Korona-aika haastaa organisaatioita kulttuurinmuutokseen – uuteen työympäristöön sopeutumisessa on yhä suurempia eroja

Koronapandemia muutti rajusti suomalaisten työympäristöjä, kun toimistoelämä vaihtui nopeasti etätöihin. Kaikissa yrityksissä etätyön mahdollistamaan työkulttuurin ja -tapojen muutokseen ei ole vielä lähdetty. Vastaavasti edelläkävijäorganisaatiot ovat kehittäneet työtapojaan jo vuosikymmenen ajan.

RAKLI kutsui jäsenyritysten asiantuntijat pohtimaan koronapandemian vaikutuksia tietotyöhön ja työympäristöihin. Yritysten erilaiset valmiudet mukautua ja muuttaa työskentelytapoja poikkeuksellisina aikoina herättivät keskustelussa huolta. Koronapandemia on avannut uusia mahdollisuuksia tehdä töitä, mutta kaikki yritykset eivät ole valmiita muuttamaan työkulttuuria.

”Yrityksissä voidaan jopa ajatella, että tämä etätyöaika on välitila, josta aikanaan palataan toimistolle tekemään töitä kuten ennenkin. Etätyöt ja muuttuvat työympäristöt ovat kuitenkin tulevaisuutta ja se haastaa esimiehiä ja työyhteisöjä pohtimaan jatkuvasti uusia keinoja tehdä töitä ja rakentaa yrityskulttuuria”, CBRE Finlandin Kristiina Borg kertoo.

Etumatkan uuteen työkulttuuriin ovat saaneet ne yritykset, jotka olivat kehittäneet kokonaisvaltaisesti työympäristöään jo ennen korona-aikaa.

”Yritysten välillä on paljon eroja siinä kuinka tuttuja erilaiset työkalut ovat ja minkä varaan työkulttuuria ja johtamista on rakennettu. Esimerkiksi meillä Rapalilla on tehty töitä aina hyvin joustavasti eri paikoista. Kun koronarajoitukset alkoivat, kahvikupin ääressä tapahtunut kuulumistenvaihto ja afterworkit siirtyivät luontevasti chatiin”, kertoo Maija Patjas Rapalilta.

Panostukset spontaaneihin kohtaamisiin

Yrityksissä sosiaalisen pääoman ja luottamuksen vaaliminen on entistä tärkeämpää, kun työntekijät eivät kohtaa kasvokkain. Yritysten tehtävänä on nyt ratkaista, millaisilla keinoilla vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen säilyy erilaisissa työympäristöissä.

“Pitkä etätyöjakso havainnollistaa, että vanhat työtavat kaipaavat päivitystä. Digiloikan jälkeen seuraava askel on sosiaalisen työympäristön kehitysloikka. Yrityksillä on nyt hyvä hetki luoda käytäntöjä, jossa työntekijät voivat tavata toisiaan spontaanisti riippumatta siitä missä he fyysisesti ovat”, sanoo RAKLIn Toimitilat-toimialan johtaja Mikko Östring.

RAKLIn jäsenistöstä löytyy rohkeutta kokeilla uusia ratkaisuja. Esimerkiksi Senaatti-kiinteistössä on koeponnistettu jo virtuaaliympäristöä, jossa innostava työympäristö ruokkii mielikuvitusta ja mahdollistaa työntekijöiden kohtaamisia tiimirajat ylittäen.

”Huomasimme, että työntekijöillämme oli herännyt kaipaus erityisesti sellaiseen fyysiseen, kolmiulotteiseen kohtaamispaikkaan, jossa voi törmätä kollegoihin ja ideoida vapaasti”, Heljä Franssila Senaatti-kiinteistöiltä kertoo.

