N2 Comms

Korona toi kauan kaivattua laatuaikaa perheisiin - Kauniaisten suurtutkimus osoittaa, että poikkeustilanteella oli myös yllättäviä positiivisia vaikutuksia

Poikkeusaikana perheiden arjessa oli uudenlaisia ilonaiheita ja kuormitustekijöitä. Tekniikka toi rakkaat lähelle, kun välimatka erotti ihmiset. Perheiden yhteinen aika oli lisääntynyt, mutta liikunnan harrastaminen oli nyt haastavampaa. Tulokset ilmenevät Kauniaisissa toteutettavan suurtutkimuksen toisen vaiheen kyselystä, joka tarkastelee älylaitteiden vaikutuksia esikouluikäisiin ja heidän perheisiinsä.

Koronaviruksen leviäminen sattui kolmen kuukauden mittaisen tutkimusjakson loppuun, mikä näkyy tutkimustuloksissa. Lapset ikävöivät kavereitaan, isovanhempiaan ja muita läheisiä. Poikkeusaikana haasteiksi olivat perheissä muodostuneet myös arjen rutiinien toistuvuus, liiallinen ruutuaika sekä työn ja kotikoulun yhdistäminen. Eräs äiti kuvasi tilannetta näin: “Kahden vanhemman etätyö kotona on lisännyt merkittävästi lasten tietokoneen käyttöä. Tässä asiassa periaatteista on ollut pakko joustaa, koska muuten työn tekemisestä ei tule mitään.

Koronakeväänä perheet olivat pitäneet aktiivisesti yhteyttä läheisiinsä. Tutkimuksessa selvisi, että puhelimella soittaminen ja erilaiset videopuhelu sovellukset olivat tärkeimmät yhteydenpitotavat: “Vanhempi lapsi (6 v) soittaa itse kännykkäkellollaan tai soitamme yhdessä videopuhelun.” Muutama perhe oli sopinut tapaamisia, joissa läheisiä kohdattiin ulkona etäisyyden päästä. Lapsille turvavälin pitäminen oli osoittautunut haastavaksi.

Tekniikka synnyttää ongelmia, mutta myös ratkaisee niitä.

Tutkimuksen alkaessa 83 prosentilla lapsista ei ollut käytössään vielä omaa puhelinta. Osana tutkimusta kaupungin esikouluikäiset saivat käyttöönsä Xplora-ensipuhelimen, joka on suunniteltu lapsille turvalliseksi ensilaitteeksi mobiilimaailmaan. Puhelimessa ei ole pääsyä sosiaaliseen mediaan, eikä internetiä. 93 % vanhemmista koki, että kellopuhelinta käyttäessä lapsi ei altistu vaaralliselle tai haitalliselle sisällölle.

Kellopuhelin oli lisännyt turvallisuuden tunnetta korona-arjen keskellä. 86 % vanhemmista oli kokenut huojentavaksi sen, että kellopuhelimella voi seurata lapsen sijaintia. Paikannusominaisuus huojensi myös lasten mieltä. Kolme neljästä on käyttänyt tätä puhelimen ominaisuutta. Harva oli sitä vastoin käyttänyt puhelimen sos-painiketta.

Kehitysvaiheessa, jossa lapsi opettelee itsenäisyyttä, mutta myös kaipaa usein vanhemman tukea, tekniikka voi toimia lapsen apuna: ”Älykello on tuonut turvaa, siitä, että äidin saa aina kiinni. ”Tutkimukseen osallistuneiden perheiden keskuudessa koettiin, että kellopuhelimen ansioista lapsen itsenäisyys ( 58%) ja itseluottamus (46%) olivat kasvaneet. Vanhemmat Kauniaisissa näkivät kellopuhelimen käytössä monia etuja älypuhelimeen verrattuna. Kolmen kuukauden käytön jälkeen enemmistö vanhemmista suosisi rannepuhelinta matka/älypuhelimeen verrattuna. 67% vanhemmista oli sitä mieltä, että kellopuhelin on turvallinen antaa jo 5-6 vuotiaalle lapselle. 86% käyttäjistä piti Xploran käyttöä helppona.

