Kolmisointu Vanhan Vaasan sairaala-alueen suunnittelukilpailun voittoon

AW2-arkkitehtien ja arkkitehtitoimisto K2S:n Kolmisointu-suunnitelma on voittanut Vanhan Vaasan sairaala-alueen uudisrakennusta koskevan arkkitehtuurikilpailun yhdessä Huomassa-ehdotuksen kanssa. Kilpailun voittaneet toimistot jatkavat suunnitelmien jatkokehitystä Senaatti-kiinteistöjen hankkeessa. Toteutettava suunnitelma valitaan helmikuussa 2023.
Kolmisointu-ehdotuksessa osastot saavat runsaasti luonnonvaloa parvekkeiden suurten lasipintojen kautta. Myös iso osa sisäseinistä on suunniteltu puurunkoisiksi lasiseiniksi. Havainnekuva AW2/K2S.

AW2-arkkitehtien yhdessä arkkitehtitoimisto K2S:n kanssa laatima kilpailuehdotus Kolmisointu on sijoittunut jaetulle ensimmäiselle sijalle Vanhan Vaasan sairaala-alueen uudistusrakennusta koskevassa suunnittelukilpailussa. Kilpailun toisen voittajan, Huomassa-ehdotuksen suunnittelija on Lukkaroinen Arkkitehdit.

Senaatti-kiinteistöjen rakennuttamaan uudisrakennukseen sijoitetaan oikeuspsykiatrisen sairaalan kolme suljetuinta potilasosastoa sekä monitoimisali, valmistuskeittiö ja henkilökunnan ruokasali. Tavoitteena on luoda potilaille ja henkilökunnalle turvalliset ja viihtyisät olosuhteet sairaala-alueen kulttuurihistoriallista arvoa ja suojeltua rakennuskantaa kunnioittaen.

Sairaalan nykyinen päärakennus kauniilla puistoalueella on C.L. Engelin suunnittelema ja rakennettu 1844.

– Suunnittelukilpailu on ollut arkkitehtonisesti korkeatasoinen. Voittaneissa ehdotuksissa toteutuvat tavoitteet tehokkaasta, viihtyisästä hoitoympäristöstä, joka limittyy hyvin historialliseen ympäristöön. Sairaalatoiminta alueella tulee näillä näkymin jatkumaan pitkälle tulevaisuuteen, tuomariston puheenjohtaja Jari Auer Senaatti-kiinteistöistä sanoo.

Tilat ja maisemat avartuvat hoitotyön ehdoilla

Vanhan Vaasan sairaala on Suomen vanhin samassa paikassa toimiva sairaala. Nykyisessä valtion mielisairaalassa hoidetaan ensisijaisesti oikeuspsykiatrisia potilaita (ns. kriminaalipotilaita).

AW2:n ja K2S:n voittajaehdotus Kolmisointu kunnioittaa toiminnan lähtökohtia empire-miljöössä.

– Kolmisoinnussa on klassismin henki taustalla, mutta suunnitteluratkaisut on tehty toiminnallisuuden, hoitotyön ja turvallisuuden ehdoilla. Kapeiden rakennusten ja keskikäytäväratkaisujen sijasta kantavana ideana ovat levät solut ja yksiköt, tilojen ja maisemien avautuminen. Uudet psykiatriset hoitomuodot ja parantavan ympäristön luominen edellyttävät uutta lähestymistapaa, arkkitehti Kyösti Meinilä AW2-arkkitehdeista kuvailee.

AW2-arkkitehdit on osa suunnittelutalo AINS Groupia (A-Insinöörit), jonka rakenne- ja talotekniikkasuunnittelijat ovat olleet mukana ehdotuksen teknisten ratkaisujen ja kestävän kehityksen asiantuntijoina. Uudisrakennuksen rakenne- ja materiaaliratkaisuissa sekä maalämpö-, aurinkoenergia- ja muissa energiaratkaisussa tavoitellaan mahdollisimman pientä hiilijalanjälkeä.

Arkkitehtuurikilpailun järjestivät Senaatti-kiinteistöt ja Vanhan Vaasan sairaala yhteistyössä Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n kanssa. Kilpailun voittajat julkistettiin 1.12.2022.

Toteutettava suunnitteluratkaisu ja suunnittelijaryhmä valitaan kahdesta ehdotuksesta jatkokehitysvaiheen jälkeen helmikuussa 2023.

Senaatti-kiinteistöjen tiedote 1.12.2022

Kyösti Meinilä, arkkitehti SAFA, AW2 – part of AINS Group
kyosti.meinila@ains.fi

Jari Auer, asiakaspäällikkö, Senaatti-kiinteistöt
jari.auer@senaatti.fi

Kolmisointu-ehdotuksessa uudisrakennus on mittakaavaltaan inhimillinen ja helposti lähestyttävä, materiaaleiltaan luonnollinen. Havainnekuva AW2/K2S.
Ruokasaleista, päiväsaleista ja saunoista on hyvät näkymät maisemaan. Havainnekuva AW2/K2S.