Korona lisäsi vuokra-asuntojen kysyntää pääkaupunkiseudulla vuonna 2020 – hakutoiveissa parveke nosti suosiotaan

Oikotie ja Suomen Vuokranantajat ovat yhdessä analysoineet koronan vaikutuksia vuokra-asunnon etsijöiden käytökseen vuonna 2020. Tarkastelu perustuu Oikotien vuokra-asuntojen hakuaineistoon pääkaupunkiseudulta.

”Vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui pääkaupunkiseudulla selkeästi koronakeväänä. Vierailuja Oikotien vuokra-asuntojen välityssivustolla oli huhti-kesäkuussa 39 prosenttia edeltävää vuotta enemmän. Myös hakumäärissä oli 18 prosenttia kasvua edelliseen vuoteen. Tyypillisesti sivustolla on vilkkaampaa alkuvuodesta kuin loppukeväästä, mutta vuonna 2020 huhti-kesäkuussa vuokra-asunnon etsijöitä oli alkuvuotta enemmän liikenteessä”, kertoo Oikotie Asuntojen liiketoimintajohtaja Anna Leinonen.

Vuokramarkkinoiden sesonkikaudella heinä-elokuussa ero edelliseen vuoteen oli tasaantunut koronatilanteen kohentuessa. Vaikka sekä sivustovierailuissa että hauissa oli edelliseen vuoteen verrattuna kasvua vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, kasvu oli loppukevättä maltillisempaa.

”Tyypillisesti vuokra-asuntojen kysyntä kasvaa, kun epävarmuus taloudessa lisääntyy. Myös vuokra-asuntojen tarjonta kasvoi keväällä, kun esimerkiksi matkailun hyytyessä lyhytaikaisen majoitustoiminnan puolelta siirtyi asuntoja normaaleille vuokramarkkinoille. Lisäksi nopea hyppäys etätöihin ja -opiskeluun vapautti asuntoja markkinoille tavanomaista enemmän. Tämän vuoksi vuokralaisilla oli viime vuonna paljon valinnanvaraa ja joillakin vuokranantajilla taas vaikeuksia löytää uutta vuokralaista”, toteaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Hakutoiveissa parveke nosti suosiotaan voimakkaasti

”Pihojen ja parvekkeiden suosio on hakusanoina kasvanut erityisesti koronakevään jälkeen. Keskellä koronakevättä parvekkeiden suosio hakusanoissa viisinkertaistui edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Pihallisten ja parvekkeellisten asuntojen hakusuosion kasvu jatkui myös syksyllä. Rajoitustoimien myötä selkeästi kaivattiin omaa turvallista tilaa, jossa viettää aikaa ulkoilmassa”, pohtii Leinonen.

Vuokra-asuntohakujen hakusanojen kestosuosikkeja ovat ”kalustettu”, ”lemmikit sallittu”, ”sauna” sekä ”astianpesukone”. Kestosuosikit ovat pääsääntöisesti säilyttäneet suosionsa myös koronavuonna, mutta saunallisten vuokra-asuntojen kysyntä laski selkeämmin vuoden loppupuoliskolla.

Vuokra-asuntojen top 5 haetuimmat kaupunginosat vuonna 2020

Suurempien vuokra-asuntojen kysyntä kasvoi pienempiä enemmän

Huhti-kesäkuussa pääkaupunkiseudulla kasvoi kaikenkokoisten vuokra-asuntojen kysyntä. Yksiöissä haut kasvoivat 9 prosentilla, kaksioissa 14 prosentilla sekä kolmioissa ja neliöissä molemmissa 27 prosentilla.

”Hakumäärät kasvoivat viime vuoteen verrattuna selkeästi sitä enemmän, mitä useamman huoneen vuokra-asunnosta oli kyse. Koronakeväänä kaikenkokoisten asuntojen kysyntä oli siis viime vuotta suurempaa, mutta suhteellisesti eniten kasvoi isompien asuntojen kysyntä”, Rokkanen täsmentää.

Tyypillisesti heinä-syyskuu on varsinkin pienten vuokra-asuntojen kovin sesonki, kun opiskelijat etsivät asuntoja ennen lukuvuoden alkua. Viime vuodesta tekee poikkeuksellisen se, että yksiöitä ja kaksioita haettiin heinä-syyskuussa vähemmän viime vuoteen verrattuna. Samaan aikaan kolmioissa ja neliöissä hakumäärät olivat maltillisessa kasvussa.

”Viime vuonna vuokra-asuntojen hakupiikki ajoittui poikkeuksellisesti vuoden toiselle vuosineljännekselle huhti-kesäkuuhun. Syksyllä tasaisemmin pahentuneella koronan toisella aallolla taas ei vaikuttaisi olleen vastaavia vaikutuksia vuokra-asuntohakuihin kuin kevään ensimmäisellä aallolla ja poikkeustilanteella”, Leinonen toteaa.

Yleisesti suosituin haettu huoneistotyyppi on kaksio. Toisesta sijasta kamppailevat pääkaupunkisedulla tiukasti yksiöt ja kolmiot vuodenajan mukaan. Vuoden kolmannella vuosineljänneksellä heinä-syyskuussa yksiöt ovat suositumpia, kun opiskelijat etsivät asuntoa. Helsingissä yksiöt ovat kakkossijalla hakumäärissä. Suurempien asuntojen kysyntä näkyy taas Helsinkiä vahvempana Vantaalla ja Espoossa.

Edelliseen vuoteen verrattuna erilaisten talotyyppien haut kasvoivat hyvin tasaisesti. Korona ei siis vaikuta vaikuttaneen mainittavasti talotyyppien hakujakaumaan. Yleisesti suosituin hakurajaus on rivi- ja paritalot. Niukasti perässä tulevat kerrostaloasunnot. Muut talotyypit ovat selvästi harvinaisempia hakukriteerejä.

Sakari Rokkanen
Ekonomisti

Anna Leinonen
Liiketoimintajohtaja
Oikotie Asunnot

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokramarkkinakatsaus: Vuokrien nousu hiipuu – kilpailu vuokralaisista kovenee16.3.2021 09:17:36 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa toteuttamassa vuokramarkkinakatsauksessa havaittiin vuokrien nousun hiipuneen kaikissa kaupungeissa. Vuokrien nousu hidastui suurissa kaupungeissa ja pysähtyi kokonaan monessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa. Koronan vaikutuksia vuokramarkkinoihin voidaan pitää kokonaisuutena maltillisina, mutta poikkeusolot näyttävät vaikeuttaneen kaksioiden vuokrausta. Vaikka vuokra-asuntojen kysyntä on jatkanut kasvuaan, tarjonta on kasvanut vielä kysyntääkin voimakkaammin, mikä on kiristänyt kilpailua hyvistä vuokralaisista.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.

Kyselytutkimus: Yksityiset vuokranantajat kaihtavat isoja riskejä29.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Yksityiset vuokranantajat kaihtavat riskiä ja maksavat vastikkeensa erittäin säntillisesti. Tämä käy ilmi Suomen Vuokranantajien tuoreesta jäsenkyselystä, johon vastasi lähes 2500 yksityistä vuokranantajaa. Suurimmaksi tulevaisuuden riskiksi vuokranantajat nostavat verotuksen kiristyminen. Vastausten perusteella verovähennysoikeuden poisto laskisi merkittävästi riskiä kaihtavien vuokranantajien kiinnostusta tarjota uusia vuokrakoteja.