Poikkeustila toi perheille kaivattua yhteistä aikaa

Perheiden yhteistä aikaa arvostettiin. 94 % vanhemmista ajatteli, että älypuhelimet eivät saa haitata perheen yhteistä aikaa. Tutkimuksen edellisessä vaiheessa ilmeni, kuinka monessa perheessä kaivattiin enemmän yhteistä laatuaikaa. Nyt yllättävä poikkeustila oli ollut osin vastaus tähän toiveeseen: Tulee enemmän tehtyä asioita yhdessä.

Perheiden yhteinen aika oli lisääntynyt tuntuvasti. Eräs vanhempi kuvaili näin: “ Positiivista on ollut tiukkojen aikataulujen ja sen myötä kiireen tunnun puuttuminen.” Perheiden arkeen kuului nyt enemmän yhteistä ulkoilua, metsäretkiä ja lautapelejä. Muutoksen myötä elämän toimintayksikkö oli muuttunut pienemmäksi. Nyt asiat tapahtuivat perhepiirissä: “Lapset viihtyvät keskenään ja pyrkivät löytämään yhteisiä leikkejä kun omanikäisiä tarhakavereita ei pysty tapaamaan.”

Liikuntasuositusten mukaan alle 8-vuotiaiden lasten päivään pitäisi sisältyä vähintään kolme tuntia liikuntaa. Tutkimuksesta selvisi, että lasten liikkumaan innostaminen on viime aikoina ollut perheissä vaikeaa, kun harrastuspaikat ovat kiinni. Vanhemmat kokivat, että omien kiireiden keskellä oli haastavaa keksiä lapsille aina uusia, mielekkäitä aktiviteetteja: “Välillä on vaikeaa saada lasta liikkumaan yksin, esim vanhempien tehdessä töitä.”

10 Moves- haaste haluaa taistella lasten liikkumattomuutta vastaan

Xplora Mobile Oy:n toimitusjohtaja Timo Vaskio ei ollut yllättynyt vastauksista: ”Rannepuhelimissa on askellaskuri ja olemme huolestuneina panneet merkille, että lasten päivittäinen askelmäärä on koko maassa vähentynyt keskimäärin 25% koronakriisin aikana. Vanhemmat tekevät haastavassa tilanteessa hienoa työtä ja aloimme miettiä miten voisimme olla perheiden tukena tässä. Tästä syystä olemme aloittaneet yhteistyössä valmentajien ja Verkkokauppa.comin kanssa 10 Moves- liikuntahaasteen.”

Fysioterapeutti Minna Ojajärvi on innostunut asiasta. ”Oli todella hienoa päästä mukaan. Haaste opettaa kymmenen perusliikettä, jotka jokaisen lapsen ja aikuisen olisi hyvä osata. Liikkeet ovat hauskoja, turvallisia eikä kehonpainon lisäksi tarvita muuta. Nyt haluamme haastaa kaikki mukaan. ”

Verkkokauppa.comin viestintä- ja tapahtumapäällikkö Lauri Kutila pitää haastetta hyvänä motivaattorina itsestä huolehtimiseen: ”Liikunta vaikuttaa kokonaisvaltaisesti jaksamiseemme ja on siksi juuri nyt erityisen tärkeässä roolissa. Hyvin pienilläkin arjen valinnoilla saa nostettua omaa vireystasoaan. Toivomme että haasteen liikkeet voisivat toimia kimmokkeena aktiiviseen arkeen.”

