Konsernijaosto esittää HSL:n linjasuunnitelmiin parannuksia
Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto on määritellyt HSL:lle Espoo-tarinan mukaiset tulostavoitteet. Näitä ovat: Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) tuottavuuden nousu vähintään 1,5 % / vuosi. Joukkoliikenteen palvelutaso parantuu. Jalankulun, pyöräilyn, joukkoliikenteen kulkutapaosuus kasvaa ja uusia liikkumispalveluja otetaan käyttöön. Joukkoliikenteen energiatehokkuutta parannetaan ottamalla käyttöön sähköbusseja ja muun linja-autokaluston osalta siirrytään käyttämään yhä enemmän biopohjaisia polttoaineita
Toimintasuunnitelmassa tulostavoitteista palvelutason kohottaminen ja energiatehokkuuden parantaminen on huomioitu. Myös jalankulun, pyöräilyn, joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvattaminen ja uusien liikkumispalvelujen käyttöönotto on huomioitu. Tuottavuuden osalta Espoon kaupunki ehdottaa sen kirjaamista toiminta- ja taloussuunnitelmaan.
Espoo muistuttaa myös aikaisemmista linjauksistaan. Huhtikuussa 2019 voimaantulleen vyöhykkeisiin perustuva hinnoittelumalli vaikuttaa paitsi lippujen hintoihin, myös matkustuskäyttäytymiseen ja joukkoliikennepalvelujen kysyntään. Espoon kaupunki edellyttää, että vyöhykemallin vaikutustarkastelut aloitettaisiin heti syksyllä 2019, jotta HSL voisi vuoden 2020 keväällä tuoda päätettäväksi Espoon esittämän vyöhykerajan muutoksen, jossa koko Kehä3:n sisäpuolinen Espoo kuuluisi AB -vyöhykkeeseen.
Espoon tavoitteena on kattava sisäinen ja Espoon suunnan joukkoliikenteen verkko. HSL:n 2016 hyväksytty suunnitteluohje tulee tarkastella uudelleen Espoon osalta, jotta nopeasti kehittyneiden alueiden palvelutasoluokitukset saadaan vastaamaan nykytarpeita ja asiakastyytyväisyyteen päästään vastaamaan erityisesti alueilla, joilla asiakastyytyväisyys on merkittävästi heikentynyt (Latokaski, Laurinlahti, Nöykkiö, Soukka, Tillinmäki, Westend viimeisimmän asiakastyytyväisyysmittauksen perusteella).
Suorien yhteyksien säilyttäminen on erityisen keskeistä niillä alueilla, joilla joukkoliikenneyhteydet tärkeille työssäkäynti-, opiskelu tai harrastusalueille muuten heikkenisivät oleellisesti (esim. Vihdintie, Meilahden, Pitäjänmäen ja Töölön alue). Suora yhteys Niipperi-Kalajärvi – alueelta palvelutasoa heikentämättä tulee turvata.
Vanhakartano-Järvenperä - Lähderanta-Laaksolahti-Linnainen-Pitäjänmäki- Meilahti- Helsinki erittäin käytetty suora yhteys keskustaan pitää varmistaa vähintään nykyisen linjan 321 palvelutasoa vastaavasti.
Espoonlahden suuralueen suorien linjojen liikennöinnin alueellista ja ajallista laajentamista on tarkasteltava, mahdollisena vaihtoehtona ehdotetaan selvitettäväksi myös nopeita Länsiväylää kulkevia liityntälinjoja Tapiolan uuteen vaihtoterminaaliin, jolloin myös Tapiolan ja Matinkylän junien täyttöasteiden epäsuhtaa voitaisiin korjata. Metroliikenteen "3/4 junasta Matinkylään" -liikennöinti otetaan mahdollisimman nopeasti käyttöön ruuhka-aikoina, mikäli marras-joulukuun 2019 kokeilu osoittaa tämän mahdolliseksi.
Suunnitelmakaudella käynnistyvän Länsimetron jatkeen liityntälinjaston suunnittelun lähtökohtana on oltava matka-aikojen nopeuttaminen suunnittelualueella. Matka-ajat ja palvelutaso on säilytettävä vähintään ennallaan koko liityntäliikennealueella ja parannettava erityisesti siellä, missä asiakastyytyväisyys on nyt heikointa.
Muut asiat päätettiin esitysten mukaisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria GuzeninaEspoon konsernijaoston puheenjohtaja
Puh:+358 50 512 2282maria.guzenina@eduskunta.fiwww.mariaguzenina.netLinkit
Tietoja julkaisijasta
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Info från nämnden Svenska rum 11.12.202511.12.2025 20:14:04 EET | Pressmeddelande
På årets sista möte beviljade nämnden statsunderstöd för grundläggande konstundervisning och beslutade att höja kommuntillägget för stöd av privat vård av barn.
Västbanan: Statens och de deltagande kommunernas ekonomiska insatser förblir oförändrade11.12.2025 10:00:05 EET | Pressmeddelande
Kyrkslätts beslut på måndagen att förkasta Västbanan Ab:s aktieägaravtal föranleder inte nya beslut av Esbo och Åbo fullmäktige.
Länsirata: Valtion ja mukana olevien kuntien maksujen euromäärät pysyvät ennallaan11.12.2025 10:00:05 EET | Tiedote
Kirkkonummen maanantainen päätös hylätä Länsiradan osakassopimus ei aiheuta tarvetta uuteen päätöksentekoon Espoon ja Turun valtuustoissa.
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 10.12.202510.12.2025 22:02:00 EET | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta käsitteli kokouksessaan kaksikielisen (suomi-englanti) opetuksen oppilasvalintaperusteita. Lisäksi lautakunta käsitteli kokouksessaan taiteen perusopetusta varhaiskasvatuksessa ja yksityisen hoidon tuen kunnallislisien korotusta.
Ändringar i den avgiftsbelagda parkeringen från 1.1.20269.12.2025 09:26:34 EET | Pressmeddelande
Parkeringsavgifterna för bilplatserna vid gatorna i Esbo ändras från 1.1.2026. Parkeringen i zon 1 kostar i fortsättningen 3,50 euro per timme. I zon 2 kostar parkeringen 2,50 euro per timme.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme