Korkeasaari on Ateneumin Veljekset von Wright -näyttelyn kumppani

Veljekset von Wright -näyttely avautui Ateneumin taidemuseossa Helsingissä 27. lokakuuta 2017. Suurnäyttelyn kumppani on Korkeasaaren eläintarha: kyseessä on ensimmäinen kerta, kun taidemuseo ja eläintarha tekevät yhteistyötä Suomessa. Yhteistyö tähtää uusien yleisöjen tavoittamiseen molemmissa kohteissa.

Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Taiteen ja eläinten yhteys avaa uusia näkökulmia vierailuun sekä Ateneumissa että Korkeasaaressa. Ateneumissa Veljekset von Wright -näyttelyssä voi seurata Bongaa eläimiä -polkua, jossa taideteoksia voi katsoa uudesta näkökulmasta yhteistyössä Korkeasaaren kanssa tuotettujen eläinfaktojen kautta. Teosten vertailu oikeisiin eläimiin onnistuu Korkeasaaressa, jossa kuvia von Wrightien taideteoksista on sijoitettu niissä esiintyvien eläinlajien luokse.

Yhteistyö näkyy kaupunkikuvassa bussilinjalla 16, joka liikennöi Ateneumin edestä Rautatientorilta Korkeasaareen asti. Bussin näyttävä ilme on suunniteltu yhteistyössä markkinointiviestintätoimisto Supersonin kanssa.

”Ateneumissa yritysyhteistyöllä on vahva asema strategiassa. Meillä on sekä bränditason kumppanuuksia että näyttelykohtaista yhteistyötä. Kaiken yhteistyön tavoitteena on tuoda lisäarvoa museokävijälle. Ateneumin vuosi on ollut menestyksekäs ja museossa tullaan tavoittamaan tänä vuonna nelisensataa tuhatta kävijää”, kertoo markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen Ateneumista.

”Korkeasaari ja Ateneum ovat erinomaisen yhteensopivia kumppaneita. Kuluttajien mielissä molemmat ovat ainutlaatuisia ja merkityksellisiä yleisökohteita. Toivomme yhteistyömme lisäävän lapsiperheiden vierailuja Ateneumissa ja asiakkaiden innostusta vierailla eläintarhassa myös talvella”, kertoo markkinointipäällikkö Susanna Silvonen Korkeasaaresta.

Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wrightin taiteilijaveljekset tunnetaan monipuolisina muotokuvien, maisemien, lintumaalausten sekä tieteellisten eläin- ja kasvikuvitusten tekijöinä.

Korkeasaaren tehtävä on luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, jotta tulevatkin taiteilijat voivat saada inspiraatiota upeista eläinlajeista ja niiden kiinnostavista elintavoista. Veljekset von Wright -näyttelyyn voi tutustua Ateneumissa 27.10.2017–25.2.2018. Korkeasaari on talvikaudella avoinna päivittäin klo 10–16.

Näyttelykohtaisten kumppanien lisäksi Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG. Yhteistyökumppani on Veikkaus.

Kuvamateriaali
Kuvat näyttelystä ja yhteistyöbussista: press.ateneum.fi | käyttäjätunnus: ateneum | salasana: mediat
Kuvat Korkeasaaren eläimistä: Flickr

Ateneumin taidemuseo, markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen, puh. 040 718 9296, jonna.hurskainen at ateneum.fi tai tiedottaja Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Korkeasaaren eläintarha, markkinointipäällikkö Susanna Silvonen, puh. 09 3103 7875, susanna.silvonen at hel.fi

Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Kuva: Jonna Hurskainen
Wilhelm von Wright: Ilves (ajoittamaton). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Beatrice Granberg. Kuva: Kansallisgalleria/Tero Suvilammi.
Ilves, naaras (2017). Korkeasaaren arkisto. Kuva: Mari Lehmonen.
Wilhelm von Wright: Korppi (1835). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Aune Lindström. Kuva: Kansallisgalleria/Ainur Nasretdin.
Korppi (2013). Korkeasaaren arkisto. Kuva: Mari Lehmonen.

