Ohjelmistoyrittäjät ry

”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä” – #Mimmitkoodaa käynnisti suuren muutoksen ohjelmistoalalla ja Suomessa

Keskiviikkoiltana tehtiin suomalaista historiaa, kun yli 300 ohjelmistoalalle haluavaa naista kohtasi alan huippuyritykset Vanhalla ylioppilastalolla. ”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti alan edelläkävijöihin kuuluva Taina Sipilä. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan maalasi tulevaisuuden: ”Te olette muutoksen ensimmäinen aalto”.

#Mimmitkoodaa-lavalla kampanjan alullepanija Vlada Laukkonen ja Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roija keskiviikkoiltana Vanhalla ylioppilastalolla. Kuva: Sandra Calvo

Lehdistötiedote 28.2.2018

Vanhalla ylioppilastalolla tehtiin tänään rohkeasti tiliä menneisyydestä. Samalla paalutettiin naisille, ohjelmistoalalle ja koko Suomelle parempaa tulevaisuutta.

”Naisia on liian harvoin kannustettu ja tuettu sellaisille urille, jotka johtavat esimerkiksi niihin hienoihin yrityksiin, jotka meillä ovat tänään täällä mukana. Tämän on muututtava. Te olette muutoksen ensimmäinen aalto ja esikuva kanssasisarillenne, ja myös minun pienelle tyttärelleni”, summasi Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Roiha rohkaisi yli 300 naisen aktiivijoukkoa uskomaan itseensä ja unelmiinsa. Naisia on ohjelmistoalalla vain 20 % työntekijöistä, vaikka alalla on huutava pula osaajista. Osaajapula on uhka koko Suomen tulevaisuudelle, mutta samalla valtava myönteinen mahdollisuus naisille.

”Jos teillä on unelma ja halu oppia koodausta ja kaikkea mitä siihen liittyy, olkaa valmiita tekemään töitä. Unelmat voivat toteutua. Kaikki on mahdollista.”

Vlada Laukkonen, nainen #Mimmitkoodaa-kampanjan takana, on tästä loistava esimerkki. Laukkonen törmäsi monenlaisiin vaikeuksiin etsiessään mahdollisuuksia oppia koodaamista. Hän ei antanut periksi, vaan alkoi opetella itse.

”Sain itse juuri unelmatyöpaikan, jossa saan tehdä työtä lasten median kanssa. Se on uuden koodausosaamiseni ansiota. Ei voi olla niin, että pitää olla teknistä osaamista ja tutkinto. Näitä asioita voi oppia paljon nopeammin yrityksissä, siellä on viimeisin tieto”, kertoo Laukkonen, jonka perustamaan Ompeluseura LevelUP Koodarit -FB-ryhmään on liittynyt jo lähes 1500 naista.

”Mikään ei ole mahdotonta, eikä koskaan ole liian myöhäistä. Vaikka olisit äiti pienten lasten kanssa, niin milloin vaan voi oppia ja IT-ala tarjoaa mahdollisuuksia kaikille”, lupaa Laukkonen.

Mahdollisuuksia ja tehtäviä ohjelmistoalalla on loputtomasti

Yksi suomalaisen ohjelmistoalan edelläkävijöistä, Dear Lucyn ja Sympan perustaja Taina Sipilä maalasi Vanhan naisyleisölle monipuolisen kuvan alan tarjoamista tehtävistä. Sipilä oli erityisen ilahtunut siitä, että Vanhan sali oli täynnä naisia.

”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti Sipilä heti lavalle noustessaan. Sipilän mukaan maailma on auki ohjelmistoalalla: Tehtäviä löytyy myynnistä, markkinoinnista, johtamisesta, palveluista, tuotekehityksestä, uusien palvelujen avaamisesta...

”Softan kyllä sitten oppii, jos olet softafirmassa töissä. Tehdään tämä juttu yhdessä!”, kannusti Sipilä loikkaan ohjelmistoalalle. Sipilän esitys teki yleisöön vaikutuksen: Vähintään puoli salia viittasi, kun Roiha tiedusteli ”kuka haluaa Tainalle töihin”.

Koskettavat tarinat loivat me-hengen

Natanael Sinisalo avasi yleisölle koodarin ammatillista itsetuntoa: Oppimisen etenemistä ja sitä, milloin oikeasti on koodari, milloin seniori ja milloin voi pyytää jo palkankorotustakin. Mira Kupari, Marianne Siren, Gia Forsman-Härkönen ja Maria von Kügelgen kertoivat omat erilaiset tarinansa siitä, miten monenlaisten käänteiden ja usein vaikeuksien kautta tie on ohjelmistoalalle vienyt.

Ilta oli muutenkin täynnä toinen toistaan kiinnostavampia ja koskettavampia tarinoita. Tarinoista ja illan annista on nautittu striimauksen välityksellä ympäri Suomea ja Turussa ja Tampereella lisäksi suurissa erillisissä tilaisuuksissa.

Vanhalla mimmit kertovat tilaisuudessa syntyneen käsinkosketeltavan vahvan me-hengen, joka antaa kaikille uutta uskoa ja luottamusta omiin kykyihin. Muiden onnistumiset ja Vanhalla kasvanut yhteinen kokemus naisten noususta jäävät kaikille pysyvästi mieleen.

Ilmaiset koulutukset tarjolla huippuyrityksiltä – tulijoita jonoiksi asti

#Mimmitkoodaa-ohjelman ensimmäisessä aallossa ovat mukana alan huippuritykset 2NS, Ambientia, Codemate, IBM, IWA, Microsoft, Valu Digital ja Wunder.

”Koskaan ei Suomessa ole ollut tarjolla näin laajassa mitassa näin laadukasta koulutusta, vieläpä ilmaiseksi. Tässä todella tehdään historiaa ja naiset ottavat suuren loikan ohjelmistoalalle. Tätä Suomi tarvitsee, jotta meillä riittää tulevaisuudessa hyvinvoinnin tekijöitä. Naisten luovuus ja ongelmanratkaisukyky saadaan käyttöön, kaikkien hyväksi”, kiteyttää Roiha #Mimmitkoodaa merkityksen.

Kiinnostus koulutuksiin on ollut valtava. Seuraava koulutusaalto onkin jo valmisteilla, kun yhä uusia yrityksiä ilmoittautuu ennennäkemättömässä mittakaavassa kiinnostuneiden naisten kouluttajiksi.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

www.mimmitkoodaa.fi

#mimmitkoodaa

Vanhalle ilmoittautui ennätysajassa yli 300 ohjelmistoalasta kiinnostunutta naista. Kuva: Gia Forsman-Härkönen

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi3.7.2018 10:00Tiedote

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.

Murskatuomio julkisten hankintojen kilpailutuksille: ”Korruption pelossa vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan”13.6.2018 13:00Tiedote

Julkisten hankintojen kilpailutus toimii Suomessa surkeasti, on ikävä johtopäätös valtakunnallisesta ICT-alan myyntiä koskevasta tutkimuksesta. ”On hälyttävää, että yli 80 prosenttia alan johtajista arvioi julkisten hankintojen kilpailutukset erittäin huonoiksi tai huonoiksi. Toivottavasti tämä vahva viesti saa päättäjät miettimään miten julkiset hankinnat voisi paremmin hoitaa”, kehottaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io9.3.2018 13:25Tiedote

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.

#Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2. / Muistutuskutsu27.2.2018 10:00Kutsu

#Mimmitkoodaa on naisten omasta aktiiviisuudesta nouseva ainutlaatuinen avaus. Se muuttaa roolimalleja ja tähtää suuren ongelman ratkaisuun: Suomi tarvitsee vahvaa ohjelmistoalaa, mutta osaajia ei riitä. Naiset ovat alan käyttämätön voimavara – nyt lähtevät mimmit liikkeelle! Softa-alan huippuyritykset tarjoavat Ohjelmistoyrittäjät ry:n johdolla naisille monipuolista ilmaista koulutusta. 300 mimmiä täyttää Vanhan ylioppilastalon 28. helmikuuta ja #Mimmitkoodaa käynnistyy.