Korona lisäsi vuokra-asuntojen kysyntää pääkaupunkiseudulla vuonna 2020 – hakutoiveissa parveke nosti suosiotaan

Oikotie ja Suomen Vuokranantajat ovat yhdessä analysoineet koronan vaikutuksia vuokra-asunnon etsijöiden käytökseen vuonna 2020. Tarkastelu perustuu Oikotien vuokra-asuntojen hakuaineistoon pääkaupunkiseudulta.

”Vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui pääkaupunkiseudulla selkeästi koronakeväänä. Vierailuja Oikotien vuokra-asuntojen välityssivustolla oli huhti-kesäkuussa 39 prosenttia edeltävää vuotta enemmän. Myös hakumäärissä oli 18 prosenttia kasvua edelliseen vuoteen. Tyypillisesti sivustolla on vilkkaampaa alkuvuodesta kuin loppukeväästä, mutta vuonna 2020 huhti-kesäkuussa vuokra-asunnon etsijöitä oli alkuvuotta enemmän liikenteessä”, kertoo Oikotie Asuntojen liiketoimintajohtaja Anna Leinonen.

Vuokramarkkinoiden sesonkikaudella heinä-elokuussa ero edelliseen vuoteen oli tasaantunut koronatilanteen kohentuessa. Vaikka sekä sivustovierailuissa että hauissa oli edelliseen vuoteen verrattuna kasvua vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, kasvu oli loppukevättä maltillisempaa.

”Tyypillisesti vuokra-asuntojen kysyntä kasvaa, kun epävarmuus taloudessa lisääntyy. Myös vuokra-asuntojen tarjonta kasvoi keväällä, kun esimerkiksi matkailun hyytyessä lyhytaikaisen majoitustoiminnan puolelta siirtyi asuntoja normaaleille vuokramarkkinoille. Lisäksi nopea hyppäys etätöihin ja -opiskeluun vapautti asuntoja markkinoille tavanomaista enemmän. Tämän vuoksi vuokralaisilla oli viime vuonna paljon valinnanvaraa ja joillakin vuokranantajilla taas vaikeuksia löytää uutta vuokralaista”, toteaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Hakutoiveissa parveke nosti suosiotaan voimakkaasti

”Pihojen ja parvekkeiden suosio on hakusanoina kasvanut erityisesti koronakevään jälkeen. Keskellä koronakevättä parvekkeiden suosio hakusanoissa viisinkertaistui edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Pihallisten ja parvekkeellisten asuntojen hakusuosion kasvu jatkui myös syksyllä. Rajoitustoimien myötä selkeästi kaivattiin omaa turvallista tilaa, jossa viettää aikaa ulkoilmassa”, pohtii Leinonen.

Vuokra-asuntohakujen hakusanojen kestosuosikkeja ovat ”kalustettu”, ”lemmikit sallittu”, ”sauna” sekä ”astianpesukone”. Kestosuosikit ovat pääsääntöisesti säilyttäneet suosionsa myös koronavuonna, mutta saunallisten vuokra-asuntojen kysyntä laski selkeämmin vuoden loppupuoliskolla.

Vuokra-asuntojen top 5 haetuimmat kaupunginosat vuonna 2020

Suurempien vuokra-asuntojen kysyntä kasvoi pienempiä enemmän

Huhti-kesäkuussa pääkaupunkiseudulla kasvoi kaikenkokoisten vuokra-asuntojen kysyntä. Yksiöissä haut kasvoivat 9 prosentilla, kaksioissa 14 prosentilla sekä kolmioissa ja neliöissä molemmissa 27 prosentilla.

”Hakumäärät kasvoivat viime vuoteen verrattuna selkeästi sitä enemmän, mitä useamman huoneen vuokra-asunnosta oli kyse. Koronakeväänä kaikenkokoisten asuntojen kysyntä oli siis viime vuotta suurempaa, mutta suhteellisesti eniten kasvoi isompien asuntojen kysyntä”, Rokkanen täsmentää.

Tyypillisesti heinä-syyskuu on varsinkin pienten vuokra-asuntojen kovin sesonki, kun opiskelijat etsivät asuntoja ennen lukuvuoden alkua. Viime vuodesta tekee poikkeuksellisen se, että yksiöitä ja kaksioita haettiin heinä-syyskuussa vähemmän viime vuoteen verrattuna. Samaan aikaan kolmioissa ja neliöissä hakumäärät olivat maltillisessa kasvussa.

”Viime vuonna vuokra-asuntojen hakupiikki ajoittui poikkeuksellisesti vuoden toiselle vuosineljännekselle huhti-kesäkuuhun. Syksyllä tasaisemmin pahentuneella koronan toisella aallolla taas ei vaikuttaisi olleen vastaavia vaikutuksia vuokra-asuntohakuihin kuin kevään ensimmäisellä aallolla ja poikkeustilanteella”, Leinonen toteaa.

Yleisesti suosituin haettu huoneistotyyppi on kaksio. Toisesta sijasta kamppailevat pääkaupunkisedulla tiukasti yksiöt ja kolmiot vuodenajan mukaan. Vuoden kolmannella vuosineljänneksellä heinä-syyskuussa yksiöt ovat suositumpia, kun opiskelijat etsivät asuntoa. Helsingissä yksiöt ovat kakkossijalla hakumäärissä. Suurempien asuntojen kysyntä näkyy taas Helsinkiä vahvempana Vantaalla ja Espoossa.

Edelliseen vuoteen verrattuna erilaisten talotyyppien haut kasvoivat hyvin tasaisesti. Korona ei siis vaikuta vaikuttaneen mainittavasti talotyyppien hakujakaumaan. Yleisesti suosituin hakurajaus on rivi- ja paritalot. Niukasti perässä tulevat kerrostaloasunnot. Muut talotyypit ovat selvästi harvinaisempia hakukriteerejä.

Sakari Rokkanen
Ekonomisti

Anna Leinonen
Liiketoimintajohtaja
Oikotie Asunnot

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Vuokranantajat taloyhtiölainojen veronkiristysaikeista: iskee kovaa rakentamiseen ja korjaamiseen13.12.2020 11:00:00 EETTiedote

Valtiovarainministeriö kaavailee asuntosijoittamisen verotuksen kiristämistä. Valtiovarainministeriössä laaditussa selvityksessä taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajaamiseksi ehdotetaan tuloverolain muuttamista siten, että rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen taloyhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi enää vähentää suoraan vuokratuloista. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat kehottaa malttiin erityisesti tässä suhdannetilanteessa.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.