemellä. Valmennusviikonlopun päättää edustajiston 1. sääntömääräinen kevätkokous.

”Vuoden ruoat” -pääpalkinnot arvottiin jäsenalueille 1 ja 6

Arinan asiakasomistajat osallistuivat äänestyksen yhteydessä vaaliarvontaan, jossa pääpalkintoina oli kaksi 4941 euron arvoista ”Vuoden ruoat”-palkintoa. Lisäksi arvottiin 65 kpl S-ryhmän 50 € lahjakorttia. Voittajille ilmoitetaan voitosta henkilökohtaisesti, minkä jälkeen voittajat julkaistaan arina.fi/vaalit vaalisivuilla.

Kaikkien ehdokkaiden äänimäärät löytyvät oheisesta liitteestä.