Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Siinä missä korona on tuonut arkeen paljon poikkeusjärjestelyjä, on se samalla antanut uudistuksille vauhtia. Pirkanmaan Osuuskaupalla on maalis−huhtikuussa pantu alulle kuusi erilaista ruoan keräily- tai kotiinkuljetuspalvelua. Osa niistä, kuten Aamulehden ja paikallisten urheiluseurojen kanssa toteutettava kauppakuljetusyhteistyö, on suunnattu ensisijaisesti yli 70-vuotiaille ja muille riskiryhmäläisille.

− Kauppakuljetus saatiin käyntiin vain muutama viikko poikkeustilanteen alkamisesta. Aamulehti vastaanottaa tilaukset puhelimitse ja sähköpostitse sekä koordinoi tilausten aikatauluttamista. Ruokaostosten keräilystä ja kotiinkuljetuksesta huolehtivat urheiluseurojen jäsenet, joille Osuuskauppa maksaa rahallisen korvauksen. On ollut mahtavaa huomata, mitä eri toimijoiden välinen saumaton yhteistyö ja halu auttaa saavat aikaan. Osuustoiminnallisuuden kivijalka on saanut tänä aikana aivan uuden merkityksen, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kuvailee.

Pirkanmaan Osuuskauppa on tehnyt syksystä 2018 alkaen yhteistyötä myös tamperelaisen Osuuskunta Taloushaltian kanssa, joka kerää ja kuljettaa kauppatavaroita Kalevan, Oriveden, Kangasalan ja Valkeakosken S-marketeista kaupunkien kotihoidon asiakkaille. Koronaepidemia on lisännyt kauppapalvelun toimituksia miltei 50 prosentilla.

Työntekijöiden ideoista poikinut kaupalle ketteriä kokeiluja

Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökuntaa on rohkaistu myös korona-aikana kertomaan arjessa mieleen juolahtavista kehitysehdotuksistaan paitsi asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuuden lisäämiseksi myös palveluiden parantamiseksi.

− Aloitteet suureen osaan uusista toimenpiteistä on tullut työntekijöiltämme ja intoa uuden kokeiluun on löytynyt. Starttasimme esimerkiksi Parkanon S-marketissa sekä Ideaparkin ja Nokian Prismassa riskiryhmäläisille suunnatun ruokaostosten nouto- ja kotiinkuljetuspalvelun, Kauppa-avun. Samoin Sokos Herkusta on ollut maaliskuusta lähtien mahdollista tilata ostokset valmiiksi keräiltyinä tai keskusta-alueella kotiin kuljetettuina. Myös Stockmannin alakerrasta löytyvä Food Market Herkku avasi uuden verkkokaupan, josta ostokset voi tilata suoraan kotiovelle tai myymälästä noudettavaksi, ruoan verkkokaupasta vastaava toimialajohtaja Ville Jylhä kertoo.

− Palvelut ovat vielä testivaiheessa, minkä johdosta lopulliset nimet ja toimintamallit tulevat muotoutumaan ajan kanssa. Toivomme saavamme paljon palautetta, jotta pääsemme hiomaan palvelut huippuunsa, Ville jatkaa.

Ruoan verkkokauppa kasvoi pikavauhdilla uusiin mittoihin

Uusien palveluiden rinnalla myös varsinaista ruoan verkkokauppaa, Prisma Kauppakassi -palvelua, on kasvatettu kevään aikana määrätietoisesti. Tilaukset ovat olleet poikkeusaikana suuruudeltaan moninkertaisia normaaliin nähden ja esimerkiksi yli 500 euron tilauksia on tullut paljon, mikä ruuhkautti palvelun.

− Ruoan verkkokauppaan kohdistui aluksi valtava paine, johon emme pystyneet heti vastaamaan. Helmikuuhun verrattuna ruoan verkkokaupan kapasiteettimme on tällä hetkellä yli kolminkertainen. Lähdimme heti maaliskuussa kouluttamaan useita kymmeniä uusia henkilöitä keräilytyöhön ja aloitimme keräilytyön kolmessa vuorossa. Lisäksi avasimme vastikään uudet noutolokerikot nopeutetulla aikataululla Kalevan ja Kangasalan Prismaan. Myös Valkeakosken S-market liitettiin Kauppakassi-palvelun piiriin ja sieltä voi nykyisin tilata ostokset keräiltynä, Ville vinkkaa.

Kauppakassi-verkosto laajenee kuluvan vuoden aikana vielä lukuisilla uusilla noutopisteillä, joista yksi rakentuu jouluksi valmistuvaan Pirkkalan Prismaan. Myös palvelun kotiinkuljetusaluetta pyritään kasvattamaan entisestään.

