Koronatestien ja -rokotteiden nollaverokannan torjuminen on vakava virhe hallitukselta

Hallitus on haudannut koronatestien ja -rokotteiden arvonlisäverohuojennuksen. EU-valtioilla on ollut joulukuusta alkaen mahdollisuus asettaa koronatesteihin ja -rokotuksiin liittyvien palvelujen arvonlisävero nollaksi. Taustalla on Euroopan neuvoston direktiivi 2020/2020. Nollaverokanta olisi keventänyt esimerkiksi drive-in-asemien operoimisen ja tilojen desinfioinnin kustannuksia, ja sitä kautta testien hintoja.

-  Hallituksen päätös nollaverokannan hylkäämisestä on pettymys. Koronatesteihin ja -rokotuksiin liittyvä nollaverokanta olisi tehostanut koronakriisin hoitoa. Edullisempi ja siten tehokkaampi testaaminen olisi osaltaan auttanut kovempien rajoitusten välttämisessä, toteaa Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n veroasiantuntija Tiina Ruohola.

Direktiivin mahdollistaman nollaverokannan ovat ottaneet käyttöön ainakin Belgia, Espanja, Tšekki, Latvia, Kreikka, Bulgaria ja Malta.

- Miksi hallitus ei voi käyttää kaikkia tarjolla olevia keinoja koronan selättämiseksi? Näyttää siltä, ettei hallitus halua antaa rokotteitakaan työterveyshuollon kautta jaettavaksi. Yksityiset palveluntuottajat ovat valmiina, mutta meneekö ideologia kansanterveyden edelle hallituksessa, kysyy Hyvinvointiala HALIn talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva.

Joel Kuuva

talous- ja veroasiantuntija

joel.kuuva@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI

Tiina Ruohola

veroasiantuntija

tiina.ruohola@ek.fi

Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Hallitus jahkailee koronatestien ja -rokotteiden nollaverokantaa – lainsäädäntö yli kuukauden myöhässä19.1.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Euroopan neuvosto päätti direktiivin 2020/2020 myötä mahdollistaa jäsenvaltioille arvonlisäveron nollaverokannan soveltamisen koronatesteihin ja -rokotteisiin liittyviin hankintoihin. Nollaverokanta lievittäisi testaamisen ja rokotteiden kustannuksia. Direktiivi tuli voimaan 12.12.2020, mutta kotimaisen lainsäädännön valmistelu on jumiutunut valtiovarainministeriöön.