Kolme siskoa vannoo toisilleen selviytyvänsä – megahitti Auschwitzin tatuoijan jatko-osa suomeksi

Heather Morrisin maailmanlaajuiset hittikirjat Auschwitzin tatuoija ja Cilkan tarina ovat myyneet maailmanlaajuisesti yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ja Suomessakin yli 200 000 kappaletta. Holokaustin muistopäivänä julkaistava trilogian päätösosa Kolme sisarta kertoo teini-ikäisten Cibin, Magdan ja Livian tarinan Auschwitzin-Birkenaun keskitysleirillä ja kuolemanmarssilla. Cibi seurasi 15-vuotiaana leirille lähetettyä Liviaa vapaaehtoisesti, ja myöhemmin myös Magda vangittiin. Kohdatessaan jälleen keskitysleirillä he vannoivat toisilleen selviävänsä painajaisesta hengissä.

Kuin ihmeen kaupalla näin tapahtui, ja sisarukset asettuivat sodan jälkeen Israeliin, perustivat perheet ja elivät pitkän elämän säilyttäen tiiviin yhteyden toisiinsa. Kaksi kolmesta sisaruksesta on yhtä elossa. Livia, 95, kertoo haastattelussa kysyvänsä välillä isosiskoltaan, tapahtuiko kaikki oikeasti, sillä välillä hän ei usko itseäänkään.
"Joka yö kun menen nukkumaan, palaan Birkenauhun. En pysty sulkemaan mieltäni", hän sanoo videohaastattelussa.

Kolme sisarta sai alkunsa, kun Livia luki Morrisin Auschwitzin tatuoija -kirjan ja ymmärsi, että kirjan Gita oli hänen ystävänsä. Trilogian kaikki osat liittyvät toisiinsa, sillä myös Cilkan tarinan Cilka Klein tunsi Lalen ja Gitan leiriltä.

Livian läheiset saivat yhteyden Heather Morrisiin ja pyysivät häntä vierailulle Israeliin. Morris vaikuttui sisarusten koskettavasta kohtalosta ja päätti kirjoittaa siitä romaanin. "En koskaan uskonut löytäväni niin voimakasta tarinaa kuin Lale Sokolovin, mutta tämä tarina löysi minut", kertoo Morris.

Australialaisesta Heather Morrisista tuli menestyskirjailija kuusikymppisenä kertaheitolla, kun hän kirjoitti esikoisromaaninsa Auschwitzin tatuoija. Teoksen myötä syntyi holokaustikirjojen buumi. Helsingin kirjamessujen haastattelussa Morris arvelee, että hänen kirjojensa valtava suosio johtuu siitä, että hän keskittyy romaaneissaan yksilöiden koskettaviin elämäntarinoihin suurten linjojen sijaan.

Morris on kutsuttu Helsingin kirjamessuille myös syksyllä 2022. Hän antaa mielellään haastatteluja myös etänä.

Heather Morris: Kolme sisarta
Alkuteos Three sisters, suomentanut Kristiina Drews
Julkaistaan kirjana 27.1.2022 ja äänikirjana 15.2.

Kolme sisarta -kirjan esittely
Heather Morrisin esittely

Kirjaan liittyviä kysymyksiä ja vastauksia
Perheenjäsenten jälkisanat
Sydney Morning Heraldin juttu sisaruksista

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Elossa olevan Livian, 95, haastatteluSiirry videokanavalle

Heather Morris

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Viisivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co siirtyy elokuun 2021 lopussa Storytel Booksin omistukseen, mutta jatkaa toimintaansa täysin itsenäisenä yhtiönä.