Korona ei muuttanut maakuntien välisiä työttömyyseroja

Koronapandemia lisäsi työttömyyttä, mutta maakuntien isoa kuvaa se ei muuttanut. ”Koko Suomea ei pitäisi katsoa yksien silmälasien läpi", aluetutkija Timo Aro sanoo.

Koronapandemia lisäsi työttömyyttä väliaikaisesti koko Suomessa. Eniten kriisistä kuitenkin kärsivät matkailuun ja palveluihin nojaavat alueet, kuten Lappi.

Keväällä 2020 Lapin työttömyysaste ampaisi YTK:n jäsenistössä selvästi muita maakuntia korkeammalle, peräti 22,4 %:iin.

Koko Suomea tarkasteltaessa YTK:n jäsenten työttömyysaste oli samaan aikaan 13,6 %, ja kaikissa muissa maakunnissa jäsenistön työttömyysaste on pysynyt koko koronapandemian ajan alle 19 %:ssa.

Korona on heiluttanut työttömyyslukuja ympäri maan, mutta se ei ole muuttanut työttömyyden isoa kuvaa. Vahvoilla ovat monipuolisen elinkeinorakenteen alueet, joissa on paljon yrityksiä. Uudenmaan lisäksi tällaisia ovat esimerkiksi Pohjanmaa ja Varsinais-Suomi.

”Suomessa on ollut työllisyyden ja työttömyyden suhteen jo aika pitkään suhteellisen suuret alueelliset erot sekä maakuntien kesken että niiden sisällä. Nämä erot ovat suhteellisen pysyviä. Edes korona ei aiheuttanut keskinäisissä suhteissa merkittäviä muutoksia”, aluetutkija Timo Aro sanoo.

Kasvumaakunnissa maksetaan parempia päivärahoja

Siinä missä kasvavilla alueilla on tärkeää panostaa kasvun ja kilpailukyvyn tukemiseen, supistuvilla alueilla pitäisi sen sijaan hakea täsmälääkkeitä juuri kyseisen alueen ongelmiin.

”Supistuvillakin alueilla on vahvoja toimialoja ja työllistäjiä sekä esimerkiksi oppilaitoksia. Niistä pitäisi pitää kiinni. Kasvun ja supistumisen välissä sinnittelevillä alueilla taas pitäisi onnistua tukemaan kasvua unohtamatta sosiaalista oikeudenmukaisuutta”, Timo Aro sanoo.

Alueelliset erot näkyvät myös ansiopäivärahojen suuruudessa. Uudellamaalla keskimääräinen päiväraha on noin 10 euroa suurempi kuin muualla, mikä johtuu korkeammasta palkkatasosta. Uudellamaalla keskimääräinen ansiopäiväraha oli vuonna 2021 noin 80 euroa, kun se muissa maakunnissa oli noin 69–73 euroa.

Koronapandemian alussa keskimääräinen ansiopäiväraha myös kasvoi hetkellisesti. Uudellamaalla keskimääräinen ansiopäiväraha oli keväällä 2020 korkeimmillaan lähes 87 euroa. Muissa maakunnissakin kevään 2020 keskimääräiset ansiopäivärahat kasvoivat noin 5 euroa.

”Hetkellinen piikki selittyy sillä, että pandemian alkuvaiheessa lomautukset ja työttömyys osuivat tavallista enemmän myös korkeamman tulotason aloihin”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Lue koko haastattelu YTK:n sivuilta: https://ytk.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/pandemiakaan-ei-heilauttanut-maakuntien-keskinaisia-suhteita---tyottomyyden-alueelliset-erot-ovat-kohtuullisen-pysyvia--

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka neljännen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.