Korjaus rahastotiedotteeseen 9.12.2022 kello 14.24

Rahastoraporttitiedotteen 9.12.2022 kello 14.24 viimeistä taulukkoa edeltävän tekstikappaleen toisessa virkkeessä oli virhe. Varoja lunastettiin globaalisti luokiteltuihin ja korkeariskisiin yrityslainoihin, euroalueen valtionlainoihin ja kehittyville markkinoille sijoittavista rahastoista yhteensä 142 miljoonaa euroa, ei 131 miljoonaa, kuten alkuperäisessä tiedotteessa. Taulukoiden luvut olivat oikein. Korjattu tiedote kokonaisuudessaan alla.

Sijoitusrahastoihin 364 miljoonaa uusia sijoituksia – pitkän koron rahastoissa tuottoisa marraskuu

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin marraskuussa yhteensä 364 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuukauden lopussa 137 miljardia euroa.

Marraskuussa uusia pääomia sijoitettiin osakerahastoihin yhteensä 475 miljoonaa euroa ja yhdistelmärahastoihin yhteensä 37 miljoonaa euroa. Pitkän koron rahastoihin sijoitettiin 102 miljoonaa euroa ja vaihtoehtoisiin rahastoihin yhteensä 16 miljoonaa euroa. Pääomia lunastettiin lyhyen koron rahastoista 266 miljoonaa euroa.

Osakerahastot

-1 587

53 876

Yhdistelmärahastot

29 592

Pitkän koron rahastot

27 871

Lyhyen koron rahastot

-3 557

14 161

Vaihtoehtoiset rahastot

11 251

-4 689

136 751

Marraskuussa keskeiset globaalit osakeindeksit nousivat. Yhdysvalloissa inflaation hidastuminen ennakko-odotuksia enemmän antoi myötätuulta osakekurssien myönteiselle kehitykselle.

Rahapolitiikan odotetaan edelleen kiristyvän Yhdysvalloissa ja Euroopassa korkean inflaation selättämiseksi. Yhdysvaltain keskuspankki ilmoitti kuitenkin hillitsevänsä korkojen noston tahtia.

Kiinassa maan johto lopetti osan tiukoista koronarajoitustoimista, jotka haittasivat maan talouskasvua. Positiivinen markkinavire levisi globaalisti eri mantereiden osakeindekseihin.

Marraskuu oli pitkän koron rahastoihin sijoittaneille tuottoisa kuukausi. Pitkät korot laskivat, mikä vaikutti pitkän koron rahastojen arvostuksiin positiivisesti. Yrityslainojen riskimarginaalit kapenivat. Myös esimerkiksi Yhdysvaltojen ja Saksan 10 vuoden joukkovelkakirjalainojen korot laskivat. Keskuspankkien korkopäätösten seurauksena lyhyet korot nousivat, mikä vaikutti lyhyen koron rahastojen arvostuksiin negatiivisesti.

"Osake- ja korkosijoittajan näkökulmasta marraskuu oli pitkästä aikaa pääasiassa tuottoisa kuukausi. Historiassa saadut tuotot eivät kuitenkaan ole tae tulevista tuotoista. Talouden taantuman uhasta puhutaan paljon ja se mainitaan myös useissa yritysten antamissa tulosnäkymissä. Toisaalta esimerkiksi Yhdysvalloissa työllisyysluvut ovat pysyneet edelleen hyvällä tasolla. Osakesijoittaja joutuu nyt pohtimaan, mihin suuntaan maailmantalous kehittyy ensi vuonna ja kuinka paljon odotuksista on jo hinnoiteltu osakekursseihin”, analysoi johtava asiantuntija Mariia Somerla Finanssiala ry:stä (FA).

Osakerahastoissa uusia varoja sijoitettiin pääasiassa Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, eri toimialoille ja globaalisti sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 468 miljoonaa euroa. Pääomia lunastettiin vain Pohjoismaihin ja kehittyville markkinoille sijoittavista rahastoluokista, yhteensä 32 miljoonaa euroa. Kaikkien rahastoluokkien vuosituotot ja Sharpen 12 kk:n arvot olivat miinusmerkkisiä. Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Tuotto

-10 %

-1 587

53 876

Pitkän koron rahastoissa uusia varoja sijoitettiin pääasiassa euroalueen luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 239 miljoonaa euroa.Varoja lunastettiin globaalisti luokiteltuihin ja korkeariskisiin yrityslainoihin, euroalueen valtionlainoihin ja kehittyville markkinoille sijoittavista rahastoista yhteensä 142 miljoonaa euroa. Kaikkien rahastoluokkien vuosituotot ja Sharpen 12 kk:n arvot olivat miinusmerkkisiä.

Tuotto

27 871

Rahastoraportti, marraskuu 2022

Markkinakatsaus, marraskuu 2022

Tilastokeskuksen vuoden 2020 varallisuustutkimuksen mukaan noin 1,3 miljoonalla suomalaisella oli rahastosijoituksia.Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 4 000 euroa.Suomeen on rekisteröity 24 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli yhteensä noin 500 kpl.

ESG-arvosana mittaa rahaston omistusten kykyä hallita ympäristöön, sosiaalisiin tekijöihin ja hyvään hallintotapaan liittyviä keski- ja pitkän aikavälin riskejä ja mahdollisuuksia. Rahastojen ESG-tekijöistä ei ole vielä yhtenäistä sääntelyä tai ohjeistusta. Siksi eri palveluntuottajien tarjoamat luvut voivat jonkin verran vaihdella rahastoittain, kohdeyhtiöittäin ja markkinoittain.

Suomen Sijoitustutkimus Oy:n FA:lle tuottama Rahastoraportti sisältää MSCI Inc:n analyysiin perustuvat rahastokohtaiset ESG-arvosanat ja ESG-kattavuuden. Ne kuvaavat sitä, miten rahaston sijoitukset huomioivat sosiaalisia, ympäristöllisiä sekä hallinnollisia tekijöitä. Luvut tarjoavat työkalun tarkastella vastuullisen sijoittamisen aspektia rahastoissa. ESG-arvosanojen asteikko on 0 - 10, jossa 10 on paras mahdollinen.

Talouden tilan kuvailu ei enää riitä pankkien lisäpääomavaatimusten perusteluiksi3.2.2023 14:53:09 EET | Tiedote

Finanssivalvonta valmistelee parhaillaan maaliskuussa julkaistavaa makrovakauspäätöstään. Odotukset kohdistuvat tällä kertaa siihen, palauttaako se pankeille pandemian alussa poistetun järjestelmäriskipuskurivaatimuksen ja erityisesti, miten se tällöin toteuttaa uudistetun lain mukaisen perusteluvelvollisuutensa. Perusteluiksi eivät enää riitä ylimalkaiset taloudellisen tilanteen kuvailut.

Maksutavat-tutkimus: Mobiilimaksaminen kasvattaa suosiotaan vähitellen – nuorimmat maksavat edelleen kortilla ja käteisellä3.2.2023 06:30:00 EET | Tiedote

Mobiilimaksaminen ohitti suosiossa ensimmäistä kertaa käteisen, käteisellä maksaa 6 prosenttia vastaajista. Mobiilisovellus on tavallisin maksutapa 7 prosentilla vastaajista. Vuonna 2021 näin sanoi vain prosentti vastaajista. Debit-kortti on säilyttänyt asemansa pääasiallisena maksutapana (73 prosenttia vastaajista). Vastaajista 17 prosenttia ei juuri koskaan nosta käteistä. Verkkopankissa laskut maksetaan tavallisimmin älypuhelimella (58 prosenttia) Vastaajista 17 prosenttia toivoo vain digitaalisia pankkipalveluita. Luvut selviävät Finanssiala ry:n tuoreesta Maksutavat-tutkimuksesta

Vasemmistopuolueiden ehdotus kansallisesta rahoitustoimintaverosta iskisi alan yrityksiin, työntekijöihin ja asiakkaisiin2.2.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaiset pankit ja vakuutusyhtiöt ovat jo tällä hetkellä Suomen suurimpia veronmaksajia. Finanssialan kokonaisveropotti vuonna 2021 oli 4,8 miljardia euroa. Finanssiala on aivan keskeinen tukipilari hyvinvointiyhteiskuntamme rahoittamisessa. Toimiala paitsi rahoittaa kotitalouksia ja yrityksiä, se toimii myös pitkäaikaisena sijoittajana sekä riskien vakuuttajana.

Finanssiala kritisoi päätöstä jättää pankit kotitalouksien taloudellista tilannetta selvittävän työryhmän ulkopuolelle1.2.2023 15:31:45 EET | Tiedote

Finanssiala ry ihmettelee valtiovarainministeriön päätöstä jättää pankit pois kotitalouksien taloudellista tilannetta selvittävästä työryhmästä. Myöskään tutkijoita ei ole kelpuutettu työryhmään. Työryhmässä on edustajia valtiovarainministeriön lisäksi Suomen Pankista ja Finanssivalvonnasta. Finanssiala ry muistuttaa, että sääntelyä tai politiikkasuosituksia valmisteltaessa on kuultava laajasti tahoja, joita päätökset koskevat.

Digitalisaation on palveltava kansalaisia ja yrityksiä – digitaalinen kompassi osoittaa oikeaan suuntaan30.1.2023 10:16:19 EET | Tiedote

Valtion digitaalinen kompassi -projekti etsii erilaisia tapahtumia, joiden digitalisointia olisi tarpeen edistää. Vakuutusala ajaa yhdeksi digikompassin tapahtumaksi työtapaturmassa tai liikenneonnettomuudessa loukkaantumisen jälkiselvittelyn digitalisointia. Toinen digisujuvoittamista kaipaava asia on omaisen kuoleman jälkeinen paperisota. Julkisen ja yksityisen sektorin on kyettävä tarvittaessa rakentamaan kansalaisten digitaalista palveluinfraa yhdessä.