Xport

Korona sulki messut – kansainvälisiä kumppaneita tavataan nyt verkossa. Xport loi virtuaalitapaamisalustan vientihaluisille pk-yrityksille

Jaa

Seinäjokinen vienninkehittämisyritys Xport on avannut uudenlaisen verkossa toimivan ”vienninkasvatusalustan”. Nordic Export toimii messujen kaltaisena kohtauspaikkana erityisesti erilaisia jälleenmyyntiin soveltuvia tuotteita valmistaville suomalaisyrityksille ja niistä kiinnostuneille ulkomaisille ostajille.

–      Fyysisiä messuja ei ole järjestetty kohta vuoteen ja toisaalta asioiden hoitamisesta etäyhteyksillä on tullut arkipäivää. Miksei siis messujen ideaa voisi siirtää verkkoon, toteaa Xportin toimitusjohtaja ja Nordic Export -alustan kehittäjä Marko Luoma.

Nordic Export-alustalla suomalaiset yritykset esitellään potentiaalisille yhteistyökumppaneille toimialoittain. Muun muassa lifestyle -tuotteet, lemmikkieläintarvikkeet, agroteknologia, maa- ja metsätalouskoneet sekä elintarvikkeet esitellään omilla osastoillaan, joilla jokainen yritys saa myös oman esittelysivunsa.

Xport auttaa yritystä tuomaan sivulla kiinnostavasti esiin sen, mitä yritys markkinoille tarjoaa, mitä tarpeita täyttää, mitä ongelmia ratkaisee ja mitä hyötyä siitä on potentiaalisille jälleenmyyjille.

Sivuston kantava idea on kuitenkin yritysten esitteleminen ryhmissä, mikä tekee yritysten ja tuotteiden löytämisestä ulkomaisille ostajille helpompaa. Luoma kertookin idean virtuaalimessuista syntyneen juuri yritysryhmähankkeista saaduista hyvistä kokemuksista: Vientiprojektien yhteydessä Suomen eri suurlähetystöissä toteutetut tapahtumat ovat osoittaneet verkostoista olevan hyötyä yrityksille myös muun muassa riskien jakamisessa, resurssien yhdistämisessä ja oman osaamisen kasvattamisessa.

–      Isompi porukka saa myös helpommin huomiota kuin yritys, joka lähtee yksin maailmalle, Luoma tietää.

Hänen mukaansa Nordic Export -alustalle mukaan lähtemisestä on pyritty tekemään  mahdollisimman helppoa, kevyttä ja kustannustehokasta.

– Me autamme kaikessa esittelyteksteistä kielimuurin murtamiseen ja suorasta kontaktoinnista digitaaliseen markkinointiin kohdealueille, Luoma lupaa.

Alustalla esillä olevan esittelyn lisäksi järjestetään kunkin ryhmän tarpeita vastaavia ”matchmaking” -tapahtumia, joissa yritykset pääsevät esittelemään itseään etäyhteyden välityksellä. Tapahtumat toteutetaan räätälöidysti ja niihin kutsutaan yritysten kriteereitä vastaavia potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Tapahtuman aikana osallistujat pääsevät neuvottelemaan osallistujien kanssa myös kahdenkeskisesti.

–      Uskomme, että alustasta on suuri apu pk-yritykselle, joka haluaa tunnustella vetovoimaansa kansainvälisillä markkinoilla tai tehostaa käynnissä olevaa kansainvälistymistä. Jo nyt konsepti on herättänyt kovasti kiinnostusta niin suomalaisyrityksissä kuin eri markkinoilla toimivien maahantuojien keskuudessa, Luoma kertoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Marko Luoma
Toimitusjohtaja
MT Xport Consultants Oy
marko.luoma@xport.fi
045 880 3770
Keskuskatu 10
60100 Seinäjoki
xport.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Xport
Keskuskatu 10
60100 Seinäjoki

https://xport.fi/

Xport on Seinäjoella toimiva viennin kehittämiseen ja kansainvälistymiseen keskittynyt yritys., joka auttaa yrityksiä aloittamaan tai kehittämään vientitoimintaa käytännönläheisesti, yhdessä asiakkaan kanssa.

Nordic Export on virtuaalialusta, joka mahdollistaa vientikaupan ylläpitämisen ja uusasiakashankinnan myös etänä.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.