”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä” – #Mimmitkoodaa käynnisti suuren muutoksen ohjelmistoalalla ja Suomessa

Keskiviikkoiltana tehtiin suomalaista historiaa, kun yli 300 ohjelmistoalalle haluavaa naista kohtasi alan huippuyritykset Vanhalla ylioppilastalolla. ”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti alan edelläkävijöihin kuuluva Taina Sipilä. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan maalasi tulevaisuuden: ”Te olette muutoksen ensimmäinen aalto”.

#Mimmitkoodaa-lavalla kampanjan alullepanija Vlada Laukkonen ja Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roija keskiviikkoiltana Vanhalla ylioppilastalolla. Kuva: Sandra Calvo

Lehdistötiedote 28.2.2018

Vanhalla ylioppilastalolla tehtiin tänään rohkeasti tiliä menneisyydestä. Samalla paalutettiin naisille, ohjelmistoalalle ja koko Suomelle parempaa tulevaisuutta.

”Naisia on liian harvoin kannustettu ja tuettu sellaisille urille, jotka johtavat esimerkiksi niihin hienoihin yrityksiin, jotka meillä ovat tänään täällä mukana. Tämän on muututtava. Te olette muutoksen ensimmäinen aalto ja esikuva kanssasisarillenne, ja myös minun pienelle tyttärelleni”, summasi Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Roiha rohkaisi yli 300 naisen aktiivijoukkoa uskomaan itseensä ja unelmiinsa. Naisia on ohjelmistoalalla vain 20 % työntekijöistä, vaikka alalla on huutava pula osaajista. Osaajapula on uhka koko Suomen tulevaisuudelle, mutta samalla valtava myönteinen mahdollisuus naisille.

”Jos teillä on unelma ja halu oppia koodausta ja kaikkea mitä siihen liittyy, olkaa valmiita tekemään töitä. Unelmat voivat toteutua. Kaikki on mahdollista.”

Vlada Laukkonen, nainen #Mimmitkoodaa-kampanjan takana, on tästä loistava esimerkki. Laukkonen törmäsi monenlaisiin vaikeuksiin etsiessään mahdollisuuksia oppia koodaamista. Hän ei antanut periksi, vaan alkoi opetella itse.

”Sain itse juuri unelmatyöpaikan, jossa saan tehdä työtä lasten median kanssa. Se on uuden koodausosaamiseni ansiota. Ei voi olla niin, että pitää olla teknistä osaamista ja tutkinto. Näitä asioita voi oppia paljon nopeammin yrityksissä, siellä on viimeisin tieto”, kertoo Laukkonen, jonka perustamaan Ompeluseura LevelUP Koodarit -FB-ryhmään on liittynyt jo lähes 1500 naista.

”Mikään ei ole mahdotonta, eikä koskaan ole liian myöhäistä. Vaikka olisit äiti pienten lasten kanssa, niin milloin vaan voi oppia ja IT-ala tarjoaa mahdollisuuksia kaikille”, lupaa Laukkonen.

Mahdollisuuksia ja tehtäviä ohjelmistoalalla on loputtomasti

Yksi suomalaisen ohjelmistoalan edelläkävijöistä, Dear Lucyn ja Sympan perustaja Taina Sipilä maalasi Vanhan naisyleisölle monipuolisen kuvan alan tarjoamista tehtävistä. Sipilä oli erityisen ilahtunut siitä, että Vanhan sali oli täynnä naisia.

”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti Sipilä heti lavalle noustessaan. Sipilän mukaan maailma on auki ohjelmistoalalla: Tehtäviä löytyy myynnistä, markkinoinnista, johtamisesta, palveluista, tuotekehityksestä, uusien palvelujen avaamisesta...

”Softan kyllä sitten oppii, jos olet softafirmassa töissä. Tehdään tämä juttu yhdessä!”, kannusti Sipilä loikkaan ohjelmistoalalle. Sipilän esitys teki yleisöön vaikutuksen: Vähintään puoli salia viittasi, kun Roiha tiedusteli ”kuka haluaa Tainalle töihin”.

Koskettavat tarinat loivat me-hengen

Natanael Sinisalo avasi yleisölle koodarin ammatillista itsetuntoa: Oppimisen etenemistä ja sitä, milloin oikeasti on koodari, milloin seniori ja milloin voi pyytää jo palkankorotustakin. Mira Kupari, Marianne Siren, Gia Forsman-Härkönen ja Maria von Kügelgen kertoivat omat erilaiset tarinansa siitä, miten monenlaisten käänteiden ja usein vaikeuksien kautta tie on ohjelmistoalalle vienyt.

Ilta oli muutenkin täynnä toinen toistaan kiinnostavampia ja koskettavampia tarinoita. Tarinoista ja illan annista on nautittu striimauksen välityksellä ympäri Suomea ja Turussa ja Tampereella lisäksi suurissa erillisissä tilaisuuksissa.

Vanhalla mimmit kertovat tilaisuudessa syntyneen käsinkosketeltavan vahvan me-hengen, joka antaa kaikille uutta uskoa ja luottamusta omiin kykyihin. Muiden onnistumiset ja Vanhalla kasvanut yhteinen kokemus naisten noususta jäävät kaikille pysyvästi mieleen.

Ilmaiset koulutukset tarjolla huippuyrityksiltä – tulijoita jonoiksi asti

#Mimmitkoodaa-ohjelman ensimmäisessä aallossa ovat mukana alan huippuritykset 2NS, Ambientia, Codemate, IBM, IWA, Microsoft, Valu Digital ja Wunder.

”Koskaan ei Suomessa ole ollut tarjolla näin laajassa mitassa näin laadukasta koulutusta, vieläpä ilmaiseksi. Tässä todella tehdään historiaa ja naiset ottavat suuren loikan ohjelmistoalalle. Tätä Suomi tarvitsee, jotta meillä riittää tulevaisuudessa hyvinvoinnin tekijöitä. Naisten luovuus ja ongelmanratkaisukyky saadaan käyttöön, kaikkien hyväksi”, kiteyttää Roiha #Mimmitkoodaa merkityksen.

Kiinnostus koulutuksiin on ollut valtava. Seuraava koulutusaalto onkin jo valmisteilla, kun yhä uusia yrityksiä ilmoittautuu ennennäkemättömässä mittakaavassa kiinnostuneiden naisten kouluttajiksi.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

www.mimmitkoodaa.fi

#mimmitkoodaa

Vanhalle ilmoittautui ennätysajassa yli 300 ohjelmistoalasta kiinnostunutta naista. Kuva: Gia Forsman-Härkönen

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41Tiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00Tiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu