Kortilla maksaminen HSL-sovelluksessa ja HSL-korttipalvelussa voivat jatkossa edellyttää vahvaa tunnistautumista

HSL:n asiakkaan kannattaa jatkossa varautua siihen, että maksaessaan HSL-sovelluksessa ja HSL-korttipalvelussa lippuja kortilla hän voi joutua tunnistautumaan vahvasti.

HSL:n asiakkaan kannattaa jatkossa varautua lippua maksaessaan vahvaan tunnistautumiseen, jota saatetaan vaatia seuraavissa tilanteissa:

• Matkalipun maksaminen kortilla HSL-sovelluksessa
• Uuden maksukortin liittäminen HSL-sovellukseen
• Lipun maksaminen kortilla HSL-korttipalvelussa
• Maksukortin tietojen tallettaminen HSL-korttipalveluun

Vahva tunnistautuminen tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakkaan täytyy vahvistaa lippuostoksena pankkitunnuksella tai jollain muulla pankin edellyttämällä tavalla, on se sitten tekstiviesti tai esimerkiksi sormenjälki.

Tavoitteena turvallinen korttimaksaminen

Pankkien välillä saattaa olla eroja siinä, minkä suuruisista korttiostoksista ne vaativat vahvaa tunnistautumista tai vaativatko ne sitä jokaisen ostoksen yhteydessä vai ainoastaan satunnaisesti.

HSL ei voi vaikuttaa pankkien ratkaisuihin, mutta HSL-sovelluksen ja HSL-korttipalvelun käyttäjän kannattaa joka tapauksessa varautua siihen, että ostoksia kortilla maksettaessa mukana voi jatkossa olla mukana yksi lisävaihe. Lippujen ostoon kannattaa varata riittävästi aikaa.

Uudistuksen tavoite on korttimaksamisen turvallisuuden parantaminen sekä väärinkäytön mahdollisuuksien pienentäminen. Vahvan tunnistautumisen vaatimus perustuu EU:n maksupalveludirektiiviin.

Matkalippujen maksaminen HSL:n muissa kanavissa eli esimerkiksi automaateissa säilyy ennallaan.

Vahvasta tunnistautumisesta huolimatta joukkoliikenteessä kulkeminen edellyttää jatkossakin voimassa olevaa lippua. Jos lipun ostaa mobiilisti, sen pitää olla saapunut älylaitteeseen, ennen kuin asiakas nousee liikennevälineeseen tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle.

Jos asiakkaan vahva tunnistautuminen HSL-sovelluksessa ei jostain syystä onnistu, hänen on ostettava lippunsa jollakin muulla tavalla esimerkiksi HSL-kortilla tai automaatista.

Lähimaksamisen tuotepäällikkö Satu-Pauliina Piiparinen, HSL, puh. 050 3788 936

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.