KORJATTU TIEDOTE, KORJAUS INGRESSISSÄ: Yrittäjägallup: Yritysten yleistilanne parantunut aavistuksen

Yritysten yleistilanne on hieman korjautunut, kertoo Yrittäjägallup. - Tilanne on edelleen erittäin vaikea, vaikka on aavistuksen parantunut. Noin puolet niistä yrityksistä, jotka ovat menettäneet myyntiään, ovat menettäneet sitä yli 30 prosenttia. Kuusi prosenttia yrittäjistä pelkää yrityksensä kaatuvan. Se on paljon, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.
Koronakriisi on aiheuttanut vaikeuksia 65 prosentille yrityksistä, kertoo Yrittäjägallup.

- Maksuvaikeuksissa on 14 prosenttia, lopettamista pohtii 9 prosenttia ja konkurssiuhkaa kokee 4 prosenttia yrityksistä. Joka kymmenes tarvitsee lykkäyksiä maksuihin ja veroihin. Nämä ovat isoja yritysmääriä, Pentikäinen avaa tuloksia.

Kantar TNS:n kysyi yrittäjiltä koronakriisin vaikutuksista nyt kuudetta kertaa. Yrittäjägallupin tilasi Suomen Yrittäjät. Kyselyyn vastasi 1097 pienen ja keskisuuren yrityksen edustajaa.

Kaupan alalla joka viides on kasvanut

- Onneksi on myös pientä positiivista: esimerkiksi kaupan alalla joka viides yritys on pystynyt nostamaan myyntiään, kun ihmiset ovat uskaltautuneet ostoksille. Asiakkuus on parasta yritysten auttamista, Pentikäinen vetoaa.

Neljä viidestä pystyy säilyttämään työpaikat

Hyvä uutinen on se, että peräti 83 prosenttia vastaajista arvioi, että yrityksen työntekijämäärä pysyy syksyllä ennallaan. Neljä prosenttia uskoo jopa pystyvänsä palkkaamaan lisää.

22 prosenttia yrityksistä on joutunut lomauttamaan työntekijöitään. Tilanne ei ole syksyn aikana parantunut. Lomautuksia on eniten 5 - 9 työtekijän yrityksissä ja teollisuudessa. Irtisanomisista kertoo nyt isompi osuus kuin koko kriisin aikana, kahdeksan prosenttia. Eniten ovat joutuneet irtisanomaan yli 10 työntekijän yritykset, useimmiten teollisuudessa.

Yli kolmannes tarvitsee edelleen tukea

35 prosenttia yrityksistä kertoo tarvitsevansa suoraa tukea. Määrä on vähentynyt alkusyksystä.

- Määrä on edelleen korkea, vaikka on hieman laskenut. Tuen tarve korostuu Itä- ja Pohjois-Suomessa sekä pääkaupunkiseudulla, Pentikäinen sanoo.

Toivotuimmat yritystuet vastaajien mielestä olisivat arvonlisäveron alennukset (43 %), yksinyrittäjätuki (33 %) ja uudistettu kustannustuki (29 %). Kysymykseen sai valita useamman vaihtoehdon. Yksinyrittäjätuki korostuu yksinyrittäjillä ja kehittämistuki teollisuudella.

- Kriisin keskellä monet yritykset kehittävät tarmokkaasti liiketoimintaansa selvitäkseen. Tätä olisi tärkeä julkisen vallan tukea.

Yrittäjän työttömyysturvan tarve puolestaan on hieman lisääntynyt: nyt sitä kertoo hakeneensa 18 prosenttia yrityksistä, kun elokuussa osuus oli 15 prosenttia.

- Työmarkkinatukea tarvitsevat erityisesti yksinyrittäjät ja pienet työnantajat, joista yli viidennes on hakenut tai hakemassa työmarkkinatukea.

Hallitus saa seiskan - kokoomus mieluisin yrittäjille

Koronakriisin alussa yrittäjät olivat aika tyytyväisiä siihen, miten hallitus on hoitanut koronakriisiä: huhtikuussa yrittäjät antoivat hallitukselle arvonsanan 7,6. Arvosana on laskenut, ja on nyt 7,0. Tyytyväisimpiä ovat yksinyrittäjät ja kriittisimpiä teollisuus.

Yrittäjägallupissa kysyttiin myös yrittäjien puoluekannatusta. Kokoomus on selvästi suosituin yrittäjien parissa. Sen kannatus on kantansa kertoneiden parissa 42 prosenttia. Perussuomalaiset on toinen 21 prosentilla.

- Kokoomus on ylivoimaisesti yrittäjien ykköspuolue. Keskusta ja vihreät ovat menettäneet yrittäjäkannatusta. Kiinnostavaa on Liike Nytin ja SDP:n selkeä nousu yrittäjien parissa, Pentikäinen sanoo.

Näin kysyttiin

- Yrittäjät on seurannut Yrittäjägallupilla yritysten tilannetta koronakriisissä maaliskuusta alkaen. Koronakriisin vaikutuksia tutkittiin nyt kuudennen kerran.

- Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

- Kyselyyn vastasi 1097 pk-yrityksen edustajaa.

- Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.

- Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.

- Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

- Tiedot kerättiin 28.10. - 4.11.2020.

Myynti on vähentynyt rajusti isolla osalla yrityksistä, kertoo Yrittäjägallup.
83 prosenttia Yrittäjägallupin vastaajista arvioi, että yrityksen työntekijämäärä pysyy syksyllä ennallaan. Neljä prosenttia uskoo jopa pystyvänsä palkkaamaan lisää, kertoo Yrittäjägallup.