Korkean tason LHBTI-konferenssi tänään – Suomen edistettävä EU:n laajuista LHBTI-toimintaohjelmaa

Maanantaina EU:n puheenjohtajamaa Suomi ja Euroopan komissio järjestävät korkean tason konferenssin sateenkaarioikeuksista EU:ssa. Advancing LGBTI equality in the EU: from 2020 and Beyond -konferenssin tavoitteena on linjata mihin suuntaan sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuutta EU:ssa viedään tulevaisuudessa.

Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjärjestöjen eurooppalainen kattojärjestö ILGA-Europe painottaa, että ihmisoikeustilanteen parantamiseksi tarvitaan yksittäisten toimenpiteiden sijaan kattava LHBTI-toimintaohjelma seuraavaksi viideksi vuodeksi. Järjestö muistuttaa, että parhaillaan ihmisoikeuksia kyseenalaistetaan ja eri puolilla Eurooppaa tehdään aktiivista kampanjointia sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia vastaa ja niiden poistamiseksi.

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt ovat huolissaan joidenkin jäsenmaiden, kuten Puolan, Bulgarian ja Kroatian, kehityksestä. Puolassa sateenkaari-ihmisiä demonisoidaan ministeritasoa myöden uskonnollis-konservatiivisten johtajien rinnalla. Bulgariassa transihmisten oikeus sukupuolen juridiseen vahvistamiseen ja nimen muuttamiseen poistettiin.

”Tämä kehitys murentaa eurooppalaista demokratiaa ja perusarvoja, kuten yhdenvertaisuutta, vapautta ja ihmisarvoa. Nyt tarvitaan sekä voimakasta sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolelle asettumista että toimenpiteitä, joilla yhdenvertaisuus ja ihmisoikeudet varmistetaan kaikkien jäsenmaiden kansalaisille”, sanoo ihmisoikeusjärjestö Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo.

Vaikka Suomi on sateenkaarioikeuksissa Euroopassa viiden parhaimman joukossa, myös meillä erityisesti transihmisten sukupuoli-identiteettien mitätöinti, transfobinen vihapuhe ja sukupuolivähemmistöjen perus- ja ihmisoikeuksien vastainen retoriikka ja kampanjointi ovat lisääntyneet.

”Sateenkaarioikeuksien vastainen liikehdintä Euroopassa ei ole satunnaista vaan koordinoitua ja se on kiinteä osa laajempaa tasa-arvon vastaista toimintaa. Vihapuheen lisääntyminen kaventaa sateenkaari-ihmisten elintilaa ja lisää myös viharikoksia. Tämä suunta on katkaistava. On tärkeä, että Suomi puheenjohtajuuskaudellaan nostaa sateenkaari-ihmisten oikeudet vahvasti esille ja tekee aktiivisesti töitä EU:n LHBTI-toimintaohjelman edistämiseksi”, Tarjamo sanoo.

EU:n LHBTI-toimintaohjelmassa tulisi huomioida muun muassa sateenkaariperheiden vapaan liikkuvuuden turvaaminen. Vapaan liikkuvuuden edellytyksenä voidaan katsoa olevan se, että EU-kansalaisen perhesuhteet tunnustetaan riippumatta siitä, missä maassa kansalainen oleskelee. EU-tuomioistuin on vahvistanut 2018 (Coman ym. v Romania), että vapaa liikkuvuus kattaa myös samaa sukupuolta olevat puolisot. Tuomio ei ole kuitenkaan vielä muuttunut todellisuudeksi.

”Sateenkaariparien ja -perheiden vapaa liikkuvuus tulisi taata myös niissä maissa, jotka eivät tunnusta samaa sukupuolta olevien liittoja”, tiivistää konferenssiin osallistuva Sateenkaariperheiden toiminnanjohtaja Juha Jämsä. ”EU-tuomioistuimen päätös velvoittaa itsestään selvästi kaikkia jäsenmaita, mutta päätöksen toimeenpanossa on ollut haasteita eräissä jäsenmaissa, kuten Bulgariassa.”

Setan mukaan toinen merkittävä ongelma on, ettei sateenkaari-ihmisten syrjintäsuoja ulotu kaikille elämänalueille. Syrjintäsuoja on taattu vain työelämän osalta eikä sekään kata kaikkia olennaisia syrjintäperusteita.

”EU:ssa on yritetty yli 10 vuotta saada aikaan muut elämänalueet kattavaa syrjinnän suojaa, joka huomioisi laajasti kaikki sateenkaari-ihmisten syrjintäperusteet. On hälyttävää, ettei tätä saada aikaiseksi, vaikka EU:n perusoikeuskirja takaa yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden. Suomen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolainsäädäntö on yksi hyvä esimerkki sateenkaari-ihmiset huomioivasta lainsäädännöstä”, toteaa Kerttu Tarjamo.

Lisätietoa:

Kerttu Tarjamo
valtakunnallisen Setan pääsihteeri
p. +358 50 309 8108
paasihteeri@seta.fi

Juha Jämsä
Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja
p. +358 44 997 1956
juha.jamsa@sateenkaariperheet.fi

Lue myös ILGA-Europen kannanotto: https://www.ilga-europe.org/resources/news/latest-news/time-for-eu-commission-adopt-comprehensive-lgbti-strategy

Seminaarin tiedot: https://ec.europa.eu/info/events/high-level-conference-advancing-lgbti-equality-eu-2020-and-beyond-2019-sep-23_en

Sateenkaari-ihmisten toivottu lapsiluku on kaukana toteutumisesta - yhteiskunnan tuettava myös sateenkaariperheiden lapsiperheellistymistä15.10.2019 13:43:03 EESTTiedote

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista vain vähemmistöllä on lapsia, vaikka tutkimusten mukaan suurin osa sateenkaari-ihmisistä toivoo lapsiperheellistymistä jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisen suuri epäsuhta toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä on miespareilla, itsellisillä miehillä ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla. Yhteiskunta voisi halutessaan tukea sateenkaari-ihmisten lapsiperheellistymistä useilla tavoilla. Ajankohtaisia kysymyksiä olisivat translain hedelmättömyysvaatimuksesta luopuminen, lapsettomuushoitojen yhdenvertainen saatavuus, tasa-arvoiset perhevapaat, useamman vanhemman perheet huomioiva vanhemmuuslaki ja sijaissynnytyksen säätely. Myös adoptiota ja perhehoitoa tulee kehittää edelleen.

Vanhemmuuslain huomioitava lapsen oikeus KAIKKIIN vanhempiinsa - nämä kaksi asiaa pitää mahdollistaa11.9.2019 15:42:54 EESTTiedote

Antti Rinteen hallitus aikoo yhdistää isyyslain ja äitiyslain vanhemmuuslaiksi. Vanhemmuuslain on mahdollistettava lapsen aseman turvaaminen myös silloin, kun lapsella on useampia kuin kaksi vanhempaa ja/tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvia vanhempia. Tämä edellyttää kahden asian mahdollistamista. Juridinen vanhemmuus on voitava vahvistaa useammalle kuin kahdelle. Vanhemmuus on kirjattava väestötietojärjestelmään vanhemmuutena. Vanhemmuuslaki on kirjattu hallitusohjelmaan Sateenkaariperheet ry:n ja muiden sateenkaarijärjestöjen aloitteesta.