ELY-keskukset

Koronakriisi haastoi – palvelutyytyväisyystulokset kertovat ELY-keskuksen ja KEHA-keskuksen asiakastyön onnistumisesta

Jaa

Vuosi 2020 oli koronakriisin tuomien haasteiden takia poikkeuksellinen niin asiakkaille kuin ELY-keskuksille ja KEHA-keskukselle. Koronakriisi haastoi virastojen toimintaa merkittävästi ja vaati sopeutumista palveluissa ja työskentelytavoissa. ELY-keskusten kautta suunnatun koronarahoituksen järjestäminen yrityksille neuvontapalveluineen vaati voimakasta resurssien keskittämistä. Pandemian takia asiakas- ja sidosryhmäyhteistyö muuttui lähes kokonaan tietoverkkojen kautta tapahtuvaksi. Omien toimintojen digitalisoinnissa otettiin melkoinen kehitysloikka.

Kuva: Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen v. 2018 - 2020.
Kuva: Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen v. 2018 - 2020.

ELY-keskusten asiakkailta saamien ”palvelu kokonaisuudessaan” – arvosanojen valtakunnallinen keskiarvo oli kaikkien palvelujen osalta 4,26 (asteikolla 1-5). Tähän sisältyy myös vuoden aikana toteutettu valtakunnallinen kysely ELY-keskusten koronarahoituksesta. Ilman koronarahoituskyselyn tuloksia palvelujen vertailukelpoinen kokonaistyytyväisyyden keskiarvo oli 4,36 eli hieman parempi vuoden 2019 tulokseen (4,30) nähden. Valtakunnallisen palvelutyytyväisyyskyselyn tulosten yhteenvedon mukaan asiakkaiden tyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla kaikissa arvioiduissa osatekijöissä. Kaikista tyytyväisimpiä asiakkaat olivat edellisvuoden tapaan palvelun ystävällisyyteen ja asiantuntemukseen. Myös tyytyväisyydessä asian käsittelynopeuteen on nähtävissä pientä nousua.

Vuoden puolivälissä tehtyyn erilliseen koronarahoituksen palvelutyytyväisyyskyselyyn saatiin peräti 1388 vastausta. Poikkeusrahoitus oli suunnattu enintään viisi henkilöä työllistäville pienyrityksille. Tämän vastaajajoukon kokonaistyytyväisyys koronarahoitukseen oli 3,99 (asteikolla 1 – 5). Haasteita koettiin eniten yleisesti hakemiseen liittyvän tiedon löytymisessä ja terminologian hankaluudessa.

Taulukko: Kokonaistyytyväisyys eri palvelukokonaisuuksissa v. 2018 - 2020.

 

2020

2019

2018

Rahoitus

4,35

4,34

4,32

Maksatus

4,34

4,27

4,02

Luvat

4,52

4,49

4,42

Valvonta

4,37

4,35

4,31

Koronarahoitus

3,99

   

Yritysten kehittämispalvelut, analyysi ja konsultointi

4,41

4,41

4,48

Yritysten kehittämispalvelut, koulutus

4,23

4,16

4,25

Kaikki palvelut (ilman koronarahoitus)

4,36

4,30

4,16

Kaikki palvelut (sis. koronarahoitus)

4,26

   

Kyselyssä seurataan vuosittain kuudentoista järjestämisvastuussa olevan viraston tai valtakunnallisen palvelun onnistumisesta 50 eri palvelun tuottamisessa ELY-alueilla. Tulokset auttavat asiakkaiden tuntojen ja kokemusten keräämisessä antaen tietoa kehittämistarpeista. Samalla ne toimivat tärkeänä mittarina kansallisen tason palvelukyvyn seurantaan.

Arvioitavia palvelukokonaisuuksia olivat rahoitus-, maksatus, lupa- ja valvontapalvelut sekä yritysten kehittämispalvelut. Lisäksi toteutettiin erillinen koronarahoitukseen liittynyt palvelutyytyväisyyskysely. Valtakunnallisten tulosten aikaansaamiseksi ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen kyselyiden tulokset yhdistettiin palveluittain. Palvelutyytyväisyyskyselyihin saatiin vuonna 2020 yhteensä noin 5600 vastausta. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus), kehittämisasiantuntija Jukka Lyytinen, p. 0295 024 701

Kuvat

Kuva: Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen v. 2018 - 2020.
Kuva: Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen v. 2018 - 2020.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Tio projekt inom vattenkompetens fick totalt 1,76 miljoner euro i stöd från programmet Tillväxt och internationalisering av vattenkompetens jord- och skogsbruksministeriet1.7.2022 14:14:42 EEST | Tiedote

Finansiering som utlysts från Finlands program för hållbar tillväxt ges till tio utvecklingsprojekt. Projekten understöder tillväxt och internationalisering av vattenkompetens genom att stärka partnerskap och helhetsutbud som har nyhetsvärde och kommersiell potential också internationellt.

Kommun- och Organisation -Helmi specialunderstöd kan ansökas i september-oktober29.6.2022 11:35:25 EEST | Tiedote

Specialunderstödet för konkreta restaurerings-, iståndsättnings- och vårdåtgärder, som för-bättrar Helmi-livsmiljöers tillstånd, är avsett för kommuner och organisationer. Ansökningsti-den pågår under perioden 15.9-31.10.2022. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) beviljar det riksomfattande understödet. Enligt miljöministeriets omdöme kommer nya ansökningstillfällen att ordnas ända fram till år 2030.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme