Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Kuvassa Turengin Kuntovireen terapeutit vasemmalta Tiia Leppänen, Suvi Räisälä, Hannamari Saarinen, Mari Sarkkinen, Pirjo Lehtonen, Tytti Virta, Niina Tokeensuu, Johanna Arisalo, Valma Heikinheimo ja Jaana Salmi. (Kuva: Jari Kivelä, Pixoi)

Turengin Kuntovire toimii Janakkalan Turengin lisäksi Riihimäellä. Yritys tarjoaa fysio- ja toimintaterapiaa neurologiseen kuntoutukseen. Palvelupiiriin kuuluvat lisäksi kaikenikäiset tuki- ja liikuntaelinongelmiin sairastuneet.

”Jouduimme maaliskuun lopussa keskeyttämään lähes kaiken toiminnan KELAN vaativan kuntoutuksen osalta lukuun ottamatta etäterapiaa. Työntekijämme eivät saaneet tehdä kuntoutuskäyntejä muun muassa liikuntavammaisten asumispalveluyksiköissä ja neurologiseen kuntoutukseen tarvittavat uima-altaat suljettiin”, kertoo Lehtonen.

Sitten hän näki Janakkalan kunnan Facebook-sivuilla tiedon Hämeen kauppakamarin ja Hämeen Hallituspartnereiden tarjoamasta kriisineuvonnasta ja päätti jättää viestin toimijoiden tukipalveluun.

”Heti samana päivänä sain yhteydenoton Matti Niemiseltä, joten asiat etenivät todella ripeästi. Tapasin hänet kerran ja pidimme etänä kaksi Teams-palaveria. Ennen Matin tapaamista me terapeutit ideoimme uusia palveluita ja mahdollisuuksia Kuntovireelle. Yhteistyömme hänen kanssaan toimi hyvin ja teimme viikossa toiminnan kehittämishakemuksen Business Finlandille. Yrityksemme sai myönteisen tukipäätöksen, jonka myötä aloitamme syksyn aikana kehittämään digitaalisuutta ja uusia palveluja”, Lehtonen toteaa. ”Olen erittäin tyytyväinen saadessani apua kauppakamarilta ja Matilta.”

Rahoitusalan ammattilainen Matti Nieminen (VT, MBA (Henley) on yksi neuvontaringin jäsenistä, mutta muutoin päivätyönään hän toimii Suomen Rahoitusneuvoja Oy:n liiketoimintajohtajana.

”Pirjo Lehtonen on innovatiivinen ja kehittämishaluinen yritysjohtaja. Seuraan mielenkiinnolla yrityksen kehittymistä jatkossa”, kertoo Nieminen.

Neuvontarinki jatkaa edelleen toimintaansa

Hämeen kauppakamarin ja Hämeen Hallituspartnereiden neuvontarinki on edelleen valmis antamaan neuvoja esimerkiksi sopeuttamistoimista, rahoitusjärjestelyistä tai avaamaan keskustelua uusista tulevaisuuden visioista sekä ohjaamaan eri yritystukiorganisaatioiden palveluiden piiriin.

”Palvelu on maksutonta ja avoin kaikille Kanta- ja Päijät-Hämeessä toimiville yrityksille ja yrittäjille. Vastaamalla tukipalvelussa muutamiin tarkentaviin kysymyksiin yritysasiantuntija ottaa yhteyttä viestin jättäneeseen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kaikki yritykset ja yrittäjät voivat edelleen jättää viestin tukipalveluun tästä linkistä

Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen, p. 0400 859 521

Suomen Rahoitusneuvoja Oy:n liiketoimintajohtaja Matti Nieminen, p. 050 339 0979

Turengin Kuntovireen terapeutit (Kuva: Jari Kivelä, Pixoi)
Turengin Kuntovireen terapeutit (Kuva: Jari Kivelä, Pixoi)

Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä27.7.2020 11:14:59 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten odotukset vaihtelevat toimialoittain25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yritystoiminnan jo hieman kohentuvan lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Näkymät ovat selkeästi parantuneet kesää kohden, kun alueemme yritysten konkurssiriski on laskenut 24 prosenttiin. Edellisessä kyselyssämme se oli 30 prosenttia. Lisäksi tulevaisuuden arvioissa näkyy vahvasti kaupan ja palvelualojen odotusten paraneminen. Vientiyritysten tilanne on kuitenkin heikompi ja muutos on ollut selvästi nähtävillä huhtikuun jälkeen myös meidän myöntämien vientiasiakirjojen määrissä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritykset laajentaisivat paikallista sopimista3.6.2020 10:20:24 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritysten mielestä päästäkseen takaisin kasvu-uralle Suomen kilpailukykyyn vaikuttaisi myönteisesti paikallisen sopimisen laajempi mahdollisuus, työvoimakustannusten alentaminen ja investointeihin kannustava veromalli. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä yli 90 prosenttia kannatti paikallisen sopimisen laajentamista ja työvoimakustannusten alentamista ansioverotuksen ja / tai palkkamaltin avulla. Lisäksi yritykset pitivät tärkeänä investointeihin kannustavaa veromallia, esimerkiksi ns. Viron mallia tai investointivarausta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille30.5.2020 10:00:00 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 30.5.2020 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritykset elvyttäisivät kotitalousvähennyksiä kasvattamalla20.5.2020 00:05:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset mainitsevat tärkeimmiksi elvyttämistoimenpiteiksi kotitalousvähennyksen suurentamisen ja omavastuuosuuden puolittamisen. Tieto selviää kauppakamareiden koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä 85 prosenttia suhtautui erittäin myönteisesti tai myönteisesti kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen. Lisäksi 80 prosenttia yrityksistä piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti 10 prosenttiin hyvänä elvytystoimenpiteenä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.