Koskettava kasvutarina, kiellettyä rakkautta ja maailmanhistorian suuria mullistuksia – Sari Aron romaani kertoo Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneesta naisesta

Nukkuvan jättiläisen laakso (Gummerus) on Ylen tv-uutisissa työskentelevän Sari Aron tositapahtumista alkusysäyksen saanut esikoisromaani. Se kertoo lapsena Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneen Alinan elämänvaiheista 1930–1940-luvuilla. Romaani kuljettaa lukijan tiukkoja sääntöjä noudattavaan siirtokuntaan sademetsän siimeksessä ja elämää sykkivään Rio de Janeiroon toisen maailmansodan kynnyksellä.

Sari Aro (kuva: Liisa Valonen)

Höyrylaivan irrotessa satamasta taakse jäävät Kuopio ja Kallavesi. Perillä Brasiliassa Alinaa odottaa uusi tulevaisuus luonnonmukaista elämää viettävässä siirtokunnassa, jossa kiellettyä on muun muassa kahvin, alkoholin ja liharuokien nauttiminen eikä kalastaakaan saa vaikka joen rannalle rakennettua siirtokuntaa uhkaa rankkasateiden jälkeen nälänhätä. Alinan on vaikea löytää omaa paikkaansa kahtia jakautuneesta yhteisöstä. Koti-ikävä alkaakin helpottaa vasta, kun Alina löytää jakarandapuun alta ystäväkseen Desiren.

Sari Aro kertoo ihastuneensa Etelä-Amerikan kulttuureihin asuessaan Meksikossa vuosituhannen vaihteessa. ”Olin kuullut kiehtovia kertomuksia siirtokunnasta, sillä puolisoni isovanhemmat muuttivat sinne lapsikatraansa kanssa ensimmäisten suomalaisten joukossa 1930-luvun taitteessa. Siirtokuntalaiset rakensivat entisestä kahviplantaasista maanpäällistä paratiisia, mutta luonto ja elämä olivat välillä ankaria, ja perhe muuttikin takaisin Suomeen joidenkin vuosien jälkeen. Brasilia oli tehnyt kuitenkin suuren vaikutuksen perheen vanhimpaan tyttäreen, joka palasi sinne ja työskenteli hierojana asiakkainaan myös aikansa silmäätekeviä henkilöitä”, Sari Aro kertoo.

Sari Aro
Kuopiossa syntynyt ja nykyisin Espoossa asuva Sari Aro on kokenut journalisti, joka työskentelee Ylen televisiouutisten tuottajana. Hän on opiskellut kirjoittamista myös Kriittisessä korkeakoulussa.

Sari Aro: Nukkuvan jättiläisen laakso
Ilmestyy myös äänikirjana, lukija Vuokko Hovatta

Sari Aro (kuva: Liisa Valonen)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän.

Täydellinen rantaromaani – Menestyskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa on kuuma ja nostalginen kertomus kasaribileistä22.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa (Gummerus) on yhden yön bileromaani Malibun paratiisirannan eeppisistä kesäkauden päättäjäisistä ja kuuluisien sisarusten vaietusta menneisyydestä. Kirjan TV-sarjaoikeudet on myyty, ja se on kirjailijan kahden muun viimeisimmän romaanin tavoin noussut myyntihitiksi ja valittu lukuisille vuoden parhaiden kirjojen listoille.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Jenni Räinä kirjoitti polttavan ajankohtaisen romaanin soista ja ihmisistä ekokriisin keskellä20.6.2022 11:38:37 EEST | Tiedote

Suo muistaa (Gummerus) on toimittaja-kirjailija Jenni Räinän ensimmäinen kaunokirjallinen teos. Se kuvaa pohjoisen soita ennallistavan ekoyhteisön elämää – idealismia, yhteisöllisyyttä ja ristiriitoja. Romaani kertoo luonnon, maiseman ja muistojen katoamisesta sekä nykyihmisen yrityksestä hallita ekokriisiä ja löytää yhteys luontoon. Kirja ilmestyy 4.8.2022.

Luontoretkelle Viroon – 30 kiehtovaa kohdetta -kirjan esittelytilaisuus perjantaina 10.6. klo 14–161.6.2022 07:45:00 EEST | Kutsu

Miksi Viro on niin kiinnostava luontomatkailumaa? Mitkä ovat Viron tärkeimmät luontonähtävyydet, jotka suomalaisen kannattaa ehdottomasti kokea? Mihin suomalaisen kannattaa lähteä kesällä Virossa? Pärnussa asuvan suomalaistoimittajan Mikko Virran Luontoretkelle Viroon – 30 kiehtovaa kohdetta (Gummerus) on tunnelmallinen opaskirja Viron upeisiin luontokohteisiin. Ensimmäinen suomalaisen kirjoittama, koko Viroa käsittelevä luonto-opas on kauniisti kuvitettu ja sopii sekä rinkan taskuun että nojatuolimatkailuun. Tervetuloa kirjan esittelytilaisuuteen Viron suurlähetystöön!