Koronakevät kuritti panimoteollisuuden valmistamien juomien myyntiä
Valtiovarainministeriö esittää ehdotuksessaan ensi vuoden talousarvioksi alkoholiveron korotusta. Tavoitteena on kasvattaa verotuloja noin 50 miljoonalla eurolla.
-Suunnitelmista nostaa oluen ja muiden mietojen panimojuomien veroa on luovuttava. Työllisyyden turvaaminen on nyt nostettava arvokkaimmaksi asiaksi. Se ei tapahdu veroja korottamalla, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton hallituksen puheenjohtaja Lasse Aho.
Koronaviruksen aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen vuoksi ravintolat olivat kesäkuun alkuun asti kokonaan kiinni ja matkustajatuonti väheni ulkomaanmatkailun lähes loputtua. Panimotuotteiden myynti siirtyi ravintoloista ja laivoilta vähittäiskauppaan, mutta kulutus ei kasvanut, vaikka koronakevään aikana julkisessa keskustelussa pelättiinkin päinvastaista.
-Kuluva vuosi on ollut panimoteollisuudelle ja ravintola-alalle erittäin raskas, joten alkoholiveron korotus tässä tilanteessa olisi kohtuuton. Alkoholiveron korotussuunnitelmien sijaan hallituksen on ohjelmansa mukaisesti syytä seurata matkustajatuonnin kehitystä.
Alkoholiveron korotus ei automaattisesti lisää valtion verotuloja
Suomen alkoholivero on jo nyt EU-maiden korkein. Esimerkiksi oluestaan suomalainen maksaa liki 20 kertaa enemmän veroa kuin saksalainen. Viroon verrattuna vero on yli kaksinkertainen. Suuri ero alkoholiverossa kasvattaa matkustajatuontia erityisesti Virosta, jossa alkoholiveroa laskettiin viime vuoden heinäkuussa peräti 25 prosenttia.
Suomen valtio menetti viime vuonna verotuloja 176 miljoonaa euroa, kun suomalaiset toivat Virosta alkoholijuomia 309 miljoonan euron arvosta. Tuloista 116 miljoonaa olisi tullut alkoholiverosta ja 60 miljoonaa euroa arvonlisäverosta.
Tulokset selviävät Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n tutkimuksista: vuodesta 2014 lähtien toteutetusta haastattelututkimuksesta suomalaisten Viron-matkailusta sekä kesäkuussa 2020 käynnistyneestä Suomalaisten matkailu -tutkimuksesta. Jälkimmäisessä tiedustellaan viikoittain noin 250 satunnaisesti valitulta suomalaiselta, ovatko he tuoneet alkoholijuomia ulkomailta joko tuomalla itse tai ostamalla verkkokaupasta.
Tutkimukset ovat tilanneet Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.
KOTIMAANMYYNTI 1.4.2020−30.6.2020 (1.4.2019−30.6.2019)
Juoma |
4-6/2020 |
4-6/2019 |
Muutos |
Muutos |
|
|
|
milj. l |
milj. l |
milj. l |
% |
|
|
Olut |
102,8 |
103,8 |
-1,0 |
-1,0 |
||
Siideri |
7,1 |
8,0 |
-0,9 |
-11,3 |
||
Long drink -juomat |
15,3 |
16,0 |
-0,7 |
-4,4 |
||
Virvoitusjuomat |
75,8 |
75,8 |
0 |
0 |
||
Kivennäisvedet |
32,2 |
30,0 |
3,2 |
7,3 |
||
Kokonaismyynti |
233,2 |
233,4 |
-0,2 |
-0,1 |
|
|
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n jäsenyritysten Hartwallin, MBH Breweries Oy:n Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.
Lisätietoja:
Puheenjohtaja Lasse Aho, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
lasse.aho@olvi.fi, p. 0400 203 600
Viestintäpäällikkö Essi Lindqvist, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
essi.lindqvist@panimoliitto.fi, p. 040 5651 835
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vedenkäyttö on kansainvälisesti huipputasoa – uusi selvitys korostaa alueellisten ratkaisujen merkitystä vesipolitiikassa4.6.2025 08:10:00 EEST | Uutinen
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vesiselvitys tarkastelee suomalaisen kokonaisvesiresurssin tilaa, vedenkäyttöä yleisesti sekä toimialalla. Selvityksen on määrä tarjota pohja keskustelulle siitä, miten kansalliset erityispiirteet voidaan huomioida EU:n yhteisessä vesiin ja vesiresurssiin liittyvässä päätöksenteossa. Euroopan komissio on aloittanut työn unionin vesiresilienssin parantamiseksi. Komission strategia julkaistaan keskiviikkona 4.6.
Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia, veromenetykset mittavat jo nyt6.5.2025 06:00:00 EEST | Uutinen
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat hallituksen puoliväliriihessä ilmoittaman alkoholiveron kiristämisen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta. Suomen valtiolle matkustajatuonnista aiheutuu jo nyt huomattavat veromenetykset.
Hyvästi hauska vappu – virvoitusjuomien veronkorotukset iskevät suoraan suomalaisten lompakoihin30.4.2025 05:30:00 EEST | Uutinen
Hallitus kaavailee veronkorotuksia, jotka toteutuessaan johtaisivat alkoholittomien vappujuomien selkeään kallistumiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo miljoonakorotusten olevan täysin suomalaisten todellisuudesta irrallaan ja kohtuuttomia suhteessa kuluttajien ostovoimaan.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme