Kolme seikkaa, joilla Stora Enso rakentaa puunhankinnan turvallista arkea

Stora Enson Suomen puunhankinnan arki pyörii normaalisti sadalla toimistolla ympäri maata, tehtaiden puuterminaaleissa ja metsätyömailla. Viime aikoina työtä on tehty paljon myös kotitoimistoilta käsin koronavirustilanteen vuoksi.

− Olipa työnteon sijainti mikä tahansa, meistä storaensolaisista kukin rakentaa oman työpäivänsä turvallisuus edellä, se on osa ammattitaitoa. Olemme suunnitelleet yhdessä sujuvat toimintatavat, teemme valtavasti turvallisuushavaintoja jokapäiväisestä toiminnastamme ja pidämme tätä kaikkea näkyvästi esillä viestinnässämme. Avainsana on ennakointi. Esimerkiksi mikään järjestämämme tapahtuma tai kokoontuminen ei ala ilman turvallisuusasioiden läpikäyntiä osallistujille, sanoo Stora Enson Suomen puunhankinnan resurssijohtaja Jussi Lemmetty.

Miljoonaa työtuntia kohden laskettu tapaturmataajuus oli puunhankinnassa viime vuonna 3,43. Vielä 15 vuotta sitten tapaturmataajuus huiteli yli 30:ssä, ja viiden vuoden takainen lukema oli sekin vielä yli kymmenen.

− Puunhankinnan työtapaturmat ovat enimmäkseen kaatumisia, kompastumisia ja liukastumisia, mutta olemme pystyneet vuosien varrella vähentämään niitä merkittävästi. Samaa pitkäjänteistä turvallisuustyötä tekevät myös meidän sopimusyrittäjämme puunkorjuun, kuljetusten ja metsänhoidon puolella, Jussi Lemmetty sanoo.

Yksi viimeaikaisista ponnistuksista työturvallisuuden parantamiseksi on Stora Ensossa järjestetty maailmanlaajuinen turvallisuusviikko. Puunhankinnassa fokus oli metsätyömaiden turvallisuudessa. Stora Enso työskentelee vuosittain tuhansissa metsäkohteissa eri puolilla Suomea.

Stora Enson tekemä turvallisuustyö Suomen puunhankinnassa huomioitiin huhtikuussa 2020 Työterveyslaitoksen Nolla tapaturmaa -foorumissa, joka myönsi Stora Ensolle parhaan tasoluokituksen puunhankinnan turvallisuuden jatkuvasta parantamisesta.

Puunhankinnan turvallinen arki muodostuu kolmesta kulmakivestä

Kaikkien arkea koko ajan: Turvallisuus ja siihen liittyvä ennakointi on osa storaensolaisten päivittäistä toimintaa toimistoilla ja työreissuilla, metsässä ja tehdasalueella, kokouksissa ja kotimatkoilla. Siihen kiinnitetään huomiota jokaisena päivänä, jokaisessa tapahtumassa, jokaisen työtehtävän kohdalla, ylintä johtoa myöten. Turvallisuuskäyttäytymisestä annetaan palautetta ja turvattomaan toimintaan puututaan.

Työkaluna turvallisuushavainnot: Jokainen Stora Enso Suomen puunhankinnan henkilöstössä teki vuonna 2019 vähintään 18 turvallisuushavaintoa, mikä tarkoitti lopulta yli 10000 erilaista merkintää turvallisuudesta. Havaintojen perusteella käytiin turvallisuuskeskusteluita, jotka auttoivat muuttamaan koko organisaation toimintatapoja oikeaan suuntaan. Myös Stora Enson sopimuskumppanit tekivät erilaisia turvallisuushavaintoja viime vuonna yhteensä 2500 kappaletta.

Aihe on näkyvästi esillä: Turvallisuus syntyy kaikkien osallistumisesta. Esimerkiksi vuonna 2019 Stora Enso järjesti ensimmäisen maailmanlaajuisen turvallisuusviikon. Teemana puunhankinnassa olivat kaatumisten ja liukastumisten ehkäiseminen sekä korjuutyömaiden turvallisuus. Turvallisuusviikkoon osallistui storaensolaisten lisäksi korjuu- ja kuljetusyrittäjiä sekä metsänomistajia, joilta Stora Enso ostaa puuta.