Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Korona-aika nosti lahjoitusintoa: MLL pystyy laajentamaan lasten ja nuorten chatin aukioloaikoja

Jaa
Pitkittynyt koronapandemia on kasvattanut lasten ja nuorten tarvetta keskustella itseään askarruttavista aiheista. Lahjoittajien ansiosta MLL pystyy vastaamaan tarpeeseen ja laajentamaan chat-kanavan aukioloaikoja. Chatissa voi nyt keskustella nimettömästi ja luottamuksellisesti joka ilta kello 17–20.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimeen sekä chattiin yritettiin viime vuoden aikana saada yhteys 80 000 kertaa. Näistä reiluun 15 000 pystyttiin vastaamaan.

Lasten avuntarve on koskettanut suomalaisia, mikä näkyy kasvaneena lahjoitusten määränä. MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä saamat lahjoitukset lähes kaksinkertaistuivat edellisvuoteen verrattuna.

Lahjoitukset tulevat tarpeeseen, niiden avulla MLL lisää chatin päivystysaikoja. Nyt myös chat on avoinna vuoden jokaisena päivänä Lasten ja nuorten puhelimen tavoin.

Lapset ja nuoret arvostavat sitä, että heillä on käytössä erilaisia kanavia keskustella kiireettömästi heitä kunnioittavan aikuisen kanssa. Osalle lapsista puhelimeen puhuminen on vaivattomampaa, osa kirjoittaa mieluummin.

– MLL:n chat-kanava on ollut valtavan suosittu jo yli kymmenen vuoden ajan. Käyttäjäkyselymme lähes tuhannesta vastaajasta valtaosa toivoi chatin aukioloaikojen laajentamista, suunnittelija Heidi Holappa kertoo.

Masennus ja ahdistuneisuus yleisiä keskusteluaiheita

Psyykkinen terveys, vertaissuhteet ja seksuaalisuus ovat yleisimpiä aiheita, joista lapset ja nuoret haluavat chatissa keskustella. Vuonna 2020 yleisin yksittäinen aihe, josta palvelussa keskusteltiin, oli masentunut mieliala tai ahdistuneisuus.

– Chatissa mielenterveyshuolia käsittelevät yhteydenotot ovat painottuneet koko 2010-luvun ajan. Lisäksi koronapandemian aiheuttama poikkeusaika on tuonut monenlaista kuormaa lasten ja nuorten arkeen. Sopeutuminen muuttuneeseen arkeen on ollut osalle yhteyttä ottaneista uuvuttavaa, Heidi Holappa kertoo.

Aiheiden vakavoituminen on lisännyt entistä pidempien keskustelujen määrää. Samalla huolet jo melko nuorten lasten elämässä ovat kerrostuneet. Jo 14-vuotiaan lapsen elämässä voivat asiat olla monikerroksisia ja hankalasti aukaistavissa.

Poikkeusolot ovat heikentäneet erityisesti jo ennestään huonovointisten nuorten tilannetta, mikä on kuulunut yhteydenotoissa. Osalla yhteydenottajista kodin ihmissuhteet ovat kärjistyneet ja yksinäisyys tai huolet kaverisuhteista ovat korostuneet. Osa nuorista, joilla oli jo ennen pandemiaa mielenterveyden huolia, koki tilansa huonontuneen.

Psyykkiseen terveyteen liittyvät aiheet olivat viime vuonna erityisesti 15–17-vuotiaiden nuorten yhteydenoton syy. Arjessa koettu yksinäisyys kosketti puolestaan 12–14-vuotiaita sekä yli 18-vuotiaita. Chatin yhteydenottajista 35 prosenttia ohjattiin hakemaan lisätukea ammattilaisilta.

Palvelusta kerätään säännöllisesti palautetta, jonka mukaan lapset ja nuoret ovat olleet chat-palveluun tyytyväisiä. Chat-keskusteluista palautetta antaneista 80 prosenttia koki keskustelun hyödyntäneen itseään ja 86 prosenttia suosittelisi palvelua vastaavassa tilanteessa olevalle nuorille.

Lasten ja nuorten puhelin, chat ja nettikirjepalvelu ovat avoinna:

Chatissa, puhelimessa ja nettikirjepalvelussa yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät. Yhteyttä voi ottaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Yhteyttä voi ottaa keskustellakseen ihan mistä tahansa aiheesta. Näiden lisäksi keskusteluapua tarjotaan ajanvarauschatissa, jossa nuori voi keskustella MLL:n ammattilaisen kanssa. Halutessaan voi varata jatkoajan samalle ammattilaiselle. Ajanvarauschat löytyy osoitteesta nuortennetti.fi/ajanvarauschat/

Lisätietoja:
suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
varainhankintapäällikkö Tiina Vienanlinna, tiina.vienanlinna(a)mll.fi, p. 050 472 2445
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Avainsanat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Toinen linja 17
00530 Helsinki

075 32451http://www.mll.fi

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 15 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin.  nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye