Korjaus: Sampo Groupin yhteisöveropotti olikin suurempi

4.11. kello 9:15 lähteneessä finanssialan verojalanjälkeä käsittelevässä tiedotteessamme oli virhe. Sampo Group -konsernin maksamat yhteisöverot olivat yhteensä 124,9 miljoonaa euroa. Samalla Sampo Groupin sijoitus nousee viidenneksi. Tiedotteessa sanoimme virheellisesti, että luku olisi ollut 121,5 miljoonaa.

Koko finanssialan yhteisöveropotti kasvaa 679 miljoonaan euroon. Liitteenä myös korjattu kuva.

FA edellyttää palvelulupauksen selkeyttämistä sotessa – julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus uuteen kunniaan!25.9.2020 13:59:29 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteiden uudistus palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja laadun parantamiseksi on välttämätöntä. Hallituksen esityksellä ei saavuteta näitä tavoitteita, todetaan Finanssiala ry:n (FA) lausunnossa sote-uudistukseen. FA vetoaa, että julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus nostetaan uuteen kunniaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Pankkeja koskevat viranomaispäätökset on perusteltava ymmärrettävästi, jyrähtää EU-tuomioistuin24.9.2020 17:14:28 EESTTiedote

EU-tuomioistuin on kumonnut saksalaispankeille määrätyn vakausmaksupäätöksen. EU:n yhteinen kriisinratkaisuneuvosto (Single Resolution Board, SRB) päätti vuonna 2017 vakausmaksujen suuruudesta noin 3500 luottolaitokselle, joiden joukossa olleet kolme saksalaispankkia valittivat päätöksestä tuomioistuimeen. Tuomioistuin kumosi päätöksen, koska puutteellisista perusteluista ei käynyt ilmi, miksi maksun suuruus oli mitä oli.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä vilkastunut – yritykset edelleen alamaissa22.9.2020 15:11:10 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on kesän 2020 aikana palautunut normaaliksi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös odotukset lainanottohalukkuudesta ovat parantuneet. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen alamaissa. Kesän aikana luottoja on myönnetty vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Investointeihin ei näytä olevan juurikaan lainanottohalukkuutta. Barometrikysely III/2020 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Muistutuskutsu webinaariin: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta21.9.2020 13:49:28 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.