Korona sulkee myös taloyhtiöiden kuntosalit ja lenkkisaunat

Koronatilanteen heikkenemisen vuoksi viranomaiset ovat asettaneet jälleen uusia rajoituksia, joista osa koskee myös taloyhtiöiden toimintaa. Kokosimme yhteen keskeisimmät, tällä hetkellä voimassa olevat taloyhtiöitä koskevat rajoitukset. Ajankohtaiset rajoitukset kannattaa aina tarkastaa oman alueen aluehallintoviraston verkkosivuilta.

Kuntosalien sulkemiset koskevat myös taloyhtiöiden kuntosaleja

Jos alueen aluehallintovirasto on tehnyt päätöksen kuntosalien sulkemisesta, tämä koskee myös taloyhtiöiden omia kuntosaleja. Nämä tulee siis sulkea rajoitusten voimassaolon ajaksi.

Omat saunavuorot saavat jatkua

Aluehallintoviranomaisen päätös yleisten saunojen sulkemisesta ei koske asukkaiden omaan käyttöön varattuja saunavuoroja. Sen sijaan taloyhtiöiden yleiset naisten tai miesten saunavuorot ovat rajoitusten piirissä, eli ne tulee jättää tauolle rajoitusten voimassaolon ajaksi.

Pesutuvan käyttö sallittu turvavälit huomioiden

Taloyhtiöiden pesutupia ei ole määrätty suljettavaksi, mutta niidenkin käytössä täytyy huomioida yleiset turvallisuusnäkökohdat, kuten turvaväleistä huolehtiminen.

Yhtiökokouksia voi järjestää

Taloyhtiöiden yhtiökokoukset eivät ole kokousrajoitusten piirissä, eli niitä voi edelleen järjestää, kunhan huomioidaan tartuntatautilain määräykset terveysturvallisuudesta. Myös hallitus voi kokoontua edellä mainitut turvallisuusnäkökohdat huomioiden, mutta muita kokoontumisia, kuten erilaisia taloyhtiön infotilaisuuksia, ei pidä rajoitusten voimassaoloaikana järjestää.

Lisätietoa aluehallintoviraston verkkosivuilta

Lakibotti vastaa taloyhtiöiden lakikysymyksiin 24/711.1.2022 09:03:00 EET | Tiedote

Taloyhtiöiden hallitusten ja isännöitsijöiden lakipalvelun parantamiseksi Kiinteistöliitto on ottanut käyttöön Lakibotin. Uusi palvelu täydentää aiemmin taloyhtiöiden käytettävissä olleita Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten lakiasioiden puhelinneuvontoja sekä jäsensivujen Lakihelppi-palvelua. Lakibotti palvelee yli 30 000 taloyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä Kiinteistöliiton jäsensivuilla.

Lakko nostaa asumismenoja - lämmöntuotanto rajattava lakon ulkopuolelle7.1.2022 16:18:17 EET | Tiedote

Kiinteistöliitto vetoaa UPM:ää koskevan lakon neuvotteluosapuoliin, että kaukolämmön edullinen ja ympäristöystävällinen tuotanto turvattaisiin, eivätkä asukkaat joutuisi kärsimään kohtuuttomasti kustannusten noususta. Metsäteollisuuden piirissä oleva työriita uhkaa vaikuttaa kohtuuttomalla tavalla useiden kaupunkien kaukolämmön tuotantoon. Nyt meneillään olevan lakon piirissä on ainakin Rauman, Lappeenrannan, Kouvolan, Valkeakosken ja Jämsän alueella sijaitsevia kaukolämpölaitoksia.