Mikko Östring, RAKLI ry, +358 50 301 8933, mikko.ostring@rakli.fi
Kristiina Borg, CBRE Finland Oy, kristiina.borg@cbre.com
Maija Patjas, Rapal Oy, maija.patjas@rapal.com
Heljä Franssila, Senaatti-kiinteistöt, helja.franssila@senaatti.fi

RAKLIn selvitys: Kiinteistön omistamisen verorasitus kasvanut merkittävästi 2000-luvulla13.1.2021 08:00:00 EETTiedote

RAKLIn teettämän kiinteistön omistamisen veroselvityksen mukaan kiinteistön omistamisen verorasitus on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Esimerkiksi asuinkerrostaloissa ylläpitoon sisältyvät verot ovat kaksinkertaistuneet 2000-luvulla. Kiinteistövero, joka on kiinteistön omistamisen suurin kuluerä, on noussut asuinkerrostaloissa Helsingissä ja Tampereella yli 2,5-kertaiseksi 2000-luvun aikana.

RAKLI: Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus ei ole yltämässä kunnianhimoisiin tavoitteisiinsa11.1.2021 10:00:00 EETTiedote

RAKLIn yhdyskunta ja infra -johtoryhmä on huolissaan siitä, että käynnissä oleva maankäyttö- ja rakennuslain uudistus on ajautunut kauaksi alkuperäisistä tavoitteistaan. Uudistuksen käynnistyttyä kaksi vuotta sitten tavoitteena oli ajantasaistaa ja yksinkertaistaa alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää sekä vähentää kaavatasoja. Nyt uudistus on etenemässä täysin päinvastaiseen suuntaan. RAKLIn johtoryhmä kysyykin, onko kunnianhimo kadonnut ja lakivalmistelu siirtynyt vain paikkailemaan sekä täydentämään vanhaa?

RAKLIn kysely työympäristöjen tulevaisuudesta: Käyttäjäkokemus, yhteisöllisyys ja tilaratkaisujen joustavuus korostuvat28.12.2020 06:00:00 EETTiedote

RAKLIn toteuttaman kyselyn mukaan toimistotilojen käyttäjät ja tilojen vuokranantajat odottavat koronatilanteen rauhoittumista ja paluuta uuteen toimistoelämään. Yritykset uskovat, että jatkossa etätyön määrä kasvaa ja toimiston tilat muuttuvat yhteisöllisimmiksi. Epävarmuus tulevaisuudesta kasvattaa joustavien vuokrasopimusten suosiota.

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2020: Rakentaminen pääkaupunkiseudulla jatkuu vilkkaana – kiihtyvä koronapandemia tuo riskejä ensi vuoteen2.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Rakentamisen määrä Suomessa kasvaa vuonna 2020. Kehitys on poikkeava muista suurista elinkeinosektoreista ja harvinaista myös kansainvälisesti. Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinat ovat pysyneet vilkkaana kuluvana vuonna. Tällä on ollut keskeinen merkitys Suomen rakentamisen hyvälle kehitykselle. Ensi vuonna pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan pysyvän ennallaan, vaikka koko Suomessa rakentaminen vähenee selvästi. Kiinteistökauppamarkkinoilla on näkyvissä pientä piristymistä. Sijoittajia kiinnostavat erityisesti asunnot, yhteiskuntakiinteistöt, logistiikka ja prime-toimistot.

RAKLI: Vuokrasääntelyllä ei ratkaista asuntomarkkinoiden ongelmia25.11.2020 14:28:06 EETTiedote

Asumiskeskustelu on usein vastakkainasettelua ja syyllisten etsintää. Tänä syksynä syyttävä sormi on osoittanut sijoittajiin ja rakennuttajiin. Heidän väitetään tekevän pieniä ja toimimattomia asuntoja, joissa asutaan vain pakosta. Avuksi huudetaan sääntelyä, rakentamisen laatujärjestelmiä sekä ARA-tuotannon lisäämistä kohtuuhintaisuuden takuuksi. Nyt keskusteluun on nostettu jonkin asteisen vuokrasääntelyn palauttaminen, mikä olisi asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tuhoisaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan RAKLIn johtaja Aija Tasa tyrmää ehdotuksen vuokrasääntelystä.