Koronakulut on korvattava kunnille täysimääräisesti

Pääministeri Sanna Marinin hallitus antoi vuoden 2020 budjettiriihessä lupauksen, että kaikki koronaan liittyvät välittömät terveysturvallisuuteen liittyvät kustannukset korvataan kunnille ja kuntayhtymille. Koronakulut on korvattava kunnille täysimääräisesti.

Sosiaali- ja terveysministeriön parhaillaan lausuntokierroksella olevassa asetusluonnoksessa kuntien avustusten korvaustasoa ollaan kuitenkin laskemassa 40–65 prosenttiin toteutuneista kuluista. Vähennystä perustellaan kunnille jo maksetuilla valtionosuuserillä sekä kunnan omalla henkilökunnalla tehdyllä työllä.

- Avustus on maksettava täysimääräisenä toteutuneiden kulujen mukaan, jotta kunnilla ja kuntayhtymillä on edelleen taloudelliset edellytykset selviytyä epidemian leviämisen estämisestä sekä koronapotilaiden hoidosta, sanoo toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Kuntaliiton keväällä 2021 toteuttaman selvityksen mukaan koronan aiheuttamat lisäkulut nousevat kunnilla, kuntayhtymillä ja sairaanhoitopiireillä peräti 1,4 miljardiin euroon jo vuoden 2021 aikana. Noin puolet lisäkuluista aiheutuu testauksesta.

Täysimääräisestä avustuksesta ei voi vähentää peräti 25 prosenttiyksikköä, koska kunnille myönnetty peruspalvelujen valtionosuusmääräraha kohdistuu kaikkiin lakisääteisiin peruspalveluihin. Koronasta aiheutuneet kulut ovat lisäkuluja, joita ei ole huomioitu etukäteen vuoden 2021 valtionosuutta mitoitettaessa. Hoitovelan osalta on selkeytettävä sen laskentatapaa ja kustannustehokasta valtionavustustapaa.

Kustannukset on luvattu kohdistaa kunnittain. Tämä on suuri lupaus erityisesti isoille kaupungeille, joissa kustannukset ovat nousseet maan keskiarvoja korkeammaksi.

- Erikoissairaanhoidon osalta sairaanhoitopiirit ovat tehneet kalliita laiteinvestointeja muun muassa hengityslaitteisiin sekä laitteisiin, joilla testejä analysoidaan ja sekvensoidaan. Tämä on osaltaan lisännyt etenkin suurien kaupunkien kustannuksia entisestään, muistuttaa varatoimitusjohtaja Hanna Tainio.

Epidemian neljännen aallon taltuttamiseksi on erityisen tärkeää, että koronan vastaista työtä kuten testausta jatketaan edelleen. Jotta kunnilla olisi edelleen taloudelliset edellytykset esimerkiksi testien tekemiseen, pitää kulut korvata täysimääräisesti.

Minna Karhunen, toimitusjohtaja, p. 09 771 2000

Hanna Tainio, varatoimitusjohtaja, p. 09 771 2006

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Långsiktigt och systematiskt marknadsföringsarbete gav Idensalmi första pris i FM i kommunal marknadsföring15.9.2021 15:50:00 EEST | Tiedote

I FM i kommunal marknadsföring deltog sammanlagt fyrtiosex (46) bidrag. Tretton (13) bidrag kortlistades. Av dessa utsågs tre (3) vinnare och rentav sju (7) hedersomnämnanden. Av tävlingsbidragen kunde man se att kommunmarknadsföringen håller på att utvecklas till en allt viktigare faktor i stödjandet och främjandet av kommunernas strategi. Flera av bidragen uppvisade långsiktig planmässighet som framskrider från strateginivån till praktiska marknadsföringsåtgärder.

Pitkäjänteinen ja systemaattinen markkinointityö toi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa kullan Iisalmeen15.9.2021 15:50:00 EEST | Tiedote

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui neljäkymmentäkuusi (46) kilpailutyötä. Kilpailutöistä valittiin kolmetoista (13) shortlistalle, joista kolme (3) palkittiin ja peräti seitsemän (7) ansaitsi kunniamaininnan. Kilpailutöistä näki selvästi, että kuntamarkkinointi on kehittymässä vahvemmin strategiaa tukevaksi ja edistäväksi toiminnaksi. Moni kilpailu työ sisälsi pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, joka etenee strategiatasolta aina käytännön markkinointitekoihin.