Jyväskylän yliopisto

Koronakevät kouluissa – vain kuormaa ja uupumusta?

Jaa
Kyllä ja ei. Koronakevään aikana opinto-ohjaajien tuntemukset työn liiallisuudesta ja pakonomaisuudesta lisääntyivät. Sen sijaan tuntemukset työuupumuksesta eivät lisääntyneet ja työtyytyväisyys sekä työn imu säilyivät.

Ennen korona-aikaa peräti 70 % opinto-ohjaajista teki työtään tyytyväisenä työn imussa, 25 % koki työn koukuttavan mutta myös uuvuttavan ja 5 % koki työn vain kuormittavan ja uuvuttavan. Tämä käy ilmi tänä syksynä Psykologia-tiedelehdessä julkaistuista Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään-hankkeen tuloksista.

”Kun koronapandemia iski, mietimme kuinka mahtaa käydä opinto-ohjaajien työhyvinvoinnille, työoloille ja itse opinto-ohjaukselle?” kertoo hankkeen tutkija-psykologi Johanna Rantanen Jyväskylän yliopistosta.

Vastaus yllätti tutkimusryhmän, jonka tekemään aihetta koskevaan kyselyyn vastasi viime toukokuussa 421 suomalaista opinto-ohjaajaa. Aineiston alustavien tarkastelujen valossa näyttää siltä, että koko joukkona opinto-ohjaajat eivät kokeneet työolojensa ja työhyvinvointinsa merkittävästi huonontuneen, kun vastauksia verrattiin saman ammattiryhmän kokemuksiin aiemmilta vuosilta.

”Tämä ei täysin vastaa viime kevään kouluja, opiskelua ja opinto-ohjausta koskenutta kuormituskeskeistä keskustelua. Aineistossa on toki myös paljon yksilöllistä vaihtelua, mitä ei saa jättää huomiotta” pohtii Rantanen.

Sen sijaan tuntemukset työn liiallisuudesta ja pakonomaisuudesta näyttävät alustavien tarkastelujen mukaan opinto-ohjaajilla lisääntyneen koko joukkonakin. Heillä on siis viime keväänä ollut tavallista enemmän vaikeuksia irrottautua työvelvollisuuksista vapaa-ajalla. Tämä on luonnollista, koska koronakevään aikana moni opinto-ohjaaja koki työmääränsä lisääntyneen.

”Juuri nyt elämme monenlaisten etä- ja hybridiopetuksen sekä -ohjausten aikaa. Pohdimme etätyön hyötyjä sekä uutta normaalia työarkea ja kyselemme, kuinka moni haluaisi lisää etätyömahdollisuuksia. Etätyön kääntöpuoli työn ja vapaa-ajan joustavan yhdistämisen rinnalla voi kuitenkin olla vaikeus irrottautua ja palautua työstä kunnolla. Tähän on hyvä niin työnantajien kuin työntekijöiden kiinnittää huomiota pitämällä huolta kohtuullisesta työmäärästä ja työn tarkoituksenmukaisesta rajaamisesta – tehtiinpä työtä sitten millaisessa moodissa hyvänsä” suosittelee Rantanen.

Entäpä se opinto-ohjaus viime kevään koronaoloissa? Opinto-ohjaajista neljä viidestä teki keväällä pääasiassa etätyötä. Enemmistö oli tyytyväisiä työnsä laatuun ja opinto-ohjaajat kokivat onnistuneensa etäohjauksessa arvosanalla 7,9 asteikolla 1-10.

Kyselyn sanallisissa palautteissa korostui etätyön ja -ohjauksen kokeminen myönteisenä tunnistetuista haasteista huolimatta, mutta ei kuitenkaan automaattiratkaisuna jo ennen korona-aikaa olemassa olleisiin ongelmiin. Etäohjauksen tavoittavuuden eduista huolimatta monia opinto-ohjaajia huolettaa ohjattavien liiallinen määrä niin oman työkuorman kuin ja ohjattavien näkökulmasta.

Lisätietoa

Johanna Rantanen, +358 408054989, k.johanna.rantanen@jyu.fi

Rantanen, J., Mäkikangas, A., Puukari, S. & Silvonen, J. (2020). Opinto-ohjaajien työhyvinvointiprofiilit ja niiden yhteys työn vaatimuksiin ja voimavaroihin. Psykologia, 55, 140-161. Artikkeli ei ole vapaasti saatavilla, sen halutessasi ota yhteys Johanna Rantaseen.

Rantanen, J., Silvonen, J., Koskela, S. & Puukari, S. (2020). Opinto-ohjaajien kokemukset työstään koronakeväänä 2020. Opinto-ohjaaja, 3, 24-26. Linkki koko lehteen: https://issuu.com/opinto-ohjaaja-ammattilehti/docs/opinto-ohjaaja_3_2020_fin_web_02

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote

KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.

Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.

Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote

FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye