Kolme elämäntaidon klassikkoa nyt suomeksi!

Tie vaurauteen — Kuinka menestyä vaikeina aikoina? (Basam Books 2020) kokoaa yhteen kolme elämäntaidon klassikkoa, jotka auttavat selviämään vaikeista ajoista ja menestymään vastoinkäymisistä huolimatta.

Yksilön sisäisiä voimavaroja painottavan uushenkisyyden juuret ovat 1800-luvun Yhdysvalloissa. Yhteiskunnan nopea muutos, perinteisten elinkeinojen heikentyminen, kaupungistuminen ja teknologiset harppaukset saivat monet etsimään selviytymiskeinoja elämän myllerryksissä. Syntyi Uutena ajatteluna tunnettu suuntaus, joka painotti ihmisen kykyä ohjata elämäänsä myönteiseen suuntaan positiivisen asenteen avulla.

Uutta ajattelua käsittelevät kirjat saivat valtavan suosion ja monista niistä tuli elämäntaitokirjallisuuden klassikoita, jotka ovat löytäneet lukijoita vuosikymmenestä toiseen.

Historialliset mullistukset eivät ole loppuneet mihinkään. Pintapuolisesti maailma on 2020-luvun kynnyksellä aivan erilainen kuin puolentoista vuosisadan takainen Amerikka, mutta sama epävarmuus kalvaa useimpien nykyihmisten mieliä: miten selviytyä pandemian, talouskriisien, poliittisten muutosten ja henkilökohtaisen elämän paineiden keskellä.

Yksinkertaista ratkaisua maailman ongelmiin ei ole ja tuskin sellaista on tulossakaan. Apua voi kuitenkin etsiä monista suunnista. Yksi asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa, on oma ajattelunsa. Tätä myös Uuden ajattelun edustajat korostivat.  Uunituore suomennoskokoelma Tie vaurauteen – Kuinka menestyä vaikeina aikoina sisältää kolme amerikkalaisen Uuden ajattelun klassikkoa.

James Allenin Ajatuksen voima (1903) esittää, että meillä jokaisella on omassa mielessämme ratkaisu jokaiseen elämän ongelmaan. Kun opettelemme kärsivällisesti ohjaamaan ajatuksiamme oikeaan suuntaan, otamme oman elämämme ohjat käsiimme.

Scovel Shinnin Elämän leikki (1925) puolestaan käsittelee elämäämme ohjailevia lainalaisuuksia. Monet meistä pitävät elämää taisteluna, vaikka se oikeastaan on leikki. Oppimalla toimimaan elämän lainalaisuuksien mukaan kuka tahansa voi tulla onnelliseksi, vauraaksi, terveeksi ja menestyneeksi.

Wallace D. Wattlesin Rikastumisen tiede (1910)on kirjoittajansa mukaan ainoa teos, jonka ihminen tarvitsee rikastuakseen. Kirja antaa välineitä menestymisen tiellä olevien sisäisten esteiden ylittämiseen ja osoittaa, että luovuus on avain materiaaliseen hyvinvointiin.

Tie vaurauteen tuo nämä klassikkoteokset tämän päivän lukijoiden ulottuville uusina, raikkaina suomennoksina!

Arvostelukappaleet, haastattelupyynnöt:
Aino Salminen
aino@basambooks.fi

Myynti:
Jarkko Mali
jarkko@basambooks.fi

Basam Books on riippumaton yleiskustantamo. Meidät tunnetaan erityisesti kaunokirjallisten klassikoiden, unohdettujen kielialueiden, hyvinvointi- ja elämäntaitokirjallisuuden sekä runouden kustantajana.

Basam Books on Suomen Kustannusyhdistyksen jäsen.