Korona siivitti suomalaisen helikopteriyhtiön nousuun

Kuluneena talvena aloitettu Helsinki Citycopter-helikopteripalvelu on saavuttanut pandemian aiheuttamien matkustusrajoitusten myötä kotimaisille liike- ja tilauslennoilleen lentävän lähdön. Yhtiö operoi asiakaslentojaan kolmella helikopterilla joko Helsinki-Vantaan tilauslentoterminaalista, kaupunkikeskustojen satunnaisilta laskeutumispaikoilta tai tarvittaessa asiakkaiden kotipihoilta käsin. Helsinki Citycopter parantaa liikenneyhteyksiä pääkaupunkiseudun ja maakuntien välillä sekä tarjoaa nopean ja vaivattoman pääsyn kohteisiin, joihin Suomen muu lentoverkosto ei yllä.
”Koronan keskellä huomasimme, että yksilölliselle palvelulle on Suomessakin tarvetta.  Ensimmäiset lennot myytiin heti loppuun. Kilpailuvalttejamme tilauslentoja varten suunnitellun modernin kaluston lisäksi ovat liikelentotoiminnan ja huippulaadukkaan palvelun yhdistelmä. Lento kopterilla voi alkaa vaikka asiakkaan kotipihalta ja kaupungin keskustan laskeutumispaikalta”, kertovat Helsinki Citycopterin perustajat Joonas Nurmi (vas) ja Ari Kallinen. Kuva: Helsinki Citycopter
”Koronan keskellä huomasimme, että yksilölliselle palvelulle on Suomessakin tarvetta. Ensimmäiset lennot myytiin heti loppuun. Kilpailuvalttejamme tilauslentoja varten suunnitellun modernin kaluston lisäksi ovat liikelentotoiminnan ja huippulaadukkaan palvelun yhdistelmä. Lento kopterilla voi alkaa vaikka asiakkaan kotipihalta ja kaupungin keskustan laskeutumispaikalta”, kertovat Helsinki Citycopterin perustajat Joonas Nurmi (vas) ja Ari Kallinen. Kuva: Helsinki Citycopter

Helsinki Citycopterin tavoitteena on tuoda helikopteripalvelut entistä laajemman yleisön saataville. Palvelu tarjoaa yksityisten tilauslentojen lisäksi asiakkaille mahdollisuuden varata matkustajapaikkoja myös ennalta valituille lennoille. Vastaavat helikopteripalvelut ovat tuttuja kansainvälisistä metropoleista.

”Testasimme toimintaamme elokuussa vuokraamalla kahta turbiinihelikopteria ja konseptoimalla niille helppokäyttöisen palvelun. Koronan keskellä huomasimme, että yksilölliselle palvelulle on Suomessakin tarvetta, sillä ensimmäiset lennot myytiin heti loppuun. Talvikautena operoimme lähes kaksi sataa lentoa ja kesäksi odotuksemme vain kasvavat. Käyttämillämme helikoptereilla pystytään operoimaan useampia matkustajia hyvinkin pitkälle. Niiden toimintasäde ilman välilaskua on jopa 600 kilometriä, joten sillä tavoittaa suuren osan Suomea vain kymmenissä minuuteissa”, kertoo Helsinki Citycopterin Joonas Nurmi ja lisää, että kopterin laskeutumispaikaksi riittää 20X20 metrin kokoinen tasainen maa-alusta.

Helikopteri täydentää lentoverkostoa

Helikopteriyhtiön tavoitteena on tuoda korkeatasoiset helikopterilennot entistä laajemman asiakasryhmän saataville, kehittää uusia kotimaisia matkailualan palveluita ja samalla lisätä Suomen vetovoimaa kansainvälisenä matkailukohteena. Tilauslennot helikopterilla mahdollistavat asiakkaille matkustamisen oman aikataulunsa mukaan myös normaalien reittiyhteyksien ulkopuolelle. Helsinki Citycopter tarjoaa Helsinki-Vantaalta matkustaville ja sinne saapuville matkailijoille myös transfer-lennot, jolla asiakas pääsee helikopterilla kotoaan suoraan lentokoneeseen lentoasemalla sisällä käymättä. Rajamuodollisuudet, matkatavaroiden kirjaus ja koronatodistusten tarkastaminen tapahtuvat liikelentoterminaalissa, mikä mahdollistaa vaihdon helikopterista lentokoneeseen nopeimmillaan jopa 15 minuutissa.

VIP-palvelujen kysyntä lisääntyy myös Suomessa

Helsinki Citycopterin palvelukonseptin ovat ideoineet ja perustaneet pitkän uran ilmailualan esimies-, koulutus- ja kehitystehtävissä omaavat Joonas Nurmi ja ammattilentäjä Ari Kallinen. Nurmi toimi Finnairilla koronapandemian tuomiin henkilöstövähennyksiin saakka purserina, asiakaspalvelun kehityksessä ja hallinnollisissa esimiestehtävissä. Hänellä on myös lisäksi tarjonnut henkilö- ja yritysasiakkaille korkealuokkaisia concierge-palveluita. Tarkastuslentäjän valtuutuksen omaava Ari Kallinen on Scanwings Oy:llä lentotoiminnan johtaja sekä lennonopettaja lentokoneilla ja helikoptereilla.

”Korona lopetti paitsi perinteiset lennot, myös omat työni sinivalkoisilla siivillä ainakin toistaiseksi. Työttömyyttä oli vaikea hyväksyä, joten ryhdyimme kansainvälisiin liikelentoihin erikoistuneen kapteeni Kallisen kanssa selvittämään mahdollisuuksia perustaa Suomeen sellainen lentopalvelu, joka toimisi terveysturvallisesti paitsi pandemian aikana, löytäisi paikkansa myös koronan jälkeen”, taustoittaa Joonas Nurmi ja jatkaa: ”Suomesta on puuttunut luksuspalveluihin ja tilauslentoihin vahvasti profiloitunut moderni helikopteripalvelu, joka täydentäisi perinteisten lentoyhtiöiden tarjontaa. Tehokkailla turbiinihelikopterilla pystyy tarjoamaan uudenlaisia jatkoyhteyksiä kansainvälisille reittilennoille entistä monipuolisemmin, operoida turvallisesti suoraan saaristoon tai paikkoihin, joihin muuten ei pääse.”

Uusin ja nopein helikopterikalusto

Helsinki Citycopter operoi lennot yhteistyössä helikopterioperaattori Heliwest Oy:n kanssa. Yhtiön kalustona on modernit Airbus H125, EC120 ja Robinson R44 helikopterit, joiden matkustajamäärät ovat 3-5 henkilöä.

”Kilpailuvalttejamme tilauslentoja varten suunnitellun modernin kaluston lisäksi ovat vankka kokemus liikelentotoiminnasta ja ensiluokkainen palvelu. Kellukkeilla varustetut kopterimme mahdollistavat lennot myös meren päällä ja Ahvenanmaalle. Suurista tapahtumista tuttujen yleisölennätysten sijaan tarjoammekin yksilöllistä ja turvallista matkustuskokemusta, jolle korona loi kotimaisen kysynnän. Useat asiakkaamme ovat kokeilleet palvelua toteutumattoman ulkomaanmatkan sijaan ja yllättyneet, että myös Suomessa voi toteuttaa ainutlaatuisia elämyksiä. Lentokentistä riippumaton helikopteri myös täydentää Suomen lentoverkostoon viime vuosina syntyneitä aukkoja, sillä lentoja maakuntiin on vähennetty ja useita kenttiä suljettu”, lisää Helsinki Citycopterin toinen perustaja Ari Kallinen.

Helsinki Citycopter on mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa ja Helsingin kaupungin vastuullista matkailua edistävässä kumppanuusverkostossa.

Joonas Nurmi, Aerocom Oy, Helsinki Citycopter
+358 400 772 692, varaukset +358 10 200 7950
joonas.nurmi@helsinkicitycopter.com
info@helsinkicitycopter.com

Helsinki Citycopter operoi asiakaslentojaan kolmella helikopterilla joko Helsinki-Vantaan tilauslentoterminaalista, kaupunkikeskustojen satunnaisilta laskeutumispaikoilta tai tarvittaessa asiakkaiden kotipihoilta käsin. Lentokentistä riippumaton helikopteri parantaa liikenneyhteyksiä pääkaupunkiseudun ja maakuntien välillä sekä mahdollistaa nopean ja vaivattoman pääsyn kohteisiin, joihin Suomen muu lentoverkosto ei yllä. Kuva: Helsinki Citycopter
Joonas Nurmi, Helsinki Citycopter.
Ari Kallinen, Helsinki Citycopter.

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.