Koronapandemia on vauhdittanut suomalaisyritysten taloustoimintojen digitalisaatiota
Digitalisointi mahdollistaa taloustoimintojen keskittymisen liiketoiminnan kannalta strategisiin tehtäviin rutiinityön sijaan. BearingPointin tutkimuksen mukaan yhä useampi yritys, 56% CFO 4.0 -kyselyn globaaleista vastaajista, keskittyy taloustoiminnoissaan liiketoimintaa tukevan analyysityön tekemiseen sen sijaan, että resursseja käytettäisiin rutiininomaiseen kirjanpidon ja raportoinnin työhön. Vastaava osuus oli 50% vuonna 2019.
Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään edistyksellisten teknologiaratkaisujen käyttöönotosta. Kyselyyn vastanneet suomalaisyritykset näkevät, etteivät hienostuneet työkalut ja sovellukset yksin takaa ketteryyttä ja digitalisoinnista saatavien hyötyjen toteutumista taloustoiminnoissa. Avainasemaan on noussut tarve selkeän strategian ja vision linkittämiseen osaksi talousfunktion digitaalisuuden kehittämistä.
”Tutkimuksemme osoittaa, kuinka koronakriisi on muuttanut talousjohtoa yrityksissä. Monissa organisaatioissa on esimerkiksi herätty tarkastelemaan, vastaavatko nykyiset järjestelmät talousfunktion digitalisaation tarpeisiin organisaatioille relevantilla tavalla. On saatettu huomata, etteivät valitut prosessi- ja järjestelmäratkaisut tuekaan niin hyvin organisaation strategisia tarpeita kuin ennen koronapandemiaa oltiin ajateltu”, kertoo BearingPointin partneri Tomi Hietanen. ”Kehitysaskeleita on otettu uusien ohjelmistoratkaisujen käyttöönoton saralla sekä esimerkiksi työntekijöiden osaamisen ja muutoksenhallinnan kehittämisessä. Tällaisten tekijöiden on aina kuljettava käsi kädessä.”
Halukkuus panostaa automaatioon on lisääntynyt
Digitalisoinnin keskeiseksi eduksi nähdään se, että talousosastoilla on nyt entistä enemmän valmiuksia tukea liiketoimintaa kokonaisuutena strategisten tehtävien, kuten analyysien, päätöksenteon valmistelun ja suunnittelun sekä muiden liiketoiminta-alueiden neuvonnan kautta. Koronapandemia ei BearingPointin tutkimuksen mukaan ole hidastanut kehitystä tähän suuntaan. Suomalaisyritysten halukkuus panostaa automaatioteknologioiden implementointiin on myös kasvanut koronapandemian aikana.
”Markkinoiden valtavista mullistuksista sekä niihin liittyvistä riskeistä ja talousosastoille aiheutuvasta paineesta huolimatta monet yritykset ovat tarttuneet tilaisuuteen nopeuttaa muutosta kohti älykkäämpää, nopeampaa ja kevyempää organisaatiota”, kertoo Tomi Hietanen. ”CFO 4.0 -tutkimuksemme osoittaa myös selvästi, että yhä useammat yritykset kehittävät tai päivittävät talousjohdon strategioitaan. Se on hyvä merkki. Huolellisesti mietitty ja ajantasainen talousjohdon strategia on onnistuneen taloudellisen muutoksen lähtökohta."
Suurimmat esteet digitaaliselle kehitykselle liittyvät siiloutuneeseen IT-arkkitehtuuriin
BearingPointin CFO 4.0 -tutkimuksen mukaan suurin este digitaalisen transformaation onnistumiselle on yritysten usein hyvin siiloutunut IT-arkkitehtuuri. Tämä ongelma todennäköisesti lieventyy nykyaikaisten ohjelmistoratkaisujen seurauksena, esimerkiksi uuden sukupolven ERP-järjestelmien avulla. Monissa yrityksissä haasteena on myös yhteistyön puute yrityksen eri osastojen välillä sekä liian monet rinnakkaiset prioriteetit. Toisaalta pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna selkeän strategian ja vision puute ei kyselyyn vastanneiden yritysten mukaan enää muodosta suurta estettä digitaaliselle muutokselle, sillä yritykset ovat tehneet tällä saralla läksynsä pandemian aikana.
CFO 4.0 -tutkimusraportti on vapaasti ladattavissa osoitteesta https://www.bearingpoint.com/en-fi/our-success/insights/cfo-40-survey-2021/.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tomi Hietanen
Partner
tomi.hietanen@bearingpoint.com
Milka Heilä
Marketing & Communications
milka.heila@bearingpoint.com / 040 779 0595
Tietoja julkaisijasta
BearingPoint on itsenäinen liikkeenjohdon konsulttitoimisto, jossa yhdistyvät eurooppalaiset juuret ja maailmanlaajuinen verkosto. Yritys tarjoaa asiakkailleen konsultointipalveluja, liiketoimintaratkaisuja sekä työkaluja onnistuneeseen digitaaliseen transformaatioon, sääntelyn vaatimiin teknologiaratkaisuihin ja analytiikkaan. BearingPointin asiakkaina on monia maailman johtavia organisaatioita sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. BearingPointilla on globaali konsulttiverkosto, johon kuuluu yli 10 000 asiantuntijaa ja joka auttaa asiakkaita yli 75 maassa saavuttamaan mittavaa ja kestävää menestystä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BearingPoint Finland Oy
Konsulttiyhtiö BearingPoint ostaa Korkian vastuullisuuskonsultoinnin liiketoiminnan1.3.2023 08:20:04 EET | Tiedote
BearingPoint laajentaa vastuullisuuskonsultoinnin kyvykkyyksiään liiketoimintaoston kautta.
Uudistusaalto ERP-kentällä jatkuu suomalaisyrityksissä – pilvipalvelut ja uudet teknologiat näkyvissä järjestelmävalinnoissa17.2.2023 08:24:32 EET | Tiedote
ERP-ratkaisujen kentällä on viime vuosina nähty laaja järjestelmäuudistusaalto niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Yhä useampi yritys päätyy nykyään valitsemaan pilvipohjaisen ratkaisun.
Suomen Digimenestyjät 2023 -tutkimus listasi digitaalisen asiakaskokemuksen suunnannäyttäjät26.1.2023 12:16:13 EET | Tiedote
Suomen Digimenestyjät 2023 -tutkimus palkitsi jo kymmenettä kertaa digitaalisessa asiakaskokemuksessa ansioituneita yrityksiä. Digimenestyjien kolmen kärki säilytti asemansa – Top 10:n joukossa uusia tulokkaita vakuutusalalta ja valmistavasta teollisuudesta.
Puutteelliset taidot ja ymmärrys digitalisaatiosta hidasteina HR:n digitalisaatiolle monissa suomalaisorganisaatioissa10.6.2022 08:05:35 EEST | Tiedote
Konsulttiyhtiö BearingPointin tutkimuksesta selviää, että riittämätön ymmärrys digitalisaation mahdollisuuksista, puutteellinen digi- ja dataosaaminen sekä muut prioriteetit hidastavat digitalisaation edistämistä suomalaisten organisaatioiden HR-toiminnoissa.
Suomen Digimenestyjät 2022: Teleoperaattorit edelleen suunnannäyttäjiä digitaalisten kanavien asiakaskokemuksessa1.2.2022 11:12:19 EET | Tiedote
Konsulttiyhtiö BearingPointin vuosittainen Digimenestyjät-tutkimus arvioi yritysten digitaalisia kyvykkyyksiä asiakaskokemuksen näkökulmasta jo yhdeksättä vuotta peräkkäin. Tutkimus osoittaa, että vain osa suomalaisyrityksistä on onnistunut reagoimaan pandemian aiheuttamaan verkkokaupan ja muiden sähköisien kanavien käytön kasvuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme