Koronakriisi haastoi – palvelutyytyväisyystulokset kertovat ELY-keskuksen ja KEHA-keskuksen asiakastyön onnistumisesta

ELY-keskusten asiakkailta saamien ”palvelu kokonaisuudessaan” – arvosanojen valtakunnallinen keskiarvo oli kaikkien palvelujen osalta 4,26 (asteikolla 1-5). Tähän sisältyy myös vuoden aikana toteutettu valtakunnallinen kysely ELY-keskusten koronarahoituksesta. Ilman koronarahoituskyselyn tuloksia palvelujen vertailukelpoinen kokonaistyytyväisyyden keskiarvo oli 4,36 eli hieman parempi vuoden 2019 tulokseen (4,30) nähden. Valtakunnallisen palvelutyytyväisyyskyselyn tulosten yhteenvedon mukaan asiakkaiden tyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla kaikissa arvioiduissa osatekijöissä. Kaikista tyytyväisimpiä asiakkaat olivat edellisvuoden tapaan palvelun ystävällisyyteen ja asiantuntemukseen. Myös tyytyväisyydessä asian käsittelynopeuteen on nähtävissä pientä nousua.
Vuoden puolivälissä tehtyyn erilliseen koronarahoituksen palvelutyytyväisyyskyselyyn saatiin peräti 1388 vastausta. Poikkeusrahoitus oli suunnattu enintään viisi henkilöä työllistäville pienyrityksille. Tämän vastaajajoukon kokonaistyytyväisyys koronarahoitukseen oli 3,99 (asteikolla 1 – 5). Haasteita koettiin eniten yleisesti hakemiseen liittyvän tiedon löytymisessä ja terminologian hankaluudessa.
Taulukko: Kokonaistyytyväisyys eri palvelukokonaisuuksissa v. 2018 - 2020.
|
2020 |
2019 |
2018 |
|
|
Rahoitus |
4,35 |
4,34 |
4,32 |
|
Maksatus |
4,34 |
4,27 |
4,02 |
|
Luvat |
4,52 |
4,49 |
4,42 |
|
Valvonta |
4,37 |
4,35 |
4,31 |
|
Koronarahoitus |
3,99 |
||
|
Yritysten kehittämispalvelut, analyysi ja konsultointi |
4,41 |
4,41 |
4,48 |
|
Yritysten kehittämispalvelut, koulutus |
4,23 |
4,16 |
4,25 |
|
Kaikki palvelut (ilman koronarahoitus) |
4,36 |
4,30 |
4,16 |
|
Kaikki palvelut (sis. koronarahoitus) |
4,26 |
Kyselyssä seurataan vuosittain kuudentoista järjestämisvastuussa olevan viraston tai valtakunnallisen palvelun onnistumisesta 50 eri palvelun tuottamisessa ELY-alueilla. Tulokset auttavat asiakkaiden tuntojen ja kokemusten keräämisessä antaen tietoa kehittämistarpeista. Samalla ne toimivat tärkeänä mittarina kansallisen tason palvelukyvyn seurantaan.
Arvioitavia palvelukokonaisuuksia olivat rahoitus-, maksatus, lupa- ja valvontapalvelut sekä yritysten kehittämispalvelut. Lisäksi toteutettiin erillinen koronarahoitukseen liittynyt palvelutyytyväisyyskysely. Valtakunnallisten tulosten aikaansaamiseksi ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen kyselyiden tulokset yhdistettiin palveluittain. Palvelutyytyväisyyskyselyihin saatiin vuonna 2020 yhteensä noin 5600 vastausta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus), kehittämisasiantuntija Jukka Lyytinen, p. 0295 024 701
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Understöd beviljades för projekt inom temat hantering av vattnet i städerna och minskning av skadliga ämnen17.12.2025 10:40:08 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen i Södra Savolax beviljade sammanlagt cirka 1,7 miljoner euro i understöd till 12 projekt inom temat Hantering av vattnet i städerna och minskning av skadliga ämnen. Temat är en del av miljöministeriets Ahti-program.
Kaupunkivesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen -teeman hankkeille myönnettiin avustuksia17.12.2025 10:40:08 EET | Tiedote
Etelä-Savon ELY-keskus myönsi avustusta 12 hankkeelle yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa Kaupunkivesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen -teemassa. Teema on osa ympäristöministeriön Ahti-ohjelmaa.
Kasvualusta- ja kuiviketuotannon kehittämisohjelman hankehaku on nyt auki15.12.2025 14:07:04 EET | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus (1.1.2026 alkaen Etelä-Pohjanmaan elinvoimakeskus) on avannut uuden rahoitushaun ajalle 15.12.2025 – 15.2.2026. Hakuun on varattu varoja n. 800 000 €. Rahoituksen myöntää maa- ja metsätalousministeriö.
NOUSU-ohjelma avusti kolmen padon purkua (Rannikko-Suomi)10.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Vaelluskalaohjelma NOUSU on vuoden 2025 aikana tukenut vaelluskalakantojen elvytystoimia ELY-keskusten kalatalousyksiköiden toimialueella. NOUSU-ohjelman avustuksella on vuonna 2025 avattu kolme patoa vaelluskaloille kuljettavaksi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimialueella. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kalatalousviranomainen on myöntänyt toimialueelleen NOUSU-ohjelman kautta avustuksia yhteensä 111 600 euroa kolmelle vaelluskalatutkimushankkeelle ja yhdelle kunnostuskohteelle.
Koiviston Auto Länsi Oy jatkaa liikennöintiä reitillä Rauma-Eura-Huittinen-Sastamala-Nokia-Tampere vuoden 2026 alusta (Pirkanmaa, Varsinais-Suomi)9.12.2025 10:15:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan Ely-keskukset ovat kilpailuttaneet yhteysvälin Rauma-Huittinen-Tampere linja-autoliikenteen yhteistyössä reitin kuntien kanssa. Kilpailutuksen voitti nykyinen liikenteenharjoittaja Koiviston Auto Länsi. Uusi sopimuskausi alkaa 1.1.2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
