Koronavuosi vaikutti tv-katseluun: uutisten ja ajankohtaisohjelmien katselu kasvoi reilusti

Vuosi 2020 oli poikkeusaikojen vuosi myös television katselussa. Keväällä, maalis–huhtikuussa television katselu lisääntyi yli 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Uutisohjelmien katsojamäärät olivat suurimmat vuosiin.

Koronavuosi ja sen tuomat muutokset vaikuttivat suomalaisten television katseluun. Erityisesti keväällä television uutiset ja ajankohtaisohjelmat kiinnostivat.

– Hallitus tiedotti 12. maaliskuuta 2020 suosituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi, minkä jälkeen seuraavan kuukauden aikana, eli 13.3.–15.4., television katselu lisääntyi peräti 21 prosenttia, kun sitä verrataan edellisvuoden vastaavaan aikaan, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun kertoo.

– Samalla aikavälillä tv-uutisten ja ajankohtaisohjelmien katselu tuplaantui. Myös Areenan, mtv-palvelun ja Ruudun katselu kasvoi 30 prosenttia, kun sitä verrataan alkuvuoden lukuihin, Brun jatkaa.

Kevään jälkeen television katselu tasaantui ja koko vuoden 2020 aikana lineaaristen kanavien katselu kasvoi 3 prosenttia. Katseluaikana se tarkoittaa, että suomalaiset katsoivat tv-ohjelmia keskimäärin 2 tuntia ja 47 minuuttia päivittäin. Kun katseluaikaan lisätään muu ruutuaika, suomalaisten päivittäinen ruutuaika nousee 3 tuntiin 36 minuuttiin (2019: 3 tuntia 23 minuuttia). Muu ruutuaika jatkoi vakaata, noin 20 prosentin vuosittaista nousua.

Uutiset ja ajankohtaisohjelmat keräsivät katsojia

Uutislähetysten katsojamäärät olivat suurimmat vuosiin. Esimerkiksi Yle 1:n puoli yhdeksän uutislähetys sai päivittäin keskimäärin 802 000 katsojaa, MTV3:n Kymmenen uutiset

578 000 katsojaa ja Seitsemän uutiset 519 000 katsojaa. Suosituimpien ohjelmien listalta löytyy myös hallituksen tiedotustilaisuuksia sekä A-studion ja A-Talkin lähetyksiä.

Kestosuosikki piti pintansa

Suomalaisten itsenäisyyspäivän viettoon kuuluu televisio. Vuonna 2020 television suosituimmat ohjelmat katsottiin itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.

Eniten katsojia keräsi itsenäisyyspäivän Yle Uutiset, toiseksi eniten Linnan juhlat. Toki Linnan juhlien katsojamäärä oli huomattavasti pienempi kuin aikaisempina vuosina. Uudistuneita Linnan juhlia seurasi 1,6 miljoonaa suomalaista, kun edellisenä vuonna Linnan juhlilla katsojia oli noin 2,4 miljoonaa.

Viikonlopun viihde kiinnosti

Viikonloppuisin lähetetyt suuret viihdeohjelmat, kuten Masked Singer Suomi, Tanssii Tähtien Kanssa, Putous ja Vain Elämää keräsivät suuria katsojamääriä.

MTV3:n katsotuin ohjelma oli huhtikuussa lähetetty Masked Singer Suomi 1 117 000 katsojalla. Jaksossa maskin takaa paljastui huippukokki Henri Alén. Marraskuun 6. päivänä esitetty Nelosen Vain Elämää -sarjassa vietettiin Stigin päivää. Jakso keräsi tv-ruutujen ääreen 925 000 katsojaa.

Poikkeusvuosi ilman suuria urheilutapahtumia

Jos uutisten ja ajankohtaisohjelmien katselu nousi, urheiluohjelmien katselu väheni reilusti.

Vuonna 2020 suuret urheilutapahtumat, kuten Tokion olympialaiset, jalkapallon EM-kisat ja jääkiekon MM-kisat siirrettiin tuleville vuosille.

Erikoisen vuoden urheiluohjelmien puuttumisesta kertoo paljon se, että vuoden katsotuin urheilulähetys oli tammikuussa 2020 Tšekin Nové Městossa hiihdon maailmacupissakäyty miesten15 kilometrin hiihto, jossa Iivo Niskanen tuli toiseksi.

Katsotuimmat ohjelmat

24.3.

Päivän sää

875 000

Lähde: TV-mittaritutkimus, keskikatsojamäärä, yli 4-vuotiaat. Katsotuimpien ohjelmien listalla on vain useasti esitetyn ohjelman katsotuin lähetys.

Kanavien katsotuimmat

20 000

Lisätietoja antaa:

Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.www.finnpanel.fi

Radio kuuluu suomalaisten arkeen9.2.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2022 Ylen Puhelinlangat laulaa -ohjelma täytti 50 vuotta, Järviradio 35 vuotta, Radio Nova ja Radio Dei 25 vuotta, Radio Rock 15 vuotta, Radio Suomipopin Aamulypsy 17 vuotta ja Radio Novan Retroperjantai on soinut yli 10 vuotta. Lisäksi radiossa kuultiin ensimmäiset mainokset tasan sata vuotta sitten. Ohjelmien ja kanavien pitkät iät kuvaavat hyvin radion asemaa suomalaisissa kodeissa. Radio kuuluu suomalaisten arkeen ja suosikkiohjelmia kuunnellaan viikoittain, joskus jopa joka arkipäivä.