Korona-aika on vaikuttanut veden kulutukseen pääkaupunkiseudulla

Veden kulutuksen painopiste on muuttunut korona-aikana Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) toiminta-alueella Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla. Osassa kiinteistöjä veden kulutus on noussut ja osassa vähentynyt.

Vesimittarin lukema kertoo kiinteistön vedenkulutuksesta. Lukema kannattaa ilmoittaa HSY:lle säännöllisesti.

Laskutustietomme kertovat, että esimerkiksi toimistorakennuksissa vedenkäyttö on vähentynyt, kun ihmiset ovat olleet etätöissä. Etätöiden vuoksi vedenkäyttö taas on vastaavasti kasvanut asuinrakennuksissa.

- Korona-aika on näkynyt laskutuksessa myös hotellisektorilla, koska käyttöasteet ovat olleet lähes olemattomat ja veden kulutusta ei ole juurikaan ollut. Sama koskee oppilaitoksia, joissa on siirrytty etäopiskeluun, toteaa HSY:n laskutuspäällikkö Tiina Määttä.

- Myös esimerkiksi kylpylöissä ja uimahalleissa on vedenkäyttö vähentynyt ja sen myötä laskutettavan veden määrä, hän jatkaa.

Kokonaiskulutuksessa ei ole havaittu merkittävää muutosta. HSY:n vedenpuhdistuslaitoksilla talousvettä on tuotettu entiseen tapaan, mutta tuotannossa on näkynyt selvästi kulutuksen rytmin muuttuminen. Normaalisti arkisin veden käytössä on ollut kaksi selvää huippua: aamuisin kello 7–9 ja iltaisin kello 20–22. Poikkeusoloissa arkiviikot ovat muistuttaneet koulujen loma-aikoja, kuten talvilomaa ja syyslomaa, jolloin kulutus jakaantuu tasaisemmin koko päivälle. Erityisesti aamun kulutushuippu on ollut aiempaa pienempi.

Muutos kiinteistön vesimaksussa voi olla merkittävä

Veden käyttömaksut laskutetaan arviolaskulla vuosiarvion mukaan. Arviolaskut perustuvat veden aikaisempaan kulutukseen, jonka painopisteet ovat muuttuneet korona-aikana. Veden vuosikulutusarvio lasketaan HSY:lle ilmoitettujen vesimittarilukemien ja aiemman vedenkulutuksen perusteella. Vesimittarilukeman ilmoittaminen on sitä tärkeämpää mitä suurempi veden kulutuksen muutos on kiinteistöllä ollut.

- Tasaamme veden käyttömaksut tasauslaskulla. Muutos vesilaskussa saattaa olla merkittävä, jos veden kulutus kiinteistössä on muuttunut, Tiina Määttä kertoo.

Arviolaskutus on mahdollista saada täsmällisemmäksi ilmoittamalla vesimittarilukema esimerkiksi kuukausittain. Samalla kiinteistön tulee huolehdittua vedenkulutuksen seurannasta. Seuranta auttaa pysymään selvillä mahdollisista kiinteistön sisäisistä vesijohtovuodoista, joita ei välttämättä havaita muutoin kuin seuraamalla vesimittarilukemia.

HSY:llä on laskutusasiakkaita yhteensä noin 80 000, ja se tuottaa kunnallista vesihuoltoa yli miljoonalle asukkaalle pääkaupunkiseudulla.

Tiina Määttä
laskutuspäällikkö

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja17.6.2021 13:47:05 EEST | Tiedote

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.6.202115.6.2021 15:41:02 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.6.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päättää myös talousarviolainan ottamisesta, HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman hyväksymisestä vuosille 2021 - 2030 ja urakoitsijoiden valinnasta seka- ja biojätteiden sekä kartonkipakkausten keräykseen ja kuljetukseen Itä-Helsingissä. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Esplanadin ja Etelärannan alueen vesihuoltoverkostojen saneeraus - Tattariharjuntien, Nallenrinteen ja Lentoasemakorttelien vesihuolto - Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun viemäritunneli - Perkkaan paineviemärin kahdennus ja vesihuollon saneeraukset Majurinkadulla, Everstinkadulla ja Säterinkadu