The Ateneum’s exhibitions in 2019 are František Kupka, Silent Beauty – Nordic and East-Asian Interaction, and Iconic Works23.5.2018 10:56Tiedote

The Ateneum Art Museum’s 2019 exhibition programme is international. The exhibitions Urban Encounters – Finnish Art from the 20th Century and Not Vital, to open in October 2018, will run until 20 January 2019. A major international exhibition to open at the end of February will present František Kupka, the Czech pioneer of abstract art. In June, it is time for Silent Beauty – Nordic and East-Asian Interaction, an exhibition that will explore the reduced aesthetic of art from the Nordic countries and East Asia. The Iconic Works exhibition, to be on display from October, will feature international contemporary artists offering takes on some of the most famous and beloved works of European art.

Ateneums utställningar 2019 är František Kupka, Stilla skönhet och Iconic Works23.5.2018 10:52Tiedote

Konstmuseet Ateneums program 2019 är internationellt. Utställningarna Urbana möten – finsk konst från 1900-talet och Not Vital öppnas i oktober 2018 och visas fram till 20 januari 2019. I slutet av februari öppnas en internationell storutställning som presenterar den tjeckiska pionjären inom abstrakt konst, František Kupka. I juni står Stilla skönhet i tur, som fördjupar sig i den nordiska och östasiatiska konstens reducerade estetik. I utställningen Iconic Works som öppnas i oktober riktar internationella nutidskonstnärer blickarna på den europeiska konstens mest kända och älskade verk.

Ateneumin vuoden 2019 näyttelyt ovat František Kupka, Hiljainen kauneus ja Iconic Works23.5.2018 10:50Tiedote

Ateneumin taidemuseon vuoden 2019 ohjelmisto on kansainvälinen. Lokakuussa 2018 avautuneet näyttelyt Kohtaamisia kaupungissa – suomalaista taidetta 1900-luvulta ja Not Vital ovat esillä 20. tammikuuta 2019 asti. Helmikuun lopussa avautuva kansainvälinen suurnäyttely esittelee tsekkiläisen abstraktin taiteen pioneerin František Kupkan. Kesäkuussa vuorossa on Hiljainen kauneus, joka syventyy Pohjoismaiden ja Itä-Aasian taiteen pelkistettyyn estetiikkaan. Lokakuusta alkaen esitettävässä Iconic Works -näyttelyssä kansainväliset nykytaiteilijat luovat katseen Euroopan taiteen tunnetuimpiin ja rakastetuimpiin teoksiin.

Fantastico! is an introduction to the mysterious world of magic realism8.5.2018 11:32Tiedote

From 10 May to 19 August 2018, the Ateneum art museum hosts the exhibition Fantastico! Italian Art from the 1920s and 1930s. The exhibition explores an artistic movement known as magic realism, which emerged in Italy at the end of the First World War. The exhibition features masterpieces by artists such as Giorgio de Chirico, Carlo Carrà, Felice Casorati, Antonio Donghi and Cagnaccio di San Pietro. The works are drawn from esteemed public and private collections in Italy and elsewhere in Europe.

Utställningen Fantastico! leder besökaren in i den magiska realismens gåtfulla värld8.5.2018 11:31Tiedote

I Konstmuseet Ateneum visas 10.5–19.8.2018 utställningen Fantastico! Italiensk konst från 1920- och 1930-talet. Utställningen berättar om strömningen kallad magisk realism som föddes i Italien under slutet av första världskriget. På utställningen visas mästerverk av bland annat Giorgio de Chirico, Carlo Carrà, Felice Casorati, Antonio Donghi och Cagnaccio di San Pietro. Verken kommer från ansedda offentliga och privata samlingar i Italien och andra europeiska länder.

Fantastico!-näyttely johdattaa maagisen realismin salaperäiseen maailmaan8.5.2018 11:30Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 10.5.–19.8.2018 näyttely Fantastico! Italialaista taidetta 1920- ja 1930 -luvuilta. Näyttely kertoo Italiassa ensimmäisen maailmansodan päättymisen aikaan syntyneestä, maagisena realismina tunnetusta suuntauksesta. Mestariteoksia nähdään taiteilijoilta kuten Giorgio de Chirico, Carlo Carrà, Felice Casorati, Antonio Donghi ja Cagnaccio di San Pietro. Teokset ovat peräisin arvostetuista julkisista ja yksityisistä kokoelmista Italiasta ja muualta Euroopasta.