Tulostettavat 10 Moves- kortit voit ladata osoitteesta: https://www.verkkokauppa.com/fi/brand/xplora

Lisätiedot:

Sylva Vahtera, tutkimusjohtaja, IRO research Oy, 0400 964 439

Timo Vaskio, toimitusjohtaja, Xplora Mobile Oy, 040 517 0727

N2 Comms
Pursimiehenkatu 29–31 A

N2 Comms on nopean ajattelun viestintätoimisto. Integroimme strategian, ideat ja käytännön toimenpiteet, koska kaikki, mitä organisaatio tekee, on viestintää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta N2 Comms

Kauniaislaiset vanhemmat havahtuivat koronakevään myötä: "Lapsia on rohkaistava liikkumaan entistä enemmän - lasten aktiivisuus laski keväällä 35%”13.8.2020 09:12:57 EEST | Tiedote

Kauniaisissa esikouluikäisille toteutettu kuuden kuukauden mittainen suurtutkimus on päättynyt. Tutkimus oli laajuudessaan poikkeuksellinen ja tarkasteli älylaitteiden vaikutuksia esikouluikäisiin ja heidän perheisiinsä. Tutkimuksen alussa lasten lisääntynyt ruutuaika mietitytti vanhempia. Tutkimuksen päättyessä näkyi kuinka vanhemmat olivat päättäneet taistella lasten passiivisuutta vastaan.

Vanhemmat etsivät keinoja rajoittaa omaa ja lastensa älylaitteiden käyttöä – Kauniaisten suurtutkimus kertoo perheiden riitelevän ruutuajasta23.1.2020 12:05:24 EET | Tiedote

Valtaosalla kuusivuotiaista ei ole omaa älypuhelinta, siitä huolimatta lasten ruutuaika aiheuttaa kiistoja perheissä. Vanhempia mietityttää myös oma puhelimen käyttö – joka toinen vanhempi kokee käyttävänsä älylaitteita liikaa ja kaksi kolmasosaa sanoo sen aiheuttavan konflikteja perheessä. Tulokset ilmenevät Kauniaisissa toteutettavan suurtutkimuksen ensimmäisen vaiheen kyselystä, joka tarkastelee älylaitteiden vaikutuksia esikouluikäisiin ja heidän perheisiinsä.

Vanhempien onnellisuus rakentuu pienistä asioista, lapset nauttivat erityisistä hetkistä – esikouluikäisten suurtutkimus käynnistyi Kauniaisissa osin yllättävin tuloksin19.12.2019 12:07:38 EET | Tiedote

Älylaitteet ja pelaaminen ovat vahvasti läsnä esikoululaisten arjessa ja herättävät keskustelua perheissä. Ruutuaikaa tärkeämpää lapsille on kuitenkin yhdessä vietetyt hetket vanhempien kanssa. Tiedot ilmenevät kyselytutkimuksessa, joka tarkastelee puhelimen ja älylaitteiden vaikutuksia esikouluikäisiin ja heidän perheisiinsä Kauniaisissa.

Citroën ja Peugeot tuovat Suomeen ensimmäiset kevytautot24.6.2019 13:54:59 EEST | Uutinen

Citroën ja Peugeot tuovat Suomen markkinoille valmiiksi esiasennetut kevytautot. Kaikki automallit ovat EuroNCAP-testattuja, turvatyynyillä, ABS-jarruilla ja ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmällä varustettuja henkilöautoja, jotka on muutettu esiasennetulla nopeusrajoittimella kevytautoiksi. Nopeusrajoittimen voi poistaa, kun kuljettaja on täysi-ikäinen ja suorittanut ajokortin. ”Halusimme tuoda suomalaisille perheille turvallisen kevytauton, jolla perheen nuoret voivat huoletta kulkea harrastuksiin, jotka ovat yhä useammin kaukana kotipihasta. Annamme sadalle ensimmäiselle mykevytauto.fi -kampanjasivun kautta auton tilanneelle 350 euron arvosta henkilökohtaista ajo-opetusta Suomen Autokoululiiton jäsenautokouluissa koko Suomessa”, Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle sanoo. Lahjakorttia voi käyttää kevytautojen kuljettamiseen vaadittavan AM-kortin suorittamiseen tarvittavaan ajo-opetukseen. Kortin lisäksi kuljettajalta edellytetään vähintään 15 vuoden ikää. Kevytautot tulevat mo