Bisnode

Konkurssien määrän kasvu hidastumassa Euroopassa ja Suomessa

Konkurssit Suomessa ja Euroopassa* Kolmas vuosineljännes lupaa käännettä parempaan suuntaan, sillä konkurssiin asettamisten määrä väheni heinä-syyskuussa 2012 Suomessa noin -4,25 % verrattaessa samaan aikaan viime vuonna. Euroopassa konkurssit ovat lisääntyneet vuoden aikana 5,4 %, kun verrataan viime vuoteen. Toisaalta konkurssit ovat vähentyneet -8,7 % vuoden kolmannella neljänneksellä Euroopassakin.

Suomessa palveluala ja rakennusala ovat kärsineet eniten konkursseista. Kuitenkin rakennusalalla vararikkoon ajautuneiden yritysten määrä on hienoisessa laskussa. Lisäksi samoille toimialoille, palvelualalle sekä rakennusalalle on syntynyt eniten yrityksiä.

Euroopassa toimialoista eniten on kärsinyt kuljetus, viestintä ja peruspalvelut (sähkö, vesi ja kaasu), sillä yritysten konkurssiin asettamisten määrä on kasvanut 7,4% verrattuna edellisvuoteen. Lisäksi toimialalla uusien yritysten perustamistahti on hidastunut huomattavasti jopa -26,3 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Uusien yritysten perustamisinto hiipui osassa Eurooppaa

Aloittaneiden yritysten määrä väheni Suomessa tämän vuoden kolmannella neljänneksellä. Uusien yritysten perustamistahti oli -5,95 % verkkaisempi edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Sama ilmiö näkyi myös Euroopassa, sillä aloittaneiden yritysten määrä lisääntyi vaatimattomasti 0,2% verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Uusien yritysten perustamisinto hiipui -6,3% heinä-syyskuussa verrattaessa vuoden toiseen neljännekseen myös Euroopassa. Tilanne näyttää samalta uusien yritysten perustamisen suhteen Suomessa, Pohjoismaissa sekä Keski-Euroopassa. Poikkeuksena ovat DACH-maat (Saksa, Itävalta ja Sveitsi), joissa uusia yrityksiä on perustettu ahkerammin kuin muualla Euroopassa.

Aluellisesti, vakaisiin DACH-maihin verrattuna, Pohjoismaat ja Keski-Eurooppa ovat paremmassa taloudellisessa tilanteessa, mutta näillä alueilla on tapahtunut eniten negatiivista kehitystä vuoden kolmannella neljänneksellä.

*Belgia, Itävalta, Kroatia, Norja, Puola, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari.

Lisätiedot:

Pekka Raitala, Vice President - Marketing, Communication and New Business
Bisnode Finland Oy
Mobile: +358 500 420347
pekka.raitala@bisnode.fi

LIITTEENÄ TAULUKOT(pdf):

Konkurssit ja uudet yritykset Suomessa kvartaaleittain

Konkurssit ja uudet yritykset Euroopassa kvartaaleittain

Bisnode on johtava digitaalisen yritysinformaation tarjoaja Euroopassa, tarjoten täydellisiä myynnin ja markkinoinnin ratkaisuja, sekä luotto – ja yritysinformaatiota.

Bisnode
Kumpulantie 3

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Bisnode

Maksuviiveet ovat kasvussa, se ei liene yllätys. Käänteen ennustaminen onkin jo vaikeampaa27.4.2020 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten yritysten maksuviiveet kasvoivat voimakkaasti maalis-huhtikuussa. Tämä näkyy Euroopan suurimman data-analytiikkayrityksen Bisnoden tuottamasta viikkotilastosta. Useilla toimialoilla laskujen maksamisessa näkyi muutoksia jo alkuvuodesta, koronvirus kuitenkin nopeutti jo alkanutta trendiä. Tietyillä toimialoilla maksuviiveet jatkoivat kasvuaan, kun virus levisi Suomeen muualta Euroopasta. Maksaminen on hidastunut tasaisesti eri puolilla maata.

Autojen Loyalty Awards -merkkiuskollisuuspalkinnot jaetaan 7. kerran23.1.2013 12:00:00 EET | Tiedote

LEHDISTÖLLE Julkaisuvapaa 23.1.2013 klo 12:00. Suomen johtava ajoneuvojen markkina- ja merkkiuskollisuuspalvelutuottaja DirektMedia121 Oy julkisti keskiviikkona 23.1. vuoden 2012 luotetuimmat ja uudelleenhankituimmat ajoneuvomerkit. Analyysin pohjana käytetään Trafin ajoneuvoliikennerekisterin perusteella rakennettua siirtymävirta-analyysiä, joka kertoo yksityishenkilöiden autonvaihdossa tapahtuvista merkkimuutoksista. Merkkiuskollisuusanalyysi kertoo puolestaan, kuinka monta prosenttia tietynmerkkisen auton omistavista yksityishenkilöistä pysyy uskollisena aiemmalle ajokilleen. Merkkiuskollisuuspalkinnossa ajoneuvot on ryhmitelty niiden käyttötarkoituksen ja koon perusteella autonostajan kannalta merkittäviin ryhmiin.