Korona-aika nosti lahjoitusintoa: MLL pystyy laajentamaan lasten ja nuorten chatin aukioloaikoja
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimeen sekä chattiin yritettiin viime vuoden aikana saada yhteys 80 000 kertaa. Näistä reiluun 15 000 pystyttiin vastaamaan.
Lasten avuntarve on koskettanut suomalaisia, mikä näkyy kasvaneena lahjoitusten määränä. MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä saamat lahjoitukset lähes kaksinkertaistuivat edellisvuoteen verrattuna.
Lahjoitukset tulevat tarpeeseen, niiden avulla MLL lisää chatin päivystysaikoja. Nyt myös chat on avoinna vuoden jokaisena päivänä Lasten ja nuorten puhelimen tavoin.
Lapset ja nuoret arvostavat sitä, että heillä on käytössä erilaisia kanavia keskustella kiireettömästi heitä kunnioittavan aikuisen kanssa. Osalle lapsista puhelimeen puhuminen on vaivattomampaa, osa kirjoittaa mieluummin.
– MLL:n chat-kanava on ollut valtavan suosittu jo yli kymmenen vuoden ajan. Käyttäjäkyselymme lähes tuhannesta vastaajasta valtaosa toivoi chatin aukioloaikojen laajentamista, suunnittelija Heidi Holappa kertoo.
Masennus ja ahdistuneisuus yleisiä keskusteluaiheita
Psyykkinen terveys, vertaissuhteet ja seksuaalisuus ovat yleisimpiä aiheita, joista lapset ja nuoret haluavat chatissa keskustella. Vuonna 2020 yleisin yksittäinen aihe, josta palvelussa keskusteltiin, oli masentunut mieliala tai ahdistuneisuus.
– Chatissa mielenterveyshuolia käsittelevät yhteydenotot ovat painottuneet koko 2010-luvun ajan. Lisäksi koronapandemian aiheuttama poikkeusaika on tuonut monenlaista kuormaa lasten ja nuorten arkeen. Sopeutuminen muuttuneeseen arkeen on ollut osalle yhteyttä ottaneista uuvuttavaa, Heidi Holappa kertoo.
Aiheiden vakavoituminen on lisännyt entistä pidempien keskustelujen määrää. Samalla huolet jo melko nuorten lasten elämässä ovat kerrostuneet. Jo 14-vuotiaan lapsen elämässä voivat asiat olla monikerroksisia ja hankalasti aukaistavissa.
Poikkeusolot ovat heikentäneet erityisesti jo ennestään huonovointisten nuorten tilannetta, mikä on kuulunut yhteydenotoissa. Osalla yhteydenottajista kodin ihmissuhteet ovat kärjistyneet ja yksinäisyys tai huolet kaverisuhteista ovat korostuneet. Osa nuorista, joilla oli jo ennen pandemiaa mielenterveyden huolia, koki tilansa huonontuneen.
Psyykkiseen terveyteen liittyvät aiheet olivat viime vuonna erityisesti 15–17-vuotiaiden nuorten yhteydenoton syy. Arjessa koettu yksinäisyys kosketti puolestaan 12–14-vuotiaita sekä yli 18-vuotiaita. Chatin yhteydenottajista 35 prosenttia ohjattiin hakemaan lisätukea ammattilaisilta.
Palvelusta kerätään säännöllisesti palautetta, jonka mukaan lapset ja nuoret ovat olleet chat-palveluun tyytyväisiä. Chat-keskusteluista palautetta antaneista 80 prosenttia koki keskustelun hyödyntäneen itseään ja 86 prosenttia suosittelisi palvelua vastaavassa tilanteessa olevalle nuorille.
Lasten ja nuorten puhelin, chat ja nettikirjepalvelu ovat avoinna:
- puhelin numerossa 116 111 maanantaista perjantaihin kello 14–20, lauantaisin ja sunnuntaisin kello 17–20
- chat osoitteessa nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-chat/ joka päivä kello 17–20
- nettikirjeen voi kirjoittaa itselle sopivana aikana milloin tahansa: lasten-ja-nuorten.kirjepalvelu.mll.fi/
Chatissa, puhelimessa ja nettikirjepalvelussa yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät. Yhteyttä voi ottaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Yhteyttä voi ottaa keskustellakseen ihan mistä tahansa aiheesta. Näiden lisäksi keskusteluapua tarjotaan ajanvarauschatissa, jossa nuori voi keskustella MLL:n ammattilaisen kanssa. Halutessaan voi varata jatkoajan samalle ammattilaiselle. Ajanvarauschat löytyy osoitteesta nuortennetti.fi/ajanvarauschat/
Lisätietoja:
suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
varainhankintapäällikkö Tiina Vienanlinna, tiina.vienanlinna(a)mll.fi, p. 050 472 2445
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
MLL:n Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 15 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Ennakkotieto – MLL:n mediatilaisuus 5.8. klo 10-11 (Teams) lasten ja nuorten yksinäisyys ja kiusaaminen18.6.2025 08:23:00 EEST | Kutsu
Koulujen alkaessa avaamme MLL:n Hiljaiset signaalit -mediatilaisuudessa toimintamme kautta saatua tietoa ja tilastoja lasten ja nuorten yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyen. Nostamme esiin myös paljon puhuttavan tekoälyn vaikutukset nettikiusaamiseen sekä kodin ja vanhempien roolin.
Barn behöver vuxet sällskap- även på sommarlovet – Barn- och ungdomstelefonen har öppet över sommaren17.6.2025 11:43:35 EEST | Pressmeddelande
Barn- och ungdomstelefonen 0800 96116 som bedrivs av Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder svenskspråkigt stöd och sällskap hela sommaren. Nätbrevstjänsten är under sommaren fortsättningsvis öppen dygnet runt. Telefontjänsten är öppen som vanligt i juni och nås tre dagar i veckan under juli månad.
Barn behöver vuxet sällskap- även på sommarlovet – Barn- och ungdomstelefonen har öppet över sommaren17.6.2025 08:15:00 EEST | Pressmeddelande
Barn- och ungdomstelefonen 0800 96 116 finns fortsättningsvis till för barn och unga under sommarmånaderna. Efter midsommaren har telefonen öppet med begränsade öppettider måndag-torsdag kl. 14-17.
Huolet eivät lomaile – MLL:n lasten ja nuorten oma linja 116 111 päivystää koko kesän17.6.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Lapset ja nuoret löytävät kuuntelijan ja tukea Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimesta 116 111 ja chatista myös kesäkuukausina. Juhannuksesta lähtien puhelin on avoinna joka päivä klo 17–24. Chat päivystää joka päivä klo 17–20.
På mors dag belönas 36 mammor med utmärkelsetecken25.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Republikens president har beslutat att ge 36 mammor medalj av I klass med guldkors av Finlands Vita Ros orden. Med det värdefulla utmärkelsetecknet uppmärksammas årligen mammor som har utmärkt sig som föredömliga fostrare samt främjat familjeliv och föräldraskap. Utmärkelsetecknen delas ut vid en riksomfattande morsdagsfest, som ordnas av Mannerheims Barnskyddsförbund i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet i Helsingfors söndagen den 11 maj 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme