Koronakriisi painoi heinä–syyskuussa yhä metsäteollisuuden tuotantoa

Metsäteollisuuden tuotannon heikkeneminen jatkui heinä–syyskuussa kaikissa päätuoteryhmissä. Parhaiten pintansa pitivät kartonki, sahatavara ja sellu, mutta jyrkimmin jatkui paperin alamäki, käy ilmi Metsäteollisuus ry:n tuotantotilastoista.

Metsäteollisuuden tuotanto aleni Suomessa kaikissa päätuoteryhmissä heinä–syyskuussa, kun koronakriisi vaimensi yhä kansainvälistä kysyntää.

Parhaiten pintansa pitivät kartongin ja sellun tuotanto. Kartongin tuotantotonnit laskivat kesäkvartaalilla 2,1 prosenttia ja sellun 2,9 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Pakkauskartonkien kysyntää tukee koronapandemian aikana muiden muassa kasvanut verkkokauppa ja sellun tuotantoa hygieniatuotteiden vahva kysyntä. Myös pidemmällä aikavälillä erilaisten kartonki- ja sellutuotteiden kysynnän odotetaan kasvavan.

–Megatrendit näkyvät tuotantomäärissä myös koronapandemian kaltaisessa poikkeustilanteessa. Ilmastonmuutoksen maailmassa metsäteollisuus tuottaa ratkaisuja, kun puupohjainen tuotanto korvaa enenevässä määrin fossiilisiin raaka-aineisiin perustuvaa tuotantoa, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen toteaa.

Ilmastomyönteisen puurakentamisen yleistyminen voi myös kasvattaa sahatavaran ja vanerin tuotantoa pidemmällä aikavälillä. Heinä-syyskuussa sahatavaran tuotanto pysyi lähellä viimevuotista tasoa. Tuotettujen vanerikuutioiden määrä laski tuntuvammat 16 prosenttia viimevuotisesta, mikä voi osin selittyä yksittäisillä toimituksilla, sillä vaneri on tuoteryhmänä suomalaisessa tuotannossa pieni.

Kilpailukyky vaatii jatkuvaa työtä

Voimakkaimmin taloussuhdanteen vaimeneminen koettelee paperin tuotantoa, mikä on jo pidempään ollut trendinomaisessa laskussa. Kesäkvartaalilla tuotettiin 25 prosenttia vähemmän paperia kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Jyrkimmin on supistunut paino- ja kirjoituspapereiden tuotanto. Graafisten papereiden tuotantotonnit ovat tammi–syyskuussa laskeneet 30,4 prosenttia viimevuotisesta, kun erikoispapereissa lasku on ollut 3,4 prosenttia. Erikoispapereita ovat esimerkiki tarra- ja irrokepaperit.

–Paino- ja kirjoituspapereissa Suomen tuotantokapasiteetti on noin viisi prosenttia globaalista kapasiteetista. Kotimainen tuotanto mahtuisi kyllä markkinoille, jos Suomen kustannuskilpailukyky olisi kohdallaan.

– Hallituksen tulisi tiedostaa, että maamme kilpailukyvyn parantaminen vaatii jatkuvaa työtä. Laskumarkkinassakin kilpailukykyisin menestyy, korostaa Jaatinen.

Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 132 6600

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Käänteen merkkejä metsäteollisuuden tuotannossa12.2.2021 11:20:17 EETTiedote

Metsäteollisuuden tuotannossa alkoi näkyä toipumisen merkkejä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Sahatavaran, vanerin ja kartongin tuotanto kääntyi kasvuun, mutta sellun ja paperin tuotanto laahasivat vielä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kokonaisuudessaan vaikean vuoden tuotantolukuja painovat ensin raskaat lakot ja sitten korona, näkymät kuitenkin paranivat vuoden loppua kohden.

Sopu uuden FSC-standardin sisällöstä saavutettiin2.2.2021 09:20:32 EETTiedote

FSC:n metsänhoidon kansalliset standardineuvottelut on saatu päätökseen vuosien neuvotteluprosessin tuloksena. Metsäteollisuus pitää neuvottelutulosta tärkeänä vietäessä kansainvälisen FSC:n kriteerejä käytäntöön. Metsäteollisuus on korostanut neuvotteluissa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden yhteensovittamista ja kriteerien käytännön toimivuutta. FSC-sertifioinnin hyödyt syntyvät vain silloin, kun järjestelmällä on käyttäjiä.

Metsien elinvoimaan ja kasvuun on tärkeää panostaa29.1.2021 12:44:48 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään esityksensä metsätalouden uudeksi kannustejärjestelmäksi. Metsäteollisuus katsoo, että esitys antaa hyvät lähtökohdat kannustejärjestelmää koskevan lain valmistelulle. Esitys tukee aktiivista ja oikeaan aikaan toteutettua metsänhoitoa, ja yhteensovittaa puuntuotannon tavoitteet hiilensidonnan, luonnon monimuotoisuuden ja vesiensuojelun edistämisen kanssa.

Hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista28.1.2021 12:59:20 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys antaa liian positiivisen kuvan maankäyttösektorin hiilikompensaatioista. Pahimmillaan hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista ja puunjalostuksesta saatavia ilmastohyötyjä. Metsiä ei pidä valjastaa antamaan lisäaikaa fossiilisten päästöjen jatkamiselle. Tilastokikkailun sijaan tulisi keskittyä pysyviin päästövähennyksiin.

Puukauppa kiri loppuvuonna lähes edellisvuoden lukemiin20.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vuonna 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat 3 prosenttia vähemmän puuta edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden alkupuolella puukauppa takkusi muun muassa lakkojen, koronapandemian ja haasteellisten keliolosuhteiden seurauksena, mutta loppuvuodesta puukauppa piristyi. Nuoria metsiä hoidettiin edellisvuotta enemmän. Kehityssuunta on hyvä, sillä nuorten metsien hoito varmistaa tulevaisuuden kasvun ja hiilensidonnan.

Uusiutuvien raaka-aineiden mahdollisuudet huomioitava kiertotalouden toteuttamisessa13.1.2021 11:56:30 EETTiedote

Tänään julkistettu ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi on tervetullut avaus, mutta se ei huomioi riittävästi uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön pohjaavan biotalouden laajoja mahdollisuuksia. Kiertotalouden edistäminen on tärkeä yhteinen tavoite, jonka toteutuksen tulee olla linjassa muiden talous-, ympäristö- ja ilmastotavoitteiden sekä näihin liittyvien strategioiden kanssa. Metsäteollisuus on toiminut kiertotalouden periaatteiden mukaisesti jo pitkään ja kehittää resurssitehokkuuttaan jatkuvasti.