Koronan pikatestien myynti singahti kasvuun S-ryhmän myymälöissä

Koronan pikatestien myynti lähti marraskuussa huomattavaan kasvuun tasaisen syksyn jälkeen S-ryhmän ruokakaupoissa. Tuotteiden saatavuus on kuitenkin edelleen hyvällä tasolla.

Kuva: SOK

S-ryhmä toi kotona tehtävät koronan antigeenitestit myyntiin marketkaupan toimipaikoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) toukokuun loppupuolella. Puolen vuoden aikana koronan pikatestejä on myyty yhteensä jo noin 250 000 kappaletta.

Ensimmäinen isompi myyntipiikki koronatesteissä nähtiin elokuussa kesälomakauden päätyttyä. Tämän jälkeen kysyntä pysyi syksyn ajan tasaisena, kunnes marraskuussa myyntimäärät alkoivat nousta vauhdilla.

”Kuluneen viikon aikana koronan pikatestejä on myyty 50 % enemmän kuin edellisellä viikolla ja kasvu näyttää jatkuvan edelleen. Myynnin kasvussa näkyy, että koronatartuntojen määrä on ollut kasvussa ja syysflunssaakin on liikkeellä. Myös pikkujoulukaudella saattaa olla vaikutusta asiaan, sillä ihmiset saattavat haluta tehdä pikatestin varmuuden vuoksi ennen juhlia”, pohtii S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Juhani Haara.

Koronan pikatestien saatavuus on Haaran mukaan edelleen hyvällä tasolla. Mikäli tuotteet hetkellisesti loppuisivat jostain myymälästä kesken, saadaan varastolta nopeasti lisää. Pikatestin hinta on kaikissa myymälöissä sama, 5,99 euroa kappaleelta. Tuotteet on sijoitettu useimmissa myymälöissä samaan hyllyyn kasvomaskien kanssa, ja niitä voi tilata myös S-ryhmän ruoan verkkokaupan S-kaupat.fi:n kautta.

"Olemme iloisia, että voimme omalta osaltamme olla mukana turvaamassa suomalaisen yhteiskunnan toimintakykyä myymällä ruoan lisäksi muun muassa maskeja ja koronatestejä yli 1000 myymälässä ympäri Suomen laajoilla aukioloajoilla," sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Kotona tehty pikatesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä

Kotona tehtävä pikatesti auttaa tunnistamaan koronavirustartunnan. Testi tehdään sylki- tai nenä/nielunäytteestä. Tartunta voidaan tunnistaa parhaiten, kun oireiden alkamisesta on kulunut enintään 5 päivää.

Kotitesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä. Kotitestin tulosten perusteella ei tehdä hoitopäätöksiä eikä vapauteta tartuntatautilääkärin määräämästä eristyksestä tai karanteenista. On mahdollista, että kotitesti saattaa joissain tapauksissa antaa virheellisen tuloksen. Aina oireiden ilmaantuessa tulee mennä terveydenhuollon tekemään koronatestiin.

Lisätietoja kotitesteistä saat THL:n verkkosivulta:  Koronaviruksen kotitestit - Infektiotaudit ja rokotukset - THL

Juhani Haara, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juhani.haara@sok.fi, p. 010 7680628

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, p. 010 7680665

Kuva: SOK

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmässä palkataan ennätykselliset 15 000 kesätyöntekijää27.1.2022 06:55:00 EET | Tiedote

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät tämänhetkisen arvion mukaan kesällä 2022 ympäri Suomen noin 15 000 nuorta. Korona-ajan jo kaksi vuotta jatkuneesta epävarmuudesta kärsineille nuorille halutaan välittää toiveikas viesti – vaikka koronatilanteen kehittymistä seurataan toki tiiviisti. Ilahduttava signaali on, että S-ryhmän työyhteisötutkimuksen mukaan nuorimmat työntekijät ovat arvostaneet koronan aiheuttaman tilanteen hoitamista ja käytäntöjä työpaikoilla ja työskentely on tuntunut turvalliselta.

S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten ostavan nyt pääosin FFP2-hengityssuojaimia – kahdeksan rahtikoneellista turvaamaan kasvomaskien saatavuutta14.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmä täydentää nyt marketkaupan myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Kodin Terra) sekä ABC-liikenneasemille nyt toden teolla FFP2-hengityssuojaimia, joiden kysyntä on hurjassa kasvussa. Saatavuus on hyvä ja varastoja täydennetään etupainotteisesti. Tämän vuoden puolella S-ryhmän varastolle on Finnairin koneilla lennätetty noin 20 miljoonaa FFF2-suojainta ja myös kirurgisia suu-nenäsuojaimia on täydennetty 10 miljoonalla kappaleella.

Neljässä kuukaudessa jo puoli miljoonaa Falleroa myyty – Suomalainen menestysresepti -kilpailu on ruoka-alan hittitehdas11.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Järjestyksessään kolmas Suomalainen menestysresepti -voittaja, turkulaisen ravintolan tuotekehityksestä S-ryhmän kauppojen hyllyille ponnistanut härkäpapufalafel Fallero, on ollut huikea menestys. Myös edellisten kausien voittajat Boltsi ja Rostis ovat jääneet suomalaisten kestosuosikeiksi. Kilpailusta on muodostunut merkittävä ponnahduslauta kotimaisten pienten ja keskisuurten yritysten uusille tuotteille. Nyt etsitään seuraavaa menestysreseptiä.