Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Kuvassa Turengin Kuntovireen terapeutit vasemmalta Tiia Leppänen, Suvi Räisälä, Hannamari Saarinen, Mari Sarkkinen, Pirjo Lehtonen, Tytti Virta, Niina Tokeensuu, Johanna Arisalo, Valma Heikinheimo ja Jaana Salmi. (Kuva: Jari Kivelä, Pixoi)

Turengin Kuntovire toimii Janakkalan Turengin lisäksi Riihimäellä. Yritys tarjoaa fysio- ja toimintaterapiaa neurologiseen kuntoutukseen. Palvelupiiriin kuuluvat lisäksi kaikenikäiset tuki- ja liikuntaelinongelmiin sairastuneet.

”Jouduimme maaliskuun lopussa keskeyttämään lähes kaiken toiminnan KELAN vaativan kuntoutuksen osalta lukuun ottamatta etäterapiaa. Työntekijämme eivät saaneet tehdä kuntoutuskäyntejä muun muassa liikuntavammaisten asumispalveluyksiköissä ja neurologiseen kuntoutukseen tarvittavat uima-altaat suljettiin”, kertoo Lehtonen.

Sitten hän näki Janakkalan kunnan Facebook-sivuilla tiedon Hämeen kauppakamarin ja Hämeen Hallituspartnereiden tarjoamasta kriisineuvonnasta ja päätti jättää viestin toimijoiden tukipalveluun.

”Heti samana päivänä sain yhteydenoton Matti Niemiseltä, joten asiat etenivät todella ripeästi. Tapasin hänet kerran ja pidimme etänä kaksi Teams-palaveria. Ennen Matin tapaamista me terapeutit ideoimme uusia palveluita ja mahdollisuuksia Kuntovireelle. Yhteistyömme hänen kanssaan toimi hyvin ja teimme viikossa toiminnan kehittämishakemuksen Business Finlandille. Yrityksemme sai myönteisen tukipäätöksen, jonka myötä aloitamme syksyn aikana kehittämään digitaalisuutta ja uusia palveluja”, Lehtonen toteaa. ”Olen erittäin tyytyväinen saadessani apua kauppakamarilta ja Matilta.”

Rahoitusalan ammattilainen Matti Nieminen (VT, MBA (Henley) on yksi neuvontaringin jäsenistä, mutta muutoin päivätyönään hän toimii Suomen Rahoitusneuvoja Oy:n liiketoimintajohtajana.

”Pirjo Lehtonen on innovatiivinen ja kehittämishaluinen yritysjohtaja. Seuraan mielenkiinnolla yrityksen kehittymistä jatkossa”, kertoo Nieminen.

Neuvontarinki jatkaa edelleen toimintaansa

Hämeen kauppakamarin ja Hämeen Hallituspartnereiden neuvontarinki on edelleen valmis antamaan neuvoja esimerkiksi sopeuttamistoimista, rahoitusjärjestelyistä tai avaamaan keskustelua uusista tulevaisuuden visioista sekä ohjaamaan eri yritystukiorganisaatioiden palveluiden piiriin.

”Palvelu on maksutonta ja avoin kaikille Kanta- ja Päijät-Hämeessä toimiville yrityksille ja yrittäjille. Vastaamalla tukipalvelussa muutamiin tarkentaviin kysymyksiin yritysasiantuntija ottaa yhteyttä viestin jättäneeseen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kaikki yritykset ja yrittäjät voivat edelleen jättää viestin tukipalveluun tästä linkistä

Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen, p. 0400 859 521

Suomen Rahoitusneuvoja Oy:n liiketoimintajohtaja Matti Nieminen, p. 050 339 0979

Turengin Kuntovireen terapeutit (Kuva: Jari Kivelä, Pixoi)
Turengin Kuntovireen terapeutit (Kuva: Jari Kivelä, Pixoi)

Yritysten tulisi varmistaa osaavan työvoiman saatavuus palkkaamalla kesätyöntekijöitä21.1.2021 11:31:59 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin tammikuussa tekemän kesätyökyselyn perusteella alueen yritykset eivät ole lisäämässä kesätyöntekijöitä viime vuoteen verrattuna. Kyselyn perusteella alle 18-vuotiaiden tilanne on erityisen huono, sillä alle puolet vastanneista palkkaa täysi-ikäisten lisäksi nuorempia työntekijöitä. ”Toivomme, että alueemme yritykset tarjoaisivat opiskelijoille mahdollisuuden kesätöihin ja samalla turvaavat osaavan työvoiman saatavuuden myös tulevaisuudessa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari lahjoitti kirjoja lapsipotilaille17.12.2020 10:27:46 EETTiedote

Hämeen kauppakamari hankki 80 lastenkirjaa lapsipotilaita varten pieneltä paikalliselta kustantamolta. ”Halusimme 80-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi muistaa Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Päijät-Hämeen keskussairaalan lapsipotilaita, ja päätimme lahjoittaa molemmille sairaaloille 40 lastenkirjaa luettavaksi lasten kanssa hoitojakson aikana. Hoitaja voi myös luovuttaa kirjan lapselle kotiutumispäivän iloksi”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista8.12.2020 10:34:15 EETTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui marraskuussa 284 henkilöä, joista 258 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin toista kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 12 ja Kanta-Hämeestä kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen alueelle uusi HTT-tavarantarkastaja4.12.2020 14:04:26 EETTiedote

Keskuskauppakamarin vuosittain järjestämästä hyväksyttyjen tavarantarkastajien (HTT) kokeesta saatiin Hämeen alueelle uusi HTT-tarkastaja. Yhteensä Suomeen hyväksyttiin 17 uutta tavarantarkastajaa. Koetilaisuus toteutettiin tiukoin koronajärjestelyin lokakuussa. ”HTT-kokeen läpäisi alueeltamme OP Koti Päijät-Häme Oy LKV:n kiinteistönvälittäjänä toimiva Mika Nyman, joka on myös meidän Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnan jäsen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tulevaisuus huolestuttaa Hämeessä3.12.2020 08:49:30 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen huolestuneita koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 1.12. ”Viimeaikaiset konkurssiuutiset kuvaavat tilanteen synkkyyttä siitä huolimatta, että hallitus muutti konkurssilakia väliaikaisesti niin, että velallisen asettamista konkurssiin velkojan hakemuksesta rajoitettiin. Myös yritysten liikevaihtoennusteet ovat laskussa ja henkilöstötilanne heikkenee”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarin ansioristit myönnettiin ansioituneille elinkeinoelämän vaikuttajille26.11.2020 18:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari on myöntänyt viisi arvostettua Kauppakamarin ansioristiä 26.11.2020 järjestetyssä Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlakokouksessa Lahdessa. Ansioristit myönnettiin maan elinkeinoelämän tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta Hämeen kauppakamarin toiminta-alueen ja koko Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytysten kehittämisestä. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi syyskokous järjestettiin striimattuna Hämeen kauppakamarin studiosta.

Suhdannearviot edelleen laskusuunnassa Hämeessä27.10.2020 08:00:00 EETTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannenäkymät toipuivat hieman kesällä, mutta syksyllä odotukset heikkenivät uudelleen. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten lähikuukausien suhdannenäkymät ovat notkahtaneet syksyn aikana ja suhdannearviot kääntyivät laskuun voimistuneen koronan myötä. Toisaalta Hämeen yritysten arviot vastaavat hyvin koko maan keskiarvoa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.