PIRKANMAAN OSUUSKAUPAN RUOAN NOUTO- JA KOTIINKULJETUSPALVELUT

Prisma Kauppakassi: ostosten nouto ja kotiinkuljetus
Tilaus tehdään osoitteessa prisma.fi/klikkaajanouda. Ostokset voi noutaa Koivistonkylän, Linnainmaan, Kalevan, Lielahden, Nokian tai Kangasalan Prismasta. Kotiinkuljetuksen voi tilata Tampereelle (pl. Teisko ja Terälahti), Pirkkalaan tai Kangasalle.

Food Market Herkun verkkokauppa: ostosten nouto tai kotiinkuljetus
Ostosten tilaaminen valmiiksi keräiltyinä myymälästä tai kotiin kuljetettuna verkkokaupasta. Lue lisää: kauppa.foodmarketherkku.fi.

Sokos Herkku: ostosten nouto ja kotiinkuljetus
Valmiiksi keräiltyjen ostosten nouto tai kotiinkuljetus Tampereen ja Pirkkalan alueelle (pl. Teisko ja Terälahti). Palvelu voimassa ma–la klo 9–20. Tilaukset sähköpostitse herkku.tilaukset@sokos.fi, lisätietoja puhelimitse 010 767 0950. Lue lisää S-kanavalta.

S-market Valkeakoski: ostosten nouto
Tilaus tehdään osoitteessa www.foodie.fi/smarketvalkeakoski. Asiakkaan noutaessa tilaukset, soitto paikan päällä myymälään p. 010 767 1035.

Pirkanmaan Osuuskaupan Kauppa-apu
Riskiryhmiin kuuluville sekä yli 70-vuotiaille. Nouto- ja kotiinkuljetuspalvelu, joka toimii tällä hetkellä Lempäälässä, Nokialla ja Parkanossa. Tilaukset puhelimitse 010 767 2450 ma−pe klo 8−16 tai sähköpostitse kauppa-apu.pirkanmaa@sok.fi. Lue lisää S-kanavalta.

Aamulehden, tamperelaisseurojen ja Pirkanmaan Osuuskaupan kauppakuljetus
Yli 70-vuotiaille ja muille riskiryhmään kuuluville ikäihmisille. Kauppakuljettaja käy hakemassa ostoslistan asiakkaan luota, käy kaupassa ja tuo ostokset kotiovelle. Tilaukset puhelimitse 0800 94045 ma–pe klo 9–12. Lue lisää: aamulehti.fi/kauppakuljetus

Osuuskunta Taloushaltian ja Pirkanmaan Osuuskaupan kauppakuljetus
Tampereen, Oriveden, Kangasalan ja Valkeakosken kaupunkien kotihoidon asiakkaille.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk

#Paikallistoiveet puntariin – äänestäminen Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaaleissa alkaa24.3.2020 07:55:00 EETTiedote

Pirkanmaalaisten ruokahuollon takaava verkosto, paikallisten seurojen ja yhdistysten tukeminen, arkea helpottava ruoan verkkokauppa ja laaja palveluvalikoima – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Se selviää nyt, kun äänestys Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa alkaa, ja jäsenet pääsevät valitsemaan heitä eniten puhuttelevat ehdokkaat.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti edellisen vuoden tasolla – Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 37 %30.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2019 oli 1 092 miljoonaa euroa, joka oli edellisen vuoden tasolla. Toimialoista päivittäistavarakauppa kasvoi yhden prosentin, käyttötavarakaupan sekä ravintola- ja ABC-liiketoiminnan myynti pieneni edellisestä vuodesta kaksi prosenttia johtuen Kodin Terran ja ravintola Tuopin sulkemisesta sekä erityisesti polttonestekaupan hintakilpailusta. Päivittäistavarakaupan palveluita parannettiin avaamalla uusi Sale-myymälä Jankaan ja uudistamalla nykyinen Sale-myymälä Nattarissa sekä S-marketit Mäntässä, Viialassa ja Food Market Herkku Hämeenkadulla. Prisma Ideapark remontoitiin uuteen Prisma-konseptiin. Panostukset ruoan verkkokauppaan jatkuivat keräilykapasiteetin kasvattamisella ja uudella noutopisteellä Linnainmaan Prismassa. Uusia autonpesuyksiöitä avattiin Prismojen yhteyteen Nokialla ja Linnainmaalla. Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 204 165. Bonusta heille maksettiin 31,4 miljoonaa euroa, joka on 0,9 miljoonaa euroa enemmän kuin edelli