Jyväskylän yliopisto

Korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille kotoutumiskoulutusta Jyväskylän yliopistossa - Näkymättömät kansainväliset osaajat Suomessa - yliopiston koulutusvastuu muuttuvassa yhteiskunnassa

Jaa

Kutsu medialle: Jyväskylän yliopiston INTEGRA-hankkeen ensimmäisen vaiheen päätösseminaari tiistaina 21.5.2019 klo 12-16 Seminaarinmäki, Ruusupuisto (Alvar Aallon katu 9)

Yliopistonopettaja Tuija Lehtonen ja INTEGRAn opiskelija Anastasia Epifanova kertovat  seminaarissa pilottivaiheen kokemuksista.
Yliopistonopettaja Tuija Lehtonen ja INTEGRAn opiskelija Anastasia Epifanova kertovat seminaarissa pilottivaiheen kokemuksista.

Korkeakoulutetuille ja korkeakoulukelpoisille maahanmuuttajille kehitetty kieli- ja sisältöopintoja integroivaa koulutusmallin pilottivuosi on saatu päätökseen. Yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kielikeskuksen, avoimen yliopiston ja opintopalveluiden kanssa kehitetty INTEGRA-malli on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kokonaisuus, jossa maahanmuuttajat voivat suomen kielen opiskeluun integroituna jatkaa keskeytyneitä opintojaan korkeakoulututkinnoksi tai täydentää jo opiskelemaansa tutkintoa.

Malli on tärkeä lisä nykyiseen kotoutumiskoulutuksen tarjontaan samalla laajentaen yliopiston yhteiskunnallista vastuuta ja vaikuttavuutta. Kuten seminaarin nimestä näkyy, tämä ryhmä maahanmuuttajia jää usein asiaan liittyvän keskustelun ulkopuolelle vaikka on tärkeä ryhmä osaajia.

INTEGRA-koulutuksesta löytyy lisätietoa verkkosivuiltamme. Kehittämistyö jatkuu, sillä OKM myönsi hankkeelle kahden vuoden jatkorahoituksen. Jatkovaiheen tavoitteena on koulutusmallin vakiinnuttaminen osaksi Jyväskylän yliopiston koulutuskokonaisuutta sekä mallin jalkauttaminen muihin suomalaisiin yliopistoihin.

Seminaarissa tuomme eri alojen toimijat yhteen keskustelemaan teemaan liittyvistä kysymyksistä erityisesti Korkeakoulujen visio 2030 -dokumentin linjassa. Erityisesti olemme halunneet nostaa keskusteluun seuraavanlaisia kysymyksiä: Ennakoivatko yliopistot riittävästi yhteiskunnan ja väestörakenteen muutoksia? Tunnistavatko yliopistot yhteiskunnan näkymättömät ja piilotetut ulkomaiset osaajat ja heidän potentiaalinsa? Miten jatkuvan oppimisen toimintamalli vastaa korkeakoulutettujen tai korkeakoulukelpoisten maahanmuuttaneiden osaamisen jatkuvan kehittämisen tarpeisiin?

Näkymättömät kansainväliset osaajat Suomessa - yliopiston koulutusvastuu muuttuvassa yhteiskunnassa -seminaarissa näistä kysymyksistä keskustellaan asiantuntijoiden alustuspuheenvuorojen sekä keskusteluiden kautta yhdessä yleisön kanssa.

Tutustu ohjelmaan ja tervetuloa keskustelemaan. Lisätietoja seminaarista verkkosivuiltamme.

Ohjelma:

12:00 Seminaarin avauspuheenvuorot

  • kansiliapäällikkö Anita Lehikoinen, opetus- ja kulttuuriministeriö
  • tutkijatohtori Anna-Leena Riitaoja, Helsingin yliopisto, CEREN - The Centre for Research on Ethnic Relations and Nationalism
  • yliopistonopettaja, projektipäällikkö JYU.INTEGRA Tuija Lehtonen, Jyväskylän yliopisto kielikeskus ja Integra-koulutuksen opiskelija Anastasia Epifanova

13:15 Dialogi – Keitä Suomen kansainväliset osaajat ovat?

