KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.

”Parlamentin kanta on kestämätön ja todellisuudesta vieraantunut. Täysin käsittämättömäksi äänestystuloksen tekee se, että Venäjä käy parhaillaan hyökkäyssotaansa myös energialla tavoitteenaan EU:n yhtenäisyyden murtaminen. Tätä tavoitetta parlamentin kanta toki tukee”, paikan päällä Strasbourgissa äänestystä seurannut MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

MTK huomauttaa, että toteutuessaan parlamentin linjaus vaikeuttaisi erityisesti nuorten metsien hoidossa syntyvän energiapuun sekä hakkuutähteiden hyödyntämistä energiaksi. Linjaus on suuri takaisku myös EU:n pyrkimyksille irtautua nopeasti venäläisestä fossiilienergiasta.

”Energiapuumarkkinoille parlamentin kanta heijastaa epävarmuuden varjon, jolla voi olla kauaskantoisia seurauksia. Lämmöntuotannossa riski fossiilisten polttoaineiden paluusta kattiloihin kasvaa olennaisesti”, MTK:n energia-asiantuntija Anssi Kainulainen toteaa.

Parlamentti hyväksyi myös epämääräisen näkemyksen vanhojen metsien sekä avohakkuukohteiden välttämisestä energiapuunhankinnassa. MTK:n näkemyksen mukaan vaikutukset saattavat koskea hyvin laajoja alueita tavallisissa talousmetsissä. MTK edellyttää jäsenmaiden neuvostolta selvää korjausliikettä ja todellisuuden ymmärrystä uusiutuvan energian direktiivin jatkokäsittelyssä.

Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja, 0503413167
Anssi Kainulainen, MTK:n energia-asiantuntija, 0505961541
Marko Mäki-Hakola, MTK:n metsäjohtaja, 0405026810

Ruusukaalin aika on nyt4.10.2022 15:23:52 EEST | Tiedote

Ruusukaalin viljelijöillä on parasta aikaa meneillään sadonkorjuu. Suomen olosuhteissa työ tapahtuu käsin, koska kaalinkerät on saatava ennen kovia pakkasia kylmävarastoon sitä mukaa kun niitä valmistuu. Niitä ei voi pitää pellolla ja koota kerralla, kuten lyhyen päivän sääolosuhteissa. Suomessa maukas ja kaunis ruusukaali on edelleen melko tuntematon, toisin kuin esimerkiksi Hollannissa ja Englannissa, joissa ruusukaalia osataan arvostaa.

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.