Korkeasaari on Ateneumin Veljekset von Wright -näyttelyn kumppani

Veljekset von Wright -näyttely avautui Ateneumin taidemuseossa Helsingissä 27. lokakuuta 2017. Suurnäyttelyn kumppani on Korkeasaaren eläintarha: kyseessä on ensimmäinen kerta, kun taidemuseo ja eläintarha tekevät yhteistyötä Suomessa. Yhteistyö tähtää uusien yleisöjen tavoittamiseen molemmissa kohteissa.

Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Taiteen ja eläinten yhteys avaa uusia näkökulmia vierailuun sekä Ateneumissa että Korkeasaaressa. Ateneumissa Veljekset von Wright -näyttelyssä voi seurata Bongaa eläimiä -polkua, jossa taideteoksia voi katsoa uudesta näkökulmasta yhteistyössä Korkeasaaren kanssa tuotettujen eläinfaktojen kautta. Teosten vertailu oikeisiin eläimiin onnistuu Korkeasaaressa, jossa kuvia von Wrightien taideteoksista on sijoitettu niissä esiintyvien eläinlajien luokse.

Yhteistyö näkyy kaupunkikuvassa bussilinjalla 16, joka liikennöi Ateneumin edestä Rautatientorilta Korkeasaareen asti. Bussin näyttävä ilme on suunniteltu yhteistyössä markkinointiviestintätoimisto Supersonin kanssa.

”Ateneumissa yritysyhteistyöllä on vahva asema strategiassa. Meillä on sekä bränditason kumppanuuksia että näyttelykohtaista yhteistyötä. Kaiken yhteistyön tavoitteena on tuoda lisäarvoa museokävijälle. Ateneumin vuosi on ollut menestyksekäs ja museossa tullaan tavoittamaan tänä vuonna nelisensataa tuhatta kävijää”, kertoo markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen Ateneumista.

”Korkeasaari ja Ateneum ovat erinomaisen yhteensopivia kumppaneita. Kuluttajien mielissä molemmat ovat ainutlaatuisia ja merkityksellisiä yleisökohteita. Toivomme yhteistyömme lisäävän lapsiperheiden vierailuja Ateneumissa ja asiakkaiden innostusta vierailla eläintarhassa myös talvella”, kertoo markkinointipäällikkö Susanna Silvonen Korkeasaaresta.

Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wrightin taiteilijaveljekset tunnetaan monipuolisina muotokuvien, maisemien, lintumaalausten sekä tieteellisten eläin- ja kasvikuvitusten tekijöinä.

Korkeasaaren tehtävä on luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, jotta tulevatkin taiteilijat voivat saada inspiraatiota upeista eläinlajeista ja niiden kiinnostavista elintavoista. Veljekset von Wright -näyttelyyn voi tutustua Ateneumissa 27.10.2017–25.2.2018. Korkeasaari on talvikaudella avoinna päivittäin klo 10–16.

Näyttelykohtaisten kumppanien lisäksi Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG. Yhteistyökumppani on Veikkaus.

Kuvamateriaali
Kuvat näyttelystä ja yhteistyöbussista: press.ateneum.fi | käyttäjätunnus: ateneum | salasana: mediat
Kuvat Korkeasaaren eläimistä: Flickr

Ateneumin taidemuseo, markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen, puh. 040 718 9296, jonna.hurskainen at ateneum.fi tai tiedottaja Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Korkeasaaren eläintarha, markkinointipäällikkö Susanna Silvonen, puh. 09 3103 7875, susanna.silvonen at hel.fi

Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Kuva: Jonna Hurskainen
Wilhelm von Wright: Ilves (ajoittamaton). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Beatrice Granberg. Kuva: Kansallisgalleria/Tero Suvilammi.
Ilves, naaras (2017). Korkeasaaren arkisto. Kuva: Mari Lehmonen.
Wilhelm von Wright: Korppi (1835). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Aune Lindström. Kuva: Kansallisgalleria/Ainur Nasretdin.
Korppi (2013). Korkeasaaren arkisto. Kuva: Mari Lehmonen.

Forthcoming at the Ateneum in winter 2018: Urban Encounters and Not Vital12.4.2018 10:15Tiedote

The main exhibition at the Ateneum Art Museum in winter 2018–2019 will be Urban Encounters – Finnish Art from the 20th Century. The diverse exhibition explores migration and urbanisation in Finland in the early decades of the 20th century – people’s lives and daily existence. The exhibition will present a diverse selection of rarely shown works from the Finnish National Gallery’s collection. The exhibition will coincide with the opening of an installation exhibition by the Swiss artist Not Vital (born 1948), consisting of human-themed paintings.

På Ateneum vintern 2018: Urbana möten och Not Vital12.4.2018 10:13Tiedote

Konstmuseet Ateneums huvudutställning vintern 2018–2019 är Urbana möten – finsk konst från 1900-talet. I den omfångsrika helheten granskas flyttningsrörelsen och urbaniseringen under 1900-talets första årtionden – människornas liv och vardag. Utställningen ger en mångsidig bild med verk ur Finlands Nationalgalleris samlingar som sällan visats. Samtidigt öppnas den schweiziske konstnären Not Vitals (f. 1948) installation bestående av målningar med människotema.

Ateneumissa talvella 2018: Kohtaamisia kaupungissa ja Not Vital12.4.2018 10:09Tiedote

Ateneumin taidemuseon talven 2018–2019 päänäyttely on Kohtaamisia kaupungissa – suomalaista taidetta 1900-luvulta. Runsaassa kokonaisuudessa tarkastellaan 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten muuttoliikettä ja kaupungistumista – ihmisten elämää ja arkea. Näyttely esittelee monipuolisesti harvoin esillä olleita teoksia Kansallisgallerian kokoelmasta. Samaan aikaan avataan sveitsiläisen taiteilija Not Vitalin (s. 1948) ihmisaiheisista maalauksista koostuva installaatio.