caffi

Kolme (väärää) myyttiä kahvin kalleudesta

Kaikki tietävät että kahvi on nyt huippukallista ja se kallistuu vain. Tämä on totta korkeintaan puoliksi, kahvien maahantuoja ja paahtaja Petri Nieminen kertoo.
Kahviyrittäjä Petri Niemisen mukaan kahvien hintapiikki on ollut voimakkainta edullisimmissa kahvilaaduissa.

Kahvin kallistuminen on ollut yksi viime kevään ja alkukesän kuumimpia kahvipöytäkeskusteluita. Hinnat ovat toki nousseet, mutta niihin liittyy myös vääriä uskomuksia. Tässä niistä kolme.

Myytti #1: Kahvi on kallistunut hurjasti

Raakakahvien hintojen raju nousu viime vuoden lopulla iski rajuimmin halvempiin ja yleisimpiin kahvilaatuihin.

Suomen myydyimpien kahvimerkkien hinnat ovat kallistuneet alkuvuoden aikana jopa 40 - 50 prosenttia. Tämä näkyy konkreettisesti marketeissa, jossa paketillisesta Juhla Mokkaa saa maksaa jopa yli 6 euroa.

Mutta miksi tämä ei ole koko totuus? Vain edullisemmat bulkkikahvit ovat kallistuneet hurjasti. Erikoiskahveissa hintojen korotukset ovat olleet selvästi maltillisemmat. Caffi-paahtimon maahantuoman ja paahtaman Caffi Yellow Bourbonin hinta on noussut samana aikana prosenteissa laskettuna yli puolet vähemmän kuin Juhla Mokka. Korkealaatuisten erikoiskahvien hinnat ovat nousseet kuluttajille vain 10-20  prosenttia.

“Tämä on madaltanut selvästi kuluttajien kynnystä siirtyä hieman parempiin kahveihin. Moni miettii, voisiko juoda hiukan vähemmän mutta parempaa. Kahvikulttuuri on murroksessa”, sanoo kahviasiantuntija Petri Nieminen.

Myytti #2: Kahvi on huippukallista

Suomessa kahvi on perinteisesti ollut halpaa ja vielä selvästi edullisempaa kuin muualla. Se on ollut sisäänheittotuote, eli kauppiaat ovat maksaneet siitä, että kuluttaja saa kahvinsa halvalla.

“Monissa Euroopan maissa vähittäiskaupoissa kuluttajahinnat ovat olleet aiemmin tällä tasolla, mitä Suomessa on nähty kevään korotusten jälkeen. Juomme edelleen laatuun suhteutettuna halpaa kahvia”, Nieminen sanoo.

Totta silti on, että ihmisten tunteet koetaan faktoina. Kahvi koetaan huippukalliina vaikka se on todellisuudessa edelleen vähintään kohtuuhintaista. Nyt Suomen market-hinnoissakin lähestytään Euroopan hintatilastojen perusteella vasta yleistä eurooppalaista tasoa.

“Vasta sitten, kun kauppiaat lopettavat market-kahvien hintojen sponsoroinnin, kahvi voi Suomessa kallistua muun Euroopan tasolle. Merkkejä muutoksesta on. Nähtäväksi jää, mitä tapahtuu”, Nieminen sanoo.

Myytti #3: Kahvi kallistuu yhä

Viime vuoden lopulla nähty raakakahvien hintojen nousu on tasaantunut tänä vuonna. Tunnetuimman, Arabica-kahvin pörssihinta liki tuplaantui syksyllä, mutta nyt hinta on pysytellyt viimeiset puoli vuotta suunnilleen marraskuussa saavutetulla tasolla.

Lisää kahvin hintojen nousua ei ole ehkä odotettavissa, jos kesän sujuu ilman suuria satovahinkoja Brasiliassa ja Kolumbiassa.

Toisaalta tilanne on kahvimarkkinoilla edelleen herkkä ja esimerkiksi hallat tai odottamattomat myrskyt viljelyalueilla voivat syöstä hinnat myös edelleen ylöspäin. Tämä heijastuisi nopeasti myös suomalaisten paahtimoiden osto- ja myynti hintoihin. Mutta miten käy, sitä emme vielä osaa sanoa.

Petri NieminenKahvinpaahtaja, yrittäjä

Petri on tinkimätön paahtaja. Petri maistaa kaikki myynnissä olevat kahvit ja etsii koko ajan uusia kahveja maailmalta paahdettavaksi. Petri on myös kirjoittanut ensimmäisen kattavan suomenkielisen kirjan kahvista, nimeltään Kahvi - Suuri suomalainen intohimo (Tammi).

Puh:040 768 6073petri.nieminen@caffi.fi

Mia NieminenKahvin maistaja, yrittäjä

Mia on kahvin maistaja ja tarkka kahvin uuttaja. Hän on aina perillä uusista uuttovariaatioista. Mia on kouluttanut lukuisia baristoja ja tuomaroinut kansallisella tasolla barista- ja kahvikilpailuissa.

Puh:040 768 6072mia.nieminen@caffi.fi

Kuvat

Eri kahvien hinnan kehitys. Lähde: Caffi

caffi
Askonkatu 13 F

040 545 4508http://www.caffi.fi

Caffi on vuonna 2006 perustettu suomalaisen kahvikulttuurin intohimoinen kehittäjä ja uranuurtaja.

Mia ja Petri Niemisen perheyritys paahtaa erikoiskahveja Lahdessa Askon alueella. Caffilla on kaksi myymälää Espoon Isossa Omenassa ja Vantaan Flamingossa.

Helsinki Coffee Festival on valinnut Caffin paahtaman kahvin kahdesti Suomen parhaaksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta caffi