Korkeasaari on Ateneumin Veljekset von Wright -näyttelyn kumppani

Veljekset von Wright -näyttely avautui Ateneumin taidemuseossa Helsingissä 27. lokakuuta 2017. Suurnäyttelyn kumppani on Korkeasaaren eläintarha: kyseessä on ensimmäinen kerta, kun taidemuseo ja eläintarha tekevät yhteistyötä Suomessa. Yhteistyö tähtää uusien yleisöjen tavoittamiseen molemmissa kohteissa.

Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Taiteen ja eläinten yhteys avaa uusia näkökulmia vierailuun sekä Ateneumissa että Korkeasaaressa. Ateneumissa Veljekset von Wright -näyttelyssä voi seurata Bongaa eläimiä -polkua, jossa taideteoksia voi katsoa uudesta näkökulmasta yhteistyössä Korkeasaaren kanssa tuotettujen eläinfaktojen kautta. Teosten vertailu oikeisiin eläimiin onnistuu Korkeasaaressa, jossa kuvia von Wrightien taideteoksista on sijoitettu niissä esiintyvien eläinlajien luokse.

Yhteistyö näkyy kaupunkikuvassa bussilinjalla 16, joka liikennöi Ateneumin edestä Rautatientorilta Korkeasaareen asti. Bussin näyttävä ilme on suunniteltu yhteistyössä markkinointiviestintätoimisto Supersonin kanssa.

”Ateneumissa yritysyhteistyöllä on vahva asema strategiassa. Meillä on sekä bränditason kumppanuuksia että näyttelykohtaista yhteistyötä. Kaiken yhteistyön tavoitteena on tuoda lisäarvoa museokävijälle. Ateneumin vuosi on ollut menestyksekäs ja museossa tullaan tavoittamaan tänä vuonna nelisensataa tuhatta kävijää”, kertoo markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen Ateneumista.

”Korkeasaari ja Ateneum ovat erinomaisen yhteensopivia kumppaneita. Kuluttajien mielissä molemmat ovat ainutlaatuisia ja merkityksellisiä yleisökohteita. Toivomme yhteistyömme lisäävän lapsiperheiden vierailuja Ateneumissa ja asiakkaiden innostusta vierailla eläintarhassa myös talvella”, kertoo markkinointipäällikkö Susanna Silvonen Korkeasaaresta.

Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wrightin taiteilijaveljekset tunnetaan monipuolisina muotokuvien, maisemien, lintumaalausten sekä tieteellisten eläin- ja kasvikuvitusten tekijöinä.

Korkeasaaren tehtävä on luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, jotta tulevatkin taiteilijat voivat saada inspiraatiota upeista eläinlajeista ja niiden kiinnostavista elintavoista. Veljekset von Wright -näyttelyyn voi tutustua Ateneumissa 27.10.2017–25.2.2018. Korkeasaari on talvikaudella avoinna päivittäin klo 10–16.

Näyttelykohtaisten kumppanien lisäksi Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG. Yhteistyökumppani on Veikkaus.

Kuvamateriaali
Kuvat näyttelystä ja yhteistyöbussista: press.ateneum.fi | käyttäjätunnus: ateneum | salasana: mediat
Kuvat Korkeasaaren eläimistä: Flickr

Ateneumin taidemuseo, markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen, puh. 040 718 9296, jonna.hurskainen at ateneum.fi tai tiedottaja Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Korkeasaaren eläintarha, markkinointipäällikkö Susanna Silvonen, puh. 09 3103 7875, susanna.silvonen at hel.fi

Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Kuva: Jonna Hurskainen
Wilhelm von Wright: Ilves (ajoittamaton). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Beatrice Granberg. Kuva: Kansallisgalleria/Tero Suvilammi.
Ilves, naaras (2017). Korkeasaaren arkisto. Kuva: Mari Lehmonen.
Wilhelm von Wright: Korppi (1835). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Aune Lindström. Kuva: Kansallisgalleria/Ainur Nasretdin.
Korppi (2013). Korkeasaaren arkisto. Kuva: Mari Lehmonen.

A major exhibition on the von Wright brothers to open at the Ateneum on 27 October24.10.2017 11:05Tiedote

From 27 October 2017 to 25 February 2018, the Ateneum Art Museum will host the exhibition The von Wright Brothers. The artist brothers Magnus, Wilhelm and Ferdinand von Wright are known as painters of portraits, landscapes, and nature subjects, especially birds, and as creators of scientific illustrations of flora and fauna. New contemporary works by Sanna Kannisto and Jussi Heikkilä will complement this colourful major exhibition. The exhibition is part of the programme celebrating the centenary of Finland's independence.

Bröderna von Wrights storutställning öppnas 27.10 på Ateneum24.10.2017 11:03Tiedote

På Konstmuseet Ateneum visas 27.10.2017–25.2.2018 utställningen Bröderna von Wright. Konstnärsbröderna Magnus, Wilhelm och Ferdinand von Wright är kända för sina mångsidiga porträtt, landskap och fågelmålningar samt för sina vetenskapliga djur- och växtillustrationer. Den färgrika storutställningen kompletteras med nya verk av Sanna Kannisto och Jussi Heikkilä. Utställningen ingår i programmet för det självständiga Finlands 100-årsjubileum.

Von Wrightin veljesten suurnäyttely avautuu Ateneumissa 27.10.24.10.2017 11:00Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 27.10.2017–25.2.2018 näyttely Veljekset von Wright. Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wrightin taiteilijaveljekset tunnetaan monipuolisina muotokuvien, maisemien, lintumaalausten sekä tieteellisten eläin- ja kasvikuvitusten tekijöinä. Värikästä suurnäyttelyä täydentävät Sanna Kanniston ja Jussi Heikkilän uudet teokset. Näyttely on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.