Korona jarruttanut muistisairauksien varhaista toteamista – tänään vietettävän Alzheimer-päivän teemana muistisairauksien diagnosointi

”Muistisairauksien riskiä pystyy elintavoilla alentamaan, mutta ei täysin ehkäisemään. Kuka tahansa meistä voi sairastua. Taudin kehittymisen kannalta olennaista on pystyä selvittämään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mistä oireet johtuvat. Kaikki merkit viittaavat siihen, että korona on jarruttanut muistisairauksien varhaista toteamista ja pandemian loppuessa odotettavissa on runsaasti viivästyneitä diagnosointeja”, Helsingin Muistiyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Teija Mikkilä sanoo.

​Kaikkiaan Suomessa on arviolta 193 000 muistisairasta ihmistä ja vuosittain todetaan 14 500 uutta sairastunutta. Työikäisiä muistisairaita Suomessa on 7000. Muistisairaus vaikuttaa monin tavoin niin sairastuneen kuin hänen perheensäkin elämään.

”Vahva teema muistisairauksien kohdalla on yksinäisyys. Usein ystävät katoavat ja sosiaalinen elämä rajoittuu lähipiiriin, jolla on valtava taakka kannettavanaan. Muistisairaille ja heidän läheisille suunnatussa ryhmätoiminnassamme on ollut koko pandemia-ajan korostuneesti esillä juuri muistisairaiden yksinäisyys ja omaishoitajien koetuksella ollut jaksaminen”, Teija Mikkilä jatkaa.

”Myös oman kokemuksemme perusteella yksinäisyys, eristäytyminen ja kuormitus ovat lisääntyneet kuluneen puolentoista vuoden aikana. Muistisairaat tarvitsevat hoidon lisäksi jatkuvaa toimintaa ja oikeanlaisia virikkeitä, missä ryhmätoiminta ja henkilökohtaiset hoivapalvelut voivat olla ensiarvoisen tärkeitä. Diagnoosi ei tarkoita elämän loppumista, eikä muistisairaus vie ihmisarvoa tai tunteita. Elämän tulee jatkua mielekkäänä ja sisältörikkaana sairaudenkin kanssa”, Kotona Asuen Seniorihoivan toimitusjohtaja Anna Lång sanoo.

Maailman Alzheimer-päivää on vietetty Alzheimer's Disease Internationalin (ADI) johdolla jo vuodesta 1994 alkaen. Suomessa Alzheimer-päivä on osa valtakunnallista muistiviikkoa. ADI:n vuosittain Alzheimer-päivänä julkaiseman raportin teemana on tänä vuonna muistisairauksien diagnosointi ja sen voi lukea (englanniksi) osoitteesta: www.alzint.org/resource/world-alzheimer-report-2021/.

Kotona Asuen Seniorihoivan asiantuntijatiimi on koostanut Seniorin Hyvinvointioppaan, jossa käsitellään muistisairaan tukemista arjessa. Oppaan voi ladata ilmaiseksi osoitteesta www.kotonaasuen.fi/tietoa/tietoa-ja-vinkkejä/hyvinvointiopas.

anna.lang@kotonaasuen.fi

Helsingin Muistiyhdistys
Teija Mikkilä
teija.mikkila@muistihelsinki.fi

Vuonna 2008 perustetun Kotona Asuen Seniorihoivan visiona on muuttaa ikääntymisen kasvot tarjoamalla yksilöllisiä ja kiireettömiä hoivapalveluita, jotka mahdollistavat turvallisen kotona asumisen mahdollisimman pitkään. Kotona Asuen Seniorihoiva toimii pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla Helsingissä, Espoossa, Järvenpäässä, Kauniaisissa, Keravalla ja Vantaalla sekä muualla Suomessa Lahden, Tampereen, Kotkan ja Oulun alueilla. Lue lisää: www.kotonaasuen.fi.

Helsingin Muistiyhdistys (ent. Helsingin Alzheimer-yhdistys) on muistisairaiden ja heidän läheistensä tukijärjestö, joka toimii muistisairauksien ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi sekä osallistuu tutkimuksen ja hoidon kehittämiseen. Vuonna 1986 perustettu yhdistys jakaa tietoa muistisairauksista muistisairaille ja heidän läheisilleen, kehittää ja järjestää muistisairaiden hoivaa ja kuntoutusta, ohjaa muistisairaiden edunvalvontaa sekä harjoittaa tiedotus- ja koulutustoimintaa. Lue lisää: www.muistihelsinki.fi.

Kukkalahjoitukset tuovat jouluiloa vanhusten korona-ajan yksinäisyyteen7.10.2020 05:30:00 EEST | Tiedote