  • johtava asiantuntija Laura Lindeman, työ- ja elinkeinoministeriö, Talent Boost -toimenpideohjelma
  • apulaisprofessori Pia Polsa, Hanken Svenska handelshögskolan

kommenttipuheenvuoro: professori Minna Suni, Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitos

13:45 Kahvi

14:15 Asiantuntijapaneeli – Muuttuva yliopistokoulutus: puheista tekoihin

  • tutkijatohtori Anna-Leena Riitaoja, Helsingin yliopisto, CEREN - The Centre for Research on Ethnic Relations and Nationalism
  • vanhempi asiantuntija Iina Koskinen, Demos Helsinki
  • akatemiatutkija Johanna Leinonen, Turun yliopisto, Siirtolaisuusinstituutti
  • johtava asiantuntija Laura Lindeman, työ- ja elinkeinoministeriö, Talent Boost -toimenpideohjelma
  • päällikkö Carita Blomqvist, Opetushallitus, tutkintojen tunnustaminen
  • vararehtori Marja-Leena Laakso, Jyväskylän yliopisto

moderaattori: kehittämispäällikkö Mikko Jäkälä, Jyväskylän yliopiston kielikeskus

15:15 Trialogi – Miten maahanmuuttajista ja osaajista puhutaan yhteiskunnassa ja mediassa?

  • yliopistonlehtori Olli-Pekka Moisio, Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
  • yliopistotutkija Turo Uskali, Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitos
  • viestintävalmentaja Annamaija Manninen, viestintätoimisto Annamaija Manninen oy

15:50 Päätössanat

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jyväskylän yliopiston kielikeskuksen johtaja Peppi Taalas, peppi.taalas@jyu.fi, 050 554 1720
INTEGRA-hanke: yliopistonopettaja Tuija Lehtonen, tuija.lehtonen@jyu.fi, 040 805 3152
Seminaarin käytännön asiat: suunnittelija Marita Häkkinen, marita.h.hakkinen@jyu.fi, 040 805 4913
Haastattelupyynnöt: tiedottaja Martta Walker, martta.a.walker@jyu.fi, 040 805 4717

Kuvat

Yliopistonopettaja Tuija Lehtonen ja INTEGRAn opiskelija Anastasia Epifanova kertovat  seminaarissa pilottivaiheen kokemuksista.
Yliopistonopettaja Tuija Lehtonen ja INTEGRAn opiskelija Anastasia Epifanova kertovat seminaarissa pilottivaiheen kokemuksista.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Toimiva työelämäyhteistyö oppimisen ekosysteemeissä28.5.2020 11:02:29 EESTTiedote

Valtakunnallisen eAMK – Oppimisen uusi ekosysteemi -hankkeen keskeisenä kehittämiskohteena on ollut ammattikorkeakoulujen välisen verkko-opiskelun ja siihen liittyvän digipedagogiikan kehittäminen sekä työelämäläheisyyden vahvistaminen. Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos selvitti hankkeessa mitä työelämälähtöiset oppimisen ekosysteemit voisivat olla, millaisia piirteitä niistä tunnistetaan ja miten ne toimivat.

Väitös: 29.5.2020 Tilinpäätösstandardien kääntäminen edellyttää laskentatoimen asiantuntijuutta27.5.2020 14:15:00 EESTTutkimus

Taloudellinen raportointi edellyttää myös muuta kuin puhtaasti talouteen tai normeihin keskittyvää asiantuntijuutta. Väitöstutkimus tarkastelee laskentatoimen kansainväliseen standardointiin liittyviä käytäntöjä ja IFRS-standardien kääntämiseen liittyviä haasteita. Poikkitieteellinen tutkimus tarjoaa uutta tietoa erityisesti kansainvälisten tilinpäätösstandardien kääntämisestä ja soveltamisesta.

Väitös 29.5.2020 Hyvä kuulo tukee ikääntyneiden elämänlaatua ja arjen aktiivisuutta27.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Arjen eri tilanteissa koetut kuulovaikeudet vähentävät ikääntyneiden henkilöiden liikkumista elinpiirissään sekä elämänlaatua. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan väitöstutkimuksen mukaan kuulolaitteen käytöstä enemmän hyötyä kokevilla henkilöillä liikkumisaktiivisuus on suurempaa verrattuna niihin, joiden kokema hyöty on vähäisempi. Vähentynyt liikkumisaktiivisuus oli yhteydessä suurempaan masennusoireiden määrään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme