Kommuntorget Kuntalehden sisarlehdeksi - Dan Lolax Kommuntorgetin päätoimittajaksi

Suomen Kuntaliiton ruotsinkielisen yksikön aikakauslehti Kommuntorget ja lehteä tukeva verkkopalvelu kommuntorget.fi siirtyvät Kuntaliitto Palvelut Oy:ltä KL-Kustannus Oy:n kustannettaviksi vuoden 2021 alusta. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Dan Lolax

Kyseessä on Kuntaliiton uudelleen organisoinnin myötä syntyvä sisäinen siirto, jossa kustannustoiminta kootaan Kuntaliiton omistaman KL-Kustannuksen alle.

Pitkän historian omaava kunta-alaan erikoistunut mediayhtiö KL-Kustannus julkaisee myös Kuntalehteä ja Kuntatekniikka-lehteä. Lisäksi yhtiö järjestää yhdessä Kuntaliiton kanssa vuosittaista kunta-alan suurinta ammattitapahtumaa Kuntamarkkinoita ja tuottaa videokuvauspalveluja Kunta.tv:n kautta.

Kommuntorgetin toimituspäällikkö Dan Lolax on nimitetty lehden päätoimittajaksi 1.1.2021 alkaen. Kommuntorgetin ja Kuntaliiton yhteistyön kehittämiseksi muodostetaan Kommuntorgetin toimitusneuvosto, johon kuuluu niin kustantajan kuin Kuntaliiton ruotsinkielisen yksikönkin edustajia.

– Odotamme innolla hyvän ja läheisen yhteistyön jatkuvan myös tulevaisuudessa toimituksen kanssa, Kuntaliiton ruotsinkielisten asioiden johtaja Ida Sulin sanoo.

– On hienoa, että KL-Kustannus ja Kuntalehti saavat vahvistusta Kommuntorget ja kommuntorget.fi:n muodossa. Kielivähemmistön edustajana pienellä ja ketterällä lehdellä on mahdollisuus tarjota se toinen näkökulma kunta-asioihin, KL-Kustannus Oy:n hallituksen jäsen Micaela Röman sanoo.

– Tämän muutoksen myötä Kommuntorget ja kommuntorget.fi tulee omilla vahvuuksillaan osaksi koko kuntakenttää koskevaa uutisointia ja sisällön tuotantoa. Dan Lolax on oiva valinta päätoimittajaksi ja olen varma siitä, että Kommuntorgetilla tulee olemaan vahva ja oma ääni myös tulevaisuudessa, Röman sanoo.

– Tämä on askel oikeaan suuntaan Kommuntorgetille. Mahdollisuutemme seurata kaksikielisten kuntien ja myös Ahvenanmaan kuntien uutisia paranevat, kun pääsemme lähemmäksi sisarlehteämme Kuntalehteä. Nyt on hyvät edellytykset kehittää lehden journalistista sisältöä ja myös yhteistyötä Kuntaliiton kanssa, toimituspäällikkö ja tuleva päätoimittaja Dan Lolax sanoo.

Kommuntorget otetaan ilolla vastaan KL-Kustannuksessa.

– Kommuntorget Magasin ja Kommuntorget.fi ovat tärkeä kontaktipinta ruotsinkieliseen kuntakenttään. Kommuntorgetin siirtyminen kustannusyhtiöön vahvistaa lehteä, mutta tuo myös tärkeän lisän mediaratkaisujemme tarjontaan, sanoo KL-Kustannus Oy:n toimitusjohtaja Markku Vento.

Toimitusjohtaja Markku Vento, KL-Kustannus Oy, puh. 050 468 0044
Toimituspäällikkö Dan Lolax, Kommuntorget, puh. 050 589 2592

Dan Lolax

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Kommuninvånarna nu nöjdare med social- och hälsovårdstjänsterna26.1.2021 09:05:29 EETTiedote

Kommuninvånarna anser att social- och hälsovårdstjänsterna till största delen skötts bra. Tjänsterna anses också vara lättillgängliga. Nöjdast är kommuninvånarna med sjukskötar- och hälsovårdarmottagningarna samt mödra- och barnrådgivningen. Också sjukhusvården, tandvården, hälsocentralernas läkarmottagning och skolhälsovården får gott betyg. – Även för socialtjänsternas del kan man se att de som använt tjänsterna i allmänhet är mycket nöjdare med hur tjänsterna skötts än de som inte använt tjänsterna. Nöjdast är kunderna med familjerådgivningstjänsterna, säger forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom. Kommuninvånarna är mycket nöjda med framför allt hur hälso- och sjukvårdstjänsterna skötts, och tillgången till tjänsterna och deras tillgänglighet får åtminstone medelbetyg i kommuner av alla storlekar. Nöjdast med tillgången och tillgängligheten är invånarna i kommuner med 5 000–20 000 invånare och minst nöjda är invånarna i städer med över 100 000 invånare. De svenskspråkiga är betydlig

Kuntalaiset aiempaa tyytyväisempiä sosiaali- ja terveyspalveluihin26.1.2021 09:00:00 EETTiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluja pidetään kuntalaisten keskuudessa pääosin hyvin hoidettuina. Samalla sote-palveluja pidetään myös hyvin saavutettavina. Tyytyväisyys on suurinta sairaan- ja terveydenhoitajan vastaanottoon sekä äitiys- ja lastenneuvolaan. Tyytyväisyys on korkeaa myös sairaalahoitoon, hammashoitoon, terveysaseman lääkärivastaanottoon ja kouluterveydenhuoltoon. - Myös sosiaalipalvelujen kohdalla ilmenee, että palveluja käyttäneet ovat pääsääntöisesti paljon tyytyväisempiä palvelujen hoitoon kuin ne tahot, jotka palveluja eivät ole käyttäneet. Käyttäjätyytyväisyys on suurinta perheneuvolapalveluihin, toteaa tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom. Tyytyväisyys erityisesti terveyspalvelujen hoitoon on hyvin suurta ja arviot saatavuudesta ja saavutettavuudesta ovat vähintään kohtuullisella tasolla kaiken kokoisissa kunnissa. Parhaat tyytyväisyys- ja saavutettavuusarviot annettiin 5 000–20 000 asukkaan kunnissa, heikoimmat arviot sen sijaan yli 100 000 asukkaan kaupungeissa. R