Korjausprosentti on vauriokorjaamisen tulevaisuuden työkalu

Myös vauriokorjaamisen alan on otettava osaa vastuullisemman ja kestävämmän tulevaisuuden muovaamiseen. Kuva: InCar/Lauri Rotko

”Autoilu on keskellä historiansa suurinta mullistusta. Tavoitteet päästöttömyyteen tai päästöjen minimointiin ovat kovat niin valtioilla, yrityksillä kuin automerkeilläkin. Samaan aikaan vastuullisuuskeskustelun kuumeneminen asettaa kovat tavoitteet eri alojen yritysten yhteistyölle: siinä missä kuluttajat valikoivat tuotteita ja brändejä vastuullisuutta painottaen, myös B2B-yhteistyössä valikoidaan potentiaalisten yhteistyökumppanien vastuullisuutta arvioiden. Haetaan kestäviä bisnesmalleja”, InCarin avainasiakasjohtaja Juha Lehtonen sanoo.

Mitä korjausprosentti kertoo?

Mitä vähemmän tarvitaan uutta, sitä vähemmän ympäristö rasittuu. Joka vuosi aikaisemmin ja aikaisemmin eteen tuleva maapallon ylikulutuspäivä kertoo meille, että kaikkien tahojen on kiinnitettävä huomiota luonnonvarojen käyttöön. Parhaiten tämä onnistuu siten, että raaka-aineiden käyttöön kiinnitetään huomiota alusta asti: korjataan, käytetään uudelleen ja muokataan omiin tarpeisiin sopivaksi.

”Korjausprosentti kertoo, miten paljon meille vauriokorjattavaksi tulevissa autoissa korjataan osia sen sijaan, että ne korvattaisiin uudella. Jo pelkästään vuoden 2022 ensimmäisen kvartaalin lukuja katsomalla nähdään, että InCarin korjausprosentti on 65 %. Toisin sanoen reippaasti yli puolet meille tulevista vaurioista sisältävät korjausta eli käsityötä, vähentäen samalla tarvetta neitseellisten materiaalien käytölle”, Lehtonen toteaa.

Vauriokorjaamisen alalla puhutaan yleisesti, että aikojen kuluessa korjaustaidot ovat jääneet kenties vähemmälle huomiolle. Asiakkaiden odotukset vauriokorjaamisen nopeudelle ovat kiristyneet, joten aikaakin säästetään korvaamalla osia helposti täysin uusiin korjaamisen sijaan.

”Kuitenkin tähtäämällä entistä korkeampaan korjausprosenttiin säästetään materiaaleja, ympäristöä ja monesti jopa asiakkaan euroja. Esimerkiksi muovijätteen määrään voidaan vaikuttaa hyvin tehokkaasti korjaamalla puskureita laadukkaasti”, Lehtonen tietää kertoa.

InCarin Vihreä Korjaamo muuttaa vauriokorjaamista pysyvästi18.1.2022 08:15:00 EET | Tiedote

Suomalainen vauriokorjaamisen johtaja InCar Oy haastaa pitkään perinteisenä pidetyn alansa vastuullisuuden lanseeraamalla Vihreän Korjaamon kehitysmallin. Vihreän Korjaamo uudistaa ja kyseenalaistaa totuttua, jotta koko alalle saadaan vastuullisempia toimintamalleja. Malli otetaan käyttöön InCarin Lappeenrannan toimipisteessä vuoden 2022 alussa ja toiminnan kehittyessä sitä laajennetaan läpi koko valtakunnallisen ketjun.

JUURI NYT: Musta jää vaanii autoilijaa5.1.2022 16:45:47 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun tiet ovat juuri nyt monin paikoin peilijäässä ja se jännittää monia autoilijoita. Tunnetusti pääkaupunkiseudun autoilijat luottavat muuta Suomea enemmän kitkarenkaisiin. Esimerkiksi Helsingin tavoitteena onkin ollut kasvattaa kitkarenkaiden osuutta kaupungin talviliikenteessä nykyisestä vajaasta 30 prosentista peräti 70 prosenttiin seuraavan kymmenen vuoden aikana. Jäiset ajo-olosuhteet tarkoittavat kuitenkin lisääntyneitä onnettomuuksia sekä etenkin peräänajoja ja pienempiä kolhuja liikenteessä ja parkkipaikoilla.