Koronarajoitusten poistuminen siivitti S-ryhmän myynnin kehitystä

S-ryhmän myynti kehittyi vahvasti tammi-kesäkuussa 2022. Palautuminen korona-ajasta vaikutti myynnin kehitykseen kaikilla liiketoiminta-alueilla. Voimakkainta kasvu oli hotelleissa ja ravintoloissa.

Kuva: Eetu Ahanen

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 6 419 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua yhdeksän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Marketkaupan veroton vähittäismyynti oli 4 639,5 miljoonaa euroa. Vaikka korona-ajan kysyntäpiikki on tasaantunut, ylitti tammi-kesäkuun myynti marketkaupassa edelleen selvästi koronaa edeltävän vuoden 2019 tason.

– Päivittäistavarakaupassa myynti kotimaassa on käynyt muuta Suomen ruokakaupan markkinaa vilkkaammin. Myös ruoan verkkokaupan kasvu on meillä jatkunut. Uudessa S-kaupat.fi-palvelussa on jo yli 250 S-ryhmän ruokakauppaa, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Vauhdikkainta palautuminen korona-ajasta oli matkailu- ja ravitsemiskaupassa, jonka myynti kasvoi lähes 90 prosenttia tammi-kesäkuussa edelliseen vuoteen verrattuna. S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden myynti lähti keväällä kasvuun heti rajoitusten purkamisen jälkeen, ja touko-kesäkuussa saavutettiin jo lähes vuoden 2019 taso. Yleisötapahtumien, ammatillisten konferenssien ja muiden työtapahtumien käynnistymisen myötä hotelleissa oli liikkeellä runsaasti sekä työ- että vapaa-ajan matkustajia. Vastaavasti kokous- ja tilauskauppa kävi ravintoloissa vilkkaasti.

Liikennekaupassa myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 37 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vielä alkuvuonna koronarajoitukset vaikuttivat etenkin ABC-ketjun ravintoloiden myyntiin. Rajoitusten poistuminen, lisääntynyt ryhmämatkailu ja erilaiset tapahtumat vilkastuttivat selvästi ABC-liikenneasemien ravintoloiden ja muiden palveluiden kysyntää. Myös autopesujen myynti ylsi keväällä ennätystahtiin. Polttonesteiden myynnin kasvuun vaikutti nousseiden maailmanmarkkinahintojen ohella liikkumisen aktivoituminen ja positiivinen volyymikehitys.

S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti kasvoi tammi-kesäkuussa lähes 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös tavaratalokaupassa kysyntä elpyi nopeasti rajoitusten poistumisen ja kevään juhlakauden myötä.

– Myynnin ripeä palautuminen eri liiketoiminta-alueillamme on ilahduttavaa. Olemme läpi korona-ajan investoineet voimakkaasti verkostomme ja palveluidemme kehittämiseen. Meillä on siis hyvät lähtökohdat vastata kasvaneeseen kuluttajakysyntään myös kesän lomasesongin ja monien tapahtumien aikana, Hannu Krook toteaa.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2022
(vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos 1-6/2021 (%) Muutos 1-6/2019 (%)
Marketkauppa*  4 639,5  +1,8  +14,1
Liikennekauppa**  1 100,0  +37,0  +32,3
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*  308,5  +87,2  -22,5
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa  115,3  +15,6  -14,0
Muut  255,6  -3,7  +7,4
S-ryhmä yhteensä  6 419,0  +9,0  +13,1

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. SOK ilmoitti 4.3.2022 vetäytyvänsä Venäjän markkinoilta. Pietarin Prismojen ja hotelliliiketoiminnan myynneistä kerrottiin kesäkuussa 2022.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa.

S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 23.8.2022. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi

Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

Kuva: Eetu Ahanen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmä jatkaa vahvaa yhteistyötä kenialaisen kahvipaahtimon kanssa: Merkittävät tilausmäärät mahdollistivat osuuskunnalle suurinvestoinnin4.8.2022 09:08:13 EEST | Tiedote

Jo muutaman vuoden S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet Herkku Africa -kahvit edustavat erilaista toimintamallia: Kahvin paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa. Herkku Africa -kahveja halutaan nyt tehdä suomalaisille tutuksi ja tarjota niitä tässä maailmanmarkkinatilanteessa mahdollisimman edulliseen hintaan.