Konkarit perustivat uuden ajan hammaslääkäriklinikan

Helsingin ydinkeskustaan avattu hammaslääkäriklinikka BetterBite tähtää hammasterveyden edelläkävijäksi uusimman terveysteknologian ja asiakaspalvelukonseptinsa avulla. Klinikan ovat perustaneet hammaslääkärit Heikki Pilvinen ja Petteri Louhikoski sekä pitkän uran tietoliikennealalla tehnyt Harri Koponen. BetterBite-hammasklinikan perustajilla on vankka kokemus ja osaaminen hammashoidon, tuotannonohjauksen ja palvelukonseptoinnin alalta.
IT- ja tietoliikennemaailmasta tunnettu Harri Koponen (vas) on yksi BetterBiten perustajaosakkaista: ”Olemme Pilvisen ja Louhikosken kanssa keskustelleet parasta palvelua tarjoavan hammaslääkäriklinikan perustamisesta jo toistakymmentä vuotta, ja nyt on sen aika. BetterBiten toimintaperiaate on sama kuin missä tahansa muussa hyvin toimivassa palvelussa: ammattilaisten tulee tehdä työnsä niin, että asiakkaan tarvitsee vain nauttia hyvin suunnitelluista ja toteutetuista tuloksista.” Hammaslääkärit Petteri Louhikoski keskellä ja  Heikki Pilvinen oikealla.
IT- ja tietoliikennemaailmasta tunnettu Harri Koponen (vas) on yksi BetterBiten perustajaosakkaista: ”Olemme Pilvisen ja Louhikosken kanssa keskustelleet parasta palvelua tarjoavan hammaslääkäriklinikan perustamisesta jo toistakymmentä vuotta, ja nyt on sen aika. BetterBiten toimintaperiaate on sama kuin missä tahansa muussa hyvin toimivassa palvelussa: ammattilaisten tulee tehdä työnsä niin, että asiakkaan tarvitsee vain nauttia hyvin suunnitelluista ja toteutetuista tuloksista.” Hammaslääkärit Petteri Louhikoski keskellä ja Heikki Pilvinen oikealla.

BetterBiten perustajista Heikki Pilvinen ja Petteri Louhikoski ovat olleet mukana suomalaisten Medident-, Megaklinikka- ja Med Group -hammasklinikkaketjujen luomisessa ja kehittämisessä. Pilvinen ja Louhikoski pitävät myös itse vastaanottoa Helsingin Aleksanterinkadulla sijaitsevalla uudella, yhdentoista hoitohuoneen klinikalla. BetterBite-hammasklinikka erikoistuu yleisen hammasterveyden lisäksi asiakkaan purennan ja suun infektioiden hallintaan, millä on tärkeä merkitys myös yleisterveyden ja hyvinvoinnin kannalta.

”Epätasapainoinen purenta rasittaa hampaiston tukikudosta, eli heikentää suun luustoa. Pitkän purentarasituksen aiheuttamat vauriot voivat johtaa tulehduksiin, joten ne ovat riski yleisterveydelle. Puuttuvat hampaat tulisi korvata kestävästi ja paikkamateriaalien pitää kestää purentarasitusta”, painottaa BetterBiten perustajaosakas Heikki Pilvinen.

Hyvän purentakyvyn tulisi olla perusoikeus

Hammaslääkärien tehtävänä on ylläpitää purentakykyä läpi elämän. Usein uskotaan virheellisesti, että hampaiden menettäminen iän myötä olisi luonnollista. Tukikudoksiltaan heikentyneet hampaat joudutaankin mahdollisten tulehdusten vuoksi poistamaan ennen muita lääketieteellisiä operaatioita, kuten ortopedisiä leikkauksia. Siksi suun terveyden ennakoiva hoito on erittäin tärkeää myös iän karttuessa.

”On harmillinen yllätys, jos jokin operaatio siirtyy suun huonon tilanteen vuoksi ja hampaita joudutaan poistamaan. Yhteiskunta tukee hampaiden poistoa, mutta puuttuvien hampaiden korvaaminen keinojuurilla tai muilla ratkaisuilla jää potilaiden itsensä järjestettäväksi ja maksettavaksi. Hyvän purentakyvyn tulisi olla kaikkien suomalaisten perusoikeus ikään katsomatta”, toteaa hammaslääkäri Petteri Louhikoski.

Suomessa hammaslääketiede keskittyy perinteisesti infektiosairauksien hoitoon. Lääkäriin hakeudutaan vasta kivun tai hampaan lohkeamisen vuoksi. Myös hoitoihin liittyvät kustannukset tulevat usein yllätyksenä.

”Konseptissamme korostuu ennakoiva hoito ja vaurioiden estäminen. Se vaatii reaktiivisen hoidon sijaan suunnitelmallisuutta ja selkeiden tavoitteiden asettamista suun terveydelle”, painottaa Pilvinen ja lisää, että ennakoiva hoito on myös kustannustehokasta.

Muovipaikka ei kestä kulutusta

Suomessa on tyypillistä tehdä muovipaikkoja myös taka-alueen hampaisiin, joiden purentarasitus on suuri. Muovi kuluu eikä tue hampaan rakennetta. Suuria muovitäytteitä joudutaan toistuvasti uusimaan, toisin kuin keraamisia täytteitä.

”Ajan- ja resurssipulan vuoksi Suomessa tehdään aikuisille yhä valtavia määriä muovipaikkoja riippumatta siitä, onko kyseessä etuhammasalueen pieni täyte tai kokonainen hammas. Tämä ei ole terveyden tai ympäristön kannalta kestävää. Muovi kuluu käytössä, mikä johtaa purennan epätasapainoon. Se puolestaan voi kuormittaa yksittäisiä hampaita ja aiheuttaa lisävaurioita”, sanoo Heikki Pilvinen.

”3D-teknologiat eli keraamisten paikkojen ja kruunujen printtaus sekä jyrsiminen ovat jo arkea. Haluamme nähdä niiden käytön lisääntyvän. Teknologinen kehitys on laskenut hintoja ja keinojuurihoitojakin voi tehdä huomattavasti aiempaa edullisemmin”, lisää Pilvinen.

Teknologia avuksi laskemaan hammashoidon kustannuksia

BetterBite käyttää uusinta teknologiaa ja kestäviä materiaaleja. Palvelukonseptiin kuuluu olennaisena asiakkaan suun terveyden kokonaiskartoitus. Se sisältää muun muassa hampaiston kolmiulotteisen mallinnuksen ja antaa mahdollisuuden tarjota erilaisia hoitovaihtoehtoja.

“Konsultaatiolle on tarvetta, sillä Suomen terveyslainsäädäntö on luonut kestämättömän tilanteen. Hoitotakuu takaa kyllä potilaan mahdollisuuden kohdata lääkäri, mutta hammaslääkärillä ei useimmiten ole aikaa kohdata potilasta hänen vaivojensa ratkaisemiseksi ja suun terveeksi saattamiseksi”, Petteri Louhikoski toteaa ja jatkaa:

”Hammassäryn tai lohkeaman ensiavun ja seuraavan vapaan ajan odottelun sijaan haluamme tarjota suun terveyden laajan kartoituksen. Näin annamme asiakkaalle mahdollisuuden hoitaa hampaat ja purenta kuntoon tarvittaessa jopa yhdellä hoitokäynnillä, mikäli se lääketieteellisesti vain on perusteltua.”

Kun perusta on kunnossa, voidaan rakentaa suun terveyden jatkuvan ylläpidon palvelumalli.

”Tämä ehkäisee tulevia vaurioita. Potilas säästyy sekä suun terveyteen että kustannuksiin liittyviltä yllätyksiltä. Otamme huomioon myös taloudelliset seikat ja tarjoamme ratkaisuja hoitokokonaisuuksien toteuttamiseen”, lisää Louhikoski.

BetterBite, Fabianinkatu 31 C (4. krs), Helsinki

Petteri Louhikoski, perustajaosakas, hammaslääkäri, BetterBite Oy
+358 50 021 1249, petteri@betterbite.fi

Petteri Louhikosken, Harri Koposen ja Heikki Pilvisen perustama BetterBite on uuden ajan hammasklinikka.
Heikki Pilvinen
Petteri Louhikoski
Harri Koponen

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.