Korona ei pysäyttänyt Avaran uusinta hanketta Kalasatamaan

Korona kiristi kiinteistökehityksen rahoitusmarkkinoita. Avara laittoi kuitenkin liikkeelle hankkeensa Helsingin Kalasatamassa. Lehto Asunnot Oy:n toteuttama asuinkiinteistöhanke nousee Vanhan talvitien varteen, Teurastomon aluetta vastapäätä. ”Hankkeen myötä tämän rahaston kaikki kohteet on saatu liikkeelle", Avaran sijoitus- ja talousjohtaja Harri Retkin sanoo.

Uusin Avaran asuntohanke lähti liikkeelle koronasta huolimatta. Avara Asuinkiinteistörahasto I:n viimeinen kohde nousee Helsingin Kalasatamaan. Sen rakentamisesta vastaa Lehto Asunnot Oy.

”Korona vaikutti negatiivisesti kiinteistökehityksen rahoitukseen ja muutti rahoitussektorin riskikertoimia merkittävästi. Tilanteen heikentyminen ei kuitenkaan ole estänyt rahastojemme hankkeiden käynnistymistä. Tästä esimerkkinä viimeisenä Kalasatamaan yhdessä Lehdon kanssa rakennettava kohde”, Avaran sijoitus- ja talousjohtaja Harri Retkin toteaa.

Kalasataman kohde uudistaa osaltaan Kalasataman vanhaa teollisuusaluetta Teurastamon lähistöllä. Kahden asuintalon kiinteistöä on alettu rakentaa osoitteessa Vanha talvitie 3. Toisessa taloista on kahdeksan kerrosta ja toisessa neljä. Vuonna 2022 valmistuviin taloihin tulee yhteensä runsaat 80 asuntoa.

”Hankkeen myötä tämän rahaston kaikki kohteet on saatu liikkeelle. Tämän omistustontille rakennettavan kiinteistön investointi on yli 20 miljoonaa euroa.”

Kalasataman hankkeen rakennuttava Avara Asuinkiinteistörahasto I sijoittaa markkinaehtoisen vuokra-asumiseen. Rahaston salkussa tulee olemaan yhteensä yhdeksän kiinteistöä, joissa on lähes 700 asuntoa pääosin pääkaupunkiseudulla ja muissa Suomen kasvukeskuksissa.

”Perustimme viime vuoden lopulla uuden markkinaehtoiseen vuokra-asumiseen sijoittavan rahaston, jossa on sijoitussitoumuksia jo yli 40 miljoonan euron verran. Erinomaiselle ykkösrahastolle tarvittiin selkeää jatkoa. Kasvukeskuksissa, erityisesti pääkaupunkiseudulla, vuokra-asuntojen kysyntä jatkuu edelleen vahvana. Sitä tukee oma vahva hankekehitysosaamisemme. Hankekehityksessämme on erinomaisia hankkeita vireillä, jonka myötä pidämme uuden rahastomme varainhankinnan vielä hetken käynnissä.”, Retkin toteaa.

Uuden rahaston kokonaistavoiteena on saada maksimissaan 200 miljoonan euron sijoitussitoumukset, mikä mahdollistaa asuntosalkun arvon kasvattamisen noin 500 miljoonaan euroon. Rahaston tavoitteena on rakennuttaa yli 2000 vuokra-asunnon salkku seuraavan neljän vuoden aikana.

Avara

Harri Retkin, sijoitus- ja talousjohtaja, Avara Oy p. 040 704 6014
Arttu Ekqvist, toimitusjohtaja, Avara Rahastot Oy, p. 050 566 5300

Avara Rahastot Oy on Finanssivalvonnan hyväksymä toimiluvallinen vaihtoehtorahaston hoitaja. Yhtiö toimii Avara-konsernin vaihtoehtorahastojen AIFMD:n mukaisena vaihtoehtorahastojen hoitajana.

Avaran tavoitteena on tuplata johtamansa kiinteistövarallisuus15.10.2019 08:00:00 EESTTiedote