Retriever Suomi Oy

Koronavirus mainittu suomalaismediassa jo yli 36 000 artikkelissa – uutisoinnin painopiste siirtynyt Kiinasta kotimaahan

Jaa
Koronavirus on mainittu suomalaisessa toimituksellisessa mediassa tänä vuonna jo yli 36 000 kertaa, selviää mediaseuranta- ja analyystoimisto Retrieverin analyysistä. Uutisoinnin tahti on kasvanut tasaisesti muutaman uutisen viikkotahdista tämän viikon yli 12 000 uutiseen.
Sanna Kranjc / Kuva: Heikki Saukkomaa
Sanna Kranjc / Kuva: Heikki Saukkomaa

”Uutisoinnin painopiste on siirtynyt tammikuun ensiuutisoinnin ’Kiinan mysteeriviruksen’ seuraamisesta usean vaiheen kautta kotimaahan, ja käytännön vaikutuksiin arkielämälle”, Retrieverin media-analyysipäällikkö Sanna Kranjc summaa analyysiä.

Tammikuussa ja helmikuun alussa uutisoinnin painopiste oli Kiinassa, sen epidemian ehkäisemiseen liittyvissä toimenpiteissä ja tartuntatapausten ja kuolleiden määrässä. THL arvioi viruksen leviämisen Suomeen pieneksi. Finnairin lentojen peruutukset, Lapissa todettu ensimmäinen yksittäinen koronavirustartunta kiinalaisturistilla ja laskevat pörssikurssit synnyttivät uutisia. Helmikuun lopussa Kiinan rinnalle alkoi uutisoinnissa nousta myös Eurooppa, etenkin Italia. Myös Teneriffa ja Helsinki päätyivät otsikoiden yleisimpiin sanoihin. Media haastatteli aktiivisesti myös viranomaisia ja valtiovallanedustajia koronavirukseen varautumisesta.

”Maaliskuussa, etenkin tällä kuluvalla viikolla voidaan sanoa, että uutisoinnin määrä on räjähtänyt uudelle tasolle. Kansainvälistä tilannetta seurataan edelleen aktiivisesti, mutta nyt kiinnostaa etenkin tartunnat, altistumiset ja karanteenit Suomessa, tapahtumien ja matkojen peruminen sekä käytännön neuvot esim. tartunnan ehkäisemiseen ja oireiden tunnistamiseen”, Kranjc sanoo.

Organisaatioista näkyvyyttä on saanut eniten THL lähes 7 000 maininnallaan. Top viiteen mahtuvat myös WHO, Finnair, Ulkoministeriö ja HUS.

Ruotsiin ja Norjaan verrattuna uutisoinnin määrä Suomessa tähän mennessä maltillisempaa

Aktiivisimmin koronaviruksesta ovat uutisoineet valtakunnalliset uutismediat. Eniten uutisia tuottaneiden medioiden kärjessä ovat Ilta-Sanomat, Ylen verkkouutiset, Kauppalehti, Helsingin Sanomat sekä MTV:n verkkouutiset.

Suomalaismedian 36 500 koronaviruksen mainitsevaa artikkelia on lukumäärältään pienempi kuin Ruotsin tai Norjan uutismäärä. Norjassa koronan mainitsevia uutisia on tänä vuonna tuotettu jo 50 000 ja Ruotsissa peräti 96 000 kappaletta.

”Jos vertaamme koronaviruksen saamia mainintoja muihin viime aikojen uutisteemoihin, on uutisoinnin määrä kuitenkin poikkeuksellisen suuri. Esimerkiksi ilmaston tai muun ilmastoalkuisen sanan mainitsevia juttuja on tänä vuonna julkaistu reilut 20 000 kappaletta ja pakolaiset mainitsevia juttuja noin 5 000. Koronauutisointi on siis määrältään omalla tasollaan ja juttumäärät ovat yhä voimakkaassa kasvussa”, Kranjc toteaa.

Tutustu julkisuusanalyysiin: Koronavirus mediassa 2020.pdf

Avainsanat

Kuvat

Sanna Kranjc / Kuva: Heikki Saukkomaa
Sanna Kranjc / Kuva: Heikki Saukkomaa
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Retriever Suomi Oy
Retriever Suomi Oy
Kalevankatu 20
00100 Helsinki

+358 (0)20 770 5730https://www.retrievergroup.com/fi

Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy

Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote

Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.

Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote

Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.

Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye