Koronarajoitusten poistaminen siivitti PeeÄssän liikevaihdon kasvuun

Osuuskauppa PeeÄssän tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi lähes 13 prosenttia. Vähittäiskauppa kasvoi maltillisesti. Voimakkainta kasvu oli hotelli- ja ravintolakaupassa. Tulos kasvoi edellisestä vuodesta.

Liikevaihto oli alkuvuoden aikana 341,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaa oli 12,9 prosenttia (+39,1milj.€). Liikevaihdon kasvua vauhditti koronarajoitusten poistuminen majoitus- ja ravitsemiskaupasta sekä Kuopion Prisman remontin valmistuminen edellisen vuoden lopussa.

Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 214,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 3,4 prosenttia (+7,2milj.€). Erityisesti Prisma-ketju kasvoi vahvasti, ja etenkin Kuopion Prisman uudistus on otettu hyvin vastaan.

Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 26,8 miljoonaa euroa ja se kasvoi edellisvuodesta 6,4 prosenttia (+1,6milj.€). Myyntiä vauhditti erityisesti Kuopion Sokoksen hyvä kehitys. Myös Iisalmessa Prismaan siirretty Emotion myymälä on ylittänyt odotuksia.

Majoitus- ja ravitsemiskaupan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 46,2 prosenttia (+6,8milj.€) ja oli 21,6 miljoonaa euroa. Kasvua siivitti koronarajoitusten poistuminen. Rajoitusten poistumisen jälkeen maalis-kesäkuussa ylitettiin jo vuoden 2019 liikevaihdon taso.

Polttonesteiden liikevaihto oli 73,9 miljoonaa euroa ja se kasvoi 43,8 prosenttia (+22,5milj.€). Polttonesteiden myynnin kasvuun vaikutti nousseiden maailmanmarkkinahintojen ohella liikkumisen aktivoituminen. Polttoaineiden litrakehitys oli 2,1% prosenttia.

Alkuvuoden tulos oli yli 9 miljoonaa euroa, ja se oli viime vuotta sekä suunniteltua parempi.

-          Alkuvuoteen voidaan kokonaisuutena olla tyytyväisiä. Iso kiitos tästä kuuluu koko PeeÄssän joukkueelle. Alkuvuoden onnistumisista katseet on jo suunnattu eteenpäin. PeeÄssän tavoitteena on olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa. Olemme aktiivisesti lähteneet työstämään yhdessä niitä valintoja, josta muodostuu visiomme mahdollistava pelikirja tuleviin vuosiin. Kutsuimme myös alueemme ihmiset mukaan tälle parhaan elämän metsästys matkalle ja haastoimme heitä kertomaan odotuksiaan meille. Saimmekin 7000 uniikkia vastausta, joiden analysointi on parhaillaan käynnissä.Alueemme ihmisillä on selvästi halu vaikuttaa oman kaupan tulevaisuuden valintoihin, joka tuotti meille yhden arvokkaan näkökulman. Vastauksien valmistuttua voimme aloittaa vuoropuhelun ihmisten kanssa. Ennen varsinaisia tuloksia voimme jo nyt todeta, että epävakaa tilanne ja voimakas hintojen nousu näkyy myös ihmisten ajatuksissa. Hinnan merkitys korostuu entisestään. Loppuvuoden aikana yleinen hintatason nousu vähentää alueemme ostovoimaa. Pyrimme omilla toimillamme helpottamaan tätä tilannetta.Loppuvuodelta odotamme kuitenkin kaupallisesti hyvää, toki epävarmuuksia vielä on ennustetun koronan uuden aallon vuoksi, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

Kuopio Wine Festival 2022 -yhteenveto9.7.2022 17:30:00 EEST | Tiedote

Kuopio Wine Festivalilla eli Kuopion Viinijuhlilla kävi tänä kesänä 32 500 kävijää. Viinijuhlien ruuhkaisesta avauslauantaista tuli runsaasti kehittävää palautetta. Palautteisiin reagoitiin jo saman viikonlopun aikana. Viinijuhlien loppuaika saatiin juhlittua iloisissa merkeissä ja musiikin ystäville tarjottiin Kuopion kesään kunnon musiikillinen ilotulitus koko Suomen parhaimmiston esiintyessä Viinijuhlilla. Suosituimpia viinilaatuja olivat Riesling -valkoviinit ja shampanjat. Kaikkineen alueella viinejä myytiin noin 14 300 pulloa. - Tapahtuma jäi hieman kävijätavoitteesta, mutta on edelleen Kuopion suurin tapahtuma ja alueen merkittävin matkailutuloa tuottava tapahtuma. Kokonaisuutena juhlista jää alueelle noin 10 miljoonan euron matkailutulot. Tapahtuman aikana keskustan ravintolat ja hotellit ovat erinomaisella täyttöasteella ja kauppa käy varmasti hyvin kaikilla keskusta-alueen toimijoilla, summaa PeeÄssän toimialajohtaja Ville Puustinen. Viinijuhlat uudistuvat vuodelle 2023 Viini

Kasvomaskin käyttö PeeÄssän toimipaikoissa20.4.2022 12:58:59 EEST | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL kevensi pääsiäistä edeltävänä torstaina omaa maskilinjaustaan merkittävästi. Päivittäistavarakauppa ry, Kaupan liitto ja Mara ry ovat niin ikään päivittäneet omia, asiakkaille suunnattuja maskisuosituksiaan, eikä kaupan tai ravintoloiden asiakkailta edellytetä enää maskin käyttöä. Maskia saa luonnollisesti käyttää yhä niin halutessaan. Myös S-ryhmän henkilöstön maskilinjausta on päivitetty. PeeÄssän henkilöstön yhteisestä maskisuosituksesta luovutaan, mutta henkilöstöllä on edelleen mahdollisuus käyttää työtehtävissään halutessaan maskia. Työpaikalla maskien käytöstä päättää työnantaja riskinarvioinnin perusteella. -Vaikka luovumme yhteisestä maskisuosituksesta kaupoissamme, ravintoloissamme ja muissa toimipaikoissamme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n uuden ohjeistuksen mukaisesti halutessaan maskia voi kuitenkin edelleen käyttää. Linjaus koskee niin asiakkaitamme kuin henkilökuntaamme, toimitusjohtaja Mikko Junttila linjaa.