Kommunförbundet inleder samarbetsbetsförhandlingar i samband med organisationsreform

Kommunförbundet inleder en organisationsreform och i samband med den samarbetsförhandlingar som gäller personalen vid Kommunförbundet rf och förbundets dotterbolag Kommunförbundet Service Ab.

– Syftet med reformen är att Kommunförbundets verksamhet ska vara ännu effektivare och mer genomslagskraftig än tidigare, säger Minna Karhunen, vd för Kommunförbundet.

– Finlands kommuner och städer utvecklas i olika riktningar i allt högre grad och står inför komplexa fenomen som överskrider förvaltningsgränserna. Syftet med organisationsreformen är att Kommunförbundet bättre ska kunna svara på kommunernas behov och stödja dem i förändringar.

Förhandlingarna gäller hela personalen vid Kommunförbundet rf och Kommunförbundet Service Ab, dock inte personalen vid KT Kommunarbetsgivarna eller AVAINTA Arbetsgivarna rf.

Kommunförbundet är kommunsektorns intressebevakare och utvecklingspartner och erbjuder sakkunnig- och informationstjänster. Alla Finlands kommuner och städer är medlemmar i Kommunförbundet. Också landskapsförbunden, sjukvårdsdistrikten, de övriga samkommunerna samt kommunalt anknutna aktiebolag omfattas av verksamheten. Sammanlagt 179 personer är anställda vid Kommunförbundet och 19 personer vid Kommunförbundet Service Ab.

Minna Karhunen, Kommunförbundets verkställande direktör, tfn 050 380 5907

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.