Korkeasaari on Ateneumin Veljekset von Wright -näyttelyn kumppani

Veljekset von Wright -näyttely avautui Ateneumin taidemuseossa Helsingissä 27. lokakuuta 2017. Suurnäyttelyn kumppani on Korkeasaaren eläintarha: kyseessä on ensimmäinen kerta, kun taidemuseo ja eläintarha tekevät yhteistyötä Suomessa. Yhteistyö tähtää uusien yleisöjen tavoittamiseen molemmissa kohteissa.

Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Taiteen ja eläinten yhteys avaa uusia näkökulmia vierailuun sekä Ateneumissa että Korkeasaaressa. Ateneumissa Veljekset von Wright -näyttelyssä voi seurata Bongaa eläimiä -polkua, jossa taideteoksia voi katsoa uudesta näkökulmasta yhteistyössä Korkeasaaren kanssa tuotettujen eläinfaktojen kautta. Teosten vertailu oikeisiin eläimiin onnistuu Korkeasaaressa, jossa kuvia von Wrightien taideteoksista on sijoitettu niissä esiintyvien eläinlajien luokse.

Yhteistyö näkyy kaupunkikuvassa bussilinjalla 16, joka liikennöi Ateneumin edestä Rautatientorilta Korkeasaareen asti. Bussin näyttävä ilme on suunniteltu yhteistyössä markkinointiviestintätoimisto Supersonin kanssa.

”Ateneumissa yritysyhteistyöllä on vahva asema strategiassa. Meillä on sekä bränditason kumppanuuksia että näyttelykohtaista yhteistyötä. Kaiken yhteistyön tavoitteena on tuoda lisäarvoa museokävijälle. Ateneumin vuosi on ollut menestyksekäs ja museossa tullaan tavoittamaan tänä vuonna nelisensataa tuhatta kävijää”, kertoo markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen Ateneumista.

”Korkeasaari ja Ateneum ovat erinomaisen yhteensopivia kumppaneita. Kuluttajien mielissä molemmat ovat ainutlaatuisia ja merkityksellisiä yleisökohteita. Toivomme yhteistyömme lisäävän lapsiperheiden vierailuja Ateneumissa ja asiakkaiden innostusta vierailla eläintarhassa myös talvella”, kertoo markkinointipäällikkö Susanna Silvonen Korkeasaaresta.

Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wrightin taiteilijaveljekset tunnetaan monipuolisina muotokuvien, maisemien, lintumaalausten sekä tieteellisten eläin- ja kasvikuvitusten tekijöinä.

Korkeasaaren tehtävä on luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, jotta tulevatkin taiteilijat voivat saada inspiraatiota upeista eläinlajeista ja niiden kiinnostavista elintavoista. Veljekset von Wright -näyttelyyn voi tutustua Ateneumissa 27.10.2017–25.2.2018. Korkeasaari on talvikaudella avoinna päivittäin klo 10–16.

Näyttelykohtaisten kumppanien lisäksi Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG. Yhteistyökumppani on Veikkaus.

Kuvamateriaali
Kuvat näyttelystä ja yhteistyöbussista: press.ateneum.fi | käyttäjätunnus: ateneum | salasana: mediat
Kuvat Korkeasaaren eläimistä: Flickr

Ateneumin taidemuseo, markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen, puh. 040 718 9296, jonna.hurskainen at ateneum.fi tai tiedottaja Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Korkeasaaren eläintarha, markkinointipäällikkö Susanna Silvonen, puh. 09 3103 7875, susanna.silvonen at hel.fi

Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Kuva: Jonna Hurskainen
Wilhelm von Wright: Ilves (ajoittamaton). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Beatrice Granberg. Kuva: Kansallisgalleria/Tero Suvilammi.
Ilves, naaras (2017). Korkeasaaren arkisto. Kuva: Mari Lehmonen.
Wilhelm von Wright: Korppi (1835). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Aune Lindström. Kuva: Kansallisgalleria/Ainur Nasretdin.
Korppi (2013). Korkeasaaren arkisto. Kuva: Mari Lehmonen.

František Kupka’s major international exhibition at the Ateneum starting in February31.10.2018 09:02Tiedote

From 22 February to 19 May 2019, the Ateneum Art Museum will present an exhibition of works by František Kupka (1871–1957), the Czech pioneer of abstract art. Kupka’s art has been described as “modern poetry of colour”. This major international exhibition will feature Kupka’s most important works from, for example, Centre Pompidou, The Guggenheim in New York, and the National Gallery in Prague.

Paintings by Swiss artist Not Vital invite viewers to look slowly17.10.2018 14:52Tiedote

From 19 October 2018 to 20 January 2019, one of the exhibition galleries at the Ateneum Art Museum will host an exhibition of works by the Swiss artist Not Vital (born 1948). The artist, whose career started in the 1960s, is best known for his sculptures and the architectonic installations he has created around the world. This exhibition presents him in a new light: as a painter. The exhibition features a series of 26 Vital’s most recent paintings.

Schweizaren Not Vitals målningar inbjuder till betraktande utan brådska17.10.2018 14:46Tiedote

I en av salarna på Konstmuseet Ateneum visas 19.10.2018–20.1.2019 verk av den schweiziske konstnären Not Vital (f. 1948). Konstnären, som inledde sin karriär på 1960-talet, är känd särskilt för sina skulpturer och mångfacetterade arkitektoniska installationer som han har skapat världen runt. Denna utställning presenterar honom i ett nytt ljus, som målare. Ateneum ställer ut en serie på 26 av Vitals senaste målningar.

Sveitsiläisen Not Vitalin maalaukset kutsuvat katsomaan hitaasti17.10.2018 14:35Tiedote

Ateneumin taidemuseon yhdessä näyttelysalissa nähdään 19.10.2018–20.1.2019 sveitsiläisen taiteilija Not Vitalin (s. 1948) näyttely. Uransa 1960-luvulla aloittanut taiteilija tunnetaan erityisesti veistoksistaan ja monimuotoisista arkkitehtonisista installaatioistaan, joita hän on toteuttanut ympäri maailmaa. Ateneumin näyttely esittelee hänet uudessa valossa, taidemaalarina. Esillä on 26 teoksen sarja Vitalin viimeaikaisia maalauksia.