Kommunförbundet valde förbundsdelegation för 2022–2025

Kommunförbundets förbundsdelegation har fått 76 ledamöter, av vilka en representerar landskapet Åland. Valnämnden i Kommunförbundets fullmäktige har fastställt valresultatet 18.1.2021.

År 2022 fördelas platserna i förbundsdelegationen på följande sätt mellan partierna enligt valresultatet:

Saml              19
SDP               14
C                    13

Sannf             11
Gröna             8
VF                  5

SFP               3
KD                 2

Förbundsdelegationsvalet förrättades per valkrets 15.11–31.12.202. Förbundsdelegationen väljer styrelse för Kommunförbundet vid sitt första sammanträde 17.2.2022. Förbundsdelegationen är Kommunförbundets högsta organ.

Delegationen består av 76 ledamöter och lika många ersättare. Ledamöterna och ersättarna ska vara ledamöter i kommunfullmäktige. Av ledamöterna respektive ersättarna väljs 66 genom röstning bland föreningens medlemmar. Dessutom väljs nio ledamöter och ersättare från utjämningsplatser och en ledamot och ersättare från landskapet Åland. Valet av ledamöter till förbundsdelegationen förrättas per valkrets och valkretsarna är de samma som i riksdagsvalet.

Namnen på de valda ledamöterna och ersättarna framgår av bilagan.

Kontakter

Riitta Myllymäki, sekreterare för förbundsdelegationens valnämnd, Kommunförbundet, riitta.myllymaki@kuntaliitto.fi, tfn 09 771 2463

Elina Laavi, ordförande för förbundsdelegationens valnämnd, elina.laavi@kokoomus.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

KUTSU: Sosiaali- ja terveydenhuollon ATK-päivien avaustilaisuus ja lounastilaisuus Jyväskylässä 9.5.20206.5.2022 11:10:05 EEST | Kutsu

Miten hyvinvointialueiden muodostuminen ja palveluiden organisointi tapahtuvat? Tähän vastataan ATK-päivien avaussession paneelikeskustelussa. Kutsumme toimituksenne edustajan mukaan Jyväskylän Paviljonkiin tiistaina 10.5.2020 kello 10–12 seuraamaan avaussession paneelikeskustelua, sekä sen jälkeen kello 12–13 lounastilaisuuteen, jossa on mahdollista jatkaa keskustelua avaussession puhujien kanssa.

KUTSU: Sosiaali- ja terveydenhuollon ATK-päivien avaustilaisuus ja lounastilaisuus Jyväskylässä 10.5.20202.5.2022 12:18:08 EEST